verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolijnnn

verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:21

hééy
mijn pony springt altijd in de verkeerde galop aan op de linker hand :\
op de rechterhand doet ze het wel
mijn vorige paard had dit ook maar heb ik redelijk simpel kunnen oplossen maar bij haar lukt het absoluut niet,
er rijd een meisje op van 8 jaar en zij kent het verschil nog niet (echt) tussen juiste galop en verkeerde waardoor ze ze altijd maar gewoon laat verder galoperen ookal is het de verkeerde. }:0
en nu denkt de pony dus dat ze mag kiezen op welke galop ze gaat op die hand
ik zou graag tips weten hoe ik het kan oplossen ;)

Saleentje

Re: verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:14

hoi!!

Ik zou als ik jou was vooral de galop gaan oefenen op de linkerhand. En dan alleen in de hoeken of op een volte aanspringen. En voordat je aanspringt extra buiging en stelling vragen en je been goed duidelijk achter de singel leggen. Als hij/zij dan in de goed galop aanspringt, goed belonen en in galop proberen te houden. Springt hij/zij in de verkeerde galop aan corrigeer je pony dan (met stem ááh-ááh of een tikje) en probeer het opnieuw. Ze hebben het snel genoeg door, wie de baas is en dat het fijner is om in de goede galop aan te springen, want dan wordt hij beloont ;)

succes!! :D

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:18

Saleentje schreef:
hoi!!

Ik zou als ik jou was vooral de galop gaan oefenen op de linkerhand. En dan alleen in de hoeken of op een volte aanspringen. En voordat je aanspringt extra buiging en stelling vragen en je been goed duidelijk achter de singel leggen. Als hij/zij dan in de goed galop aanspringt, goed belonen en in galop proberen te houden. Springt hij/zij in de verkeerde galop aan corrigeer je pony dan (met stem ááh-ááh of een tikje) en probeer het opnieuw. Ze hebben het snel genoeg door, wie de baas is en dat het fijner is om in de goede galop aan te springen, want dan wordt hij beloont ;)

maar dat doe ik eigenlijk al :D
zelfs met extra buiging en stelling in de hoeken en op voltes springt ze verkeerd aan,
maar ik zal blijven oefenen en zal ooit wel lukken :D :o

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:44

Probeer juist een op de linkerhand stelling naar buiten te vragen. dus een rechterstelling. Dan moet het paard wel het binnen been eerst verplaatsen en dus in de juist galop aanspringen. Zodra paard correct aanspringt belonen en stelling naar links vragen. Succes.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:33

Op het verkeerde been gaan lichtrijden wil ook nog weleens helpen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:35

Kris schreef:
Probeer juist een op de linkerhand stelling naar buiten te vragen. dus een rechterstelling. Dan moet het paard wel het binnen been eerst verplaatsen en dus in de juist galop aanspringen. Zodra paard correct aanspringt belonen en stelling naar links vragen. Succes.

Helemaal mee eens.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:28

Dit probleem had ik dus ook.
Mijn paard wou het ook niet en sprong steeds recht aan.
Bij mij bleek het aan het zadel te liggen.
Sinds ik er een nieuw zadel op heb liggen springt ze goed aan in beide kanten.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:31

Dit probleem had ik tot sinds kort ook, op een gegeven moment sprong ze zelfs op beide kanten aan in contragalop.
Ze gaf geen snelle reactie op mijn been als ik wilde aangaloperen en ze had dus alle tijd om verkeerd aan te springen, zelfs met stelling in de hoeken en op voltes.
Nu ben ik extra gaan oefenen met de stelling en kleinere voltes gaan rijden.
Als je stelling dusdanig goed is moet je proberen meteen aan te springen zodat ze niet verkeerd aan KAN springen.
Dit kun je het beste doen op een volte.

Edit: je moet natuurlijk wel op dat moment de goede galophulp geven.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:35

Welke stelling had je dan Coony, naar binnen of naar buiten??
(typefoutje)

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 09:27

maar als ik aangeef dat ik in galop wil (door de hulpen) springt ze onmiddelijk aan alleen in de verkeerde,
dus ze heeft eigenlijk geen tijd om verkeerd aan te springen zoals coony zegt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:51

Wat ik vroeger bij een paard dat ik reed wel eens deed: Op de grote volte gaan, volte sluiten tot 10 meter, dan openen, en in het openen aanspringen. Je hebt het paard dan volledig gesteld en gebogen om je binnenbeen, en je hoeft dan alleen je buitenbeen achter de singel te leggen en door te duwen. Als dit niet werkte, ging ik op de grote volte kleine achtjes draaien (tweemaal door S van hand veranderen), waardoor je constant bezig bent de buiging om te zetten. Als je dan weer van de rechterstelling en buiging naar de linker gaat, aanspringen. Heeft wel even tijd nodig hoor!

Doet ie het aan de longe ook fout?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:24

Saleentje schreef:
hoi!!

wat je zegt helpt inderdaad,
zou alleen het paard geen tikje geven als hij verkeerd zit, maar gewoon terugnemen in draf en opnieuw proberen.
als je hem gaat straffen omdat hij in de verkeerde galop zit, zal hij op een gegeven moment inderdaad goed aanspringen, maar als je verder komt in de dressuur moet je contra doen,.. en als hij dan denkt: O, ik mag niet in de verkeerde galop zitten anders word ik gestraft, dan zal hij geen contra meer doen. En dan heb je dus hetzelfde probleem alleen dan andersom en stel je hem uit.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:31

Goede stelling naar binnen, en een tikje met de zweep op het binnenbeen als je gaat aangalloperen. Direct terugnemen als ie fout zit.

Je kunt ook eerst een gebroken lijn rijden, en dan ik de hoek aanspringen, ook weer met een goede stelling naar binnen.

Je kunt het op een volte proberen, met een goede stelling !

Je kunt ook op de rechterhand de rechtergalop doen, en dan van handveranderen en aan het einde van het diagonaal een balkje zetten (a 15-20cm hoog) en als je daar overheen gaat om laten springen...

Jou pony vind het moeilijk, dus nooit!!! te lang galloperen op de linkerhand, langzaam opbouwen, dus niet meteen een heel rondje ! Wij hebben ook een fjord die hier moeite mee heeft (een ander dan ik rijd) en die komt er moeilijk vanaf...

Succes !

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:54

Het wil ook wel eens helpen om een tikje op de binnenbil te geven bij het aangalloperen, tegelijkertijd dat jij de goede hulpen geeft voor de goede galop. Als het goed is hebben ze het na een paar keer wel door wat de bedoeling is. Ik zou in ieder geval geen tik met de zweep gaan geven als je al in de verkeerde galop zit, maar meteen terug nemen en het opnieuw proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:06

Zorg ervoor dat je zelf super recht en correct op je paard zit. Ik heb zelf zo een verschrikkelijk galopwonder, die sprong dan wel goed aan, maar maakte op 1 grote volte gem. 10 wissels. Echter als ik zelf helemaal correct zit, doet hij het goed. Na een jaartje trainen, lukt het ook als ik ergens een foutje maak, doordat hij simpelweg sterker is geworden in galop en ik hem daardoor niet meer zo snel uit balans breng.

Dus zit rechtop, voel je 2 zitbeenknobbels, ontspan je benen, met name je bovenbenen, houdt je rug recht, draai je buitenschouder iets naar voren, draai je binnenheup iets naar voren om het binnenachterbeen ruimte te geven, houd niet vast in je hand, ontspan in je armen en schouders, kijk recht voor je uit en niet naar beneden, alles correct? Ga doorzitten in draf en zorg dan dat weer alles correct is. Test even het gas en de rem door wat stap - draf overgangen te maken. Controleer je houding weer even, leg je buitenbeen naar achteren, ontspan je linkerhand (misschien moet je bij deze pony zelfs geven).
Dit alles gaat het gemakkelijkste op de grote volte, met lichte buiging om je binnenbeen, maar wel met een zeer rechte schouder, anders springt hij nog gemakkelijk in de verkeerde galop.
Succes!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:23

kamsel schreef:
(typefoutje)

Naar binnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:26

aah bekend probleem.

zorgen dat je in een normaal draf tempo zit en je paard ontspannen loopt. dan stelling naar buiten vragen in een hoek en je binnenteugel ontspannen. buitenbeen overdreven naar achteren leggen en als je paard dan niet direkt aan spring een klein tikje met je zweepje geven. als hij niet aanspringt, niet door blijven vragen maar terug naar een rustige draf en opnieuw beginnen. als hij wel aanspringt direkt belonen door een aaitje te geven met je binnenhand en 'braaf' te zeggen en je been er goed aanhouden :)

x

bij de meeste paarden wil dit werken. ik zit zelf nu ook met het probleem en dit werkt goed :)

Jety88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:51

Ik ga mee met het advies van lauraaa, proberen hoor!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:16

Veel de galop oefenen op die hand en hele duidelijk hulpen geven, belonen als hij het goed doet. En daarna nog vaker proberen? En misschien te zeggen als diegene het fout doet ;).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:49

Coony schreef:
kamsel schreef:
(typefoutje)

Naar binnen ;)

Dan is dat nou net het probleem..
Stelling naar buiten doet wonderen. Hebben ze vrijheid om de binnenschouder weg te zetten.