Gevaarlijk in de bak, maar braaf buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MrijkieJarig

Gevaarlijk in de bak, maar braaf buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:33

Hoi,

Ik zit al een tijdje met een probleem en heb al verschillende dingen geprobeerd met helaas een negatief resultaat. Hopelijk herkent iemand dit probleem en kan me helpen. Ik zal het probleem zo kort mogelijk proberen te omschrijven.

Sinds iets meer dan een jaar heb ik een 6 jarige grote Tinkerruin. Hij is door zijn vorige eigenaren recreatief ingereden. Zijn basis was niet helemaal goed (hij begreep de hulpen niet even goed) en hij liep nog best wel scheef.

Om de basis te verbeteren en om hem recht te richten, ben ik begonnen om met hem te werken in de bak (zowel aan de hand als onder het zadel). Hierbij heb ik ook les genomen, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik het juiste aanleerde. Dit ben ik gaan doen sinds februari dit jaar. De eerste 1,5 maand ging ook erg goed. Hij pakte de gevraagde dingen redelijk op en ik deed alles op zijn tempo. Dus heel veel stap en wat draf. Galop kwam nog niet aan bod.

In april kwamen de problemen. In draf begon hij te staken (bokken, steigeren, rengalop, stampen en verzetten). Omdat ik het niet vertrouwde ben ik gestopt met hem te rijden. Ik heb iemand naar mijn zadel laten kijken en die bleek niet goed meer te zijn. Ik heb toen een nieuw zadel gekocht die goed past. Ook heb ik een ostheopaat naar zijn rug laten kijken en dat was niet onterrecht. Er zat een blokkade in. Deze man is twee keer geweest. Ik heb hem een hele periode rust gegeven, omdat hij ook flink was gegroeid.

Het rijden heb ik voornamelijk eerst buiten opgepakt (dus express de bak vermeden). Veel gestapt met overgangen naar halt om de hulpen goed te krijgen. Maarja buiten rijden is het probleem niet. Oortjes naar voren, en je kan hem veel vragen. Met kleine beenhulpen reageert hij actief en draven gaat ook zonder probleem.

Dus naar maanden de bak vermeden te hebben, wilde ik het weer gaan proberen. Eerst een paar keer alleen gestapt met overgangen naar halt, dat gaat prima. Ook aan de hand doet hij het goed.
Nu ben ik weer twee keer in de bak geweest met een poging om een normale draf van hem te krijgen, maar helaas..

Ik leg mijn been wat aan en merk dat hij zich onmiddelijk spant en bol maakt. Leg ik hem nog wat meer aan dat is dit het startshot voor een ware rodeo! Het is voor mij heel moeilijk om gelijk te reageren want hij lanceert je alle kanten op en ik ben meer aan het overleven dat rijden. Ook vliegt hij recht op de kanten af, pakt het bit vast en doet alles om maar niet te hoeven draven. In stap ontspant hij weer en is er niks aan de hand. Ik vind het gewoon gevaarlijk!
Aan de longeerlijn doet hij ook niks, en draaft als een sulletje rond. Stap ik er weer op en wil ik draven,..dat begint hij weer.
Kan het zijn dat hij negatieve ervaringen met zijn rugpijn / blokkade van toen, nu zodanig in zijn hoofd zit dat hij dat in zijn syteem heeft zitten met draven in de bak?? Herkent iemand dit? Of tips om dit te doorbreken? Mijn instructrice weet op dit moment ook niet goed wat ermee te doen.

Sorry voor dit lange stuk, maar hopelijk is mijn probleem zo wel duidelijk.

Sando

Re: Gevaarlijk in de bak, maar braaf buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:38

poeh, dit is een lastig verhaal.
Complimenten voor je aanpak, dat even voorop gesteld.
Je hebt niet je kop in het zand gestoken, maar bent gaan zoeken naar oorzaken en hebt actie ondernomen om je paard te helpen.

Hoe reageert hij als jij erop zit en dan aan de longeerlijn ?
Ik kan zo echt geen oorzaak bedenken waarom hij buiten nergens last van heeft, maar dat er in de bak geen lang met hem te bezeilen is. Ligt het misschien aan de stelling die je vraagt ? Want als je buiten aan het rijden bent, vraag je amper stelling waarschijnlijk. Probeer eens te longeren met bijzet. Of heb je dat ookal gedaan ?
Ben benieuwd naar de reacties van andere bokkers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:41

Ik denk inderdaad de gedachte aan de pijn van eerder. Misschien in combinatie met het niet willen rondjes rijden in die 'saaie bak'.. want daar hebben wel meer tinkers last van, de bak vinden ze saai, en een tinker zal dan eerder gaan staken, schrikken of bokken dan opletten en braaf zijn :+

Heb je al eens geprobeerd om te longeren in de bak?
Grondwerk in de bak? Google eens op '7 games' van Parelli
Vrijspringen.. schiktraining.. allemaal dingen om het werk in de bak leuk te maken :)

En een 6-jarige tinker is nog steeds flink in de groei.. Misschien nog eens de rug en het zadel laten nakijken? Buiten zijn er weinig bochten, dus minder snel last van rugpijn/slecht passend zadel dan in de bak.
Mijn tinker is in twee jaar tijd ruim 3 boommaten gegroeid!

MrijkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:58

Longeren in de bak gaat wel. Hij is zelfs dan meer een sulletje. Ik heb de 2e keer zelfs erop gezeten aan de longe, omdat mijn vriend dat zelf ook veiliger vond. Maar ook dan weet hij nog de meest rare bokkesprongen uit te voeren. Soms heb ik zelfs het idee dat we met zijn 2en op de grond gaan belanden.

Ik had idd ook al het idee dat hij het misschien heel saai vindt, maar soms is de bak wel een uitkomst, vooral als het straks weer vroeg donker wordt enzo. En ik verwacht niet veel van hem.

Ik doe ook grondwerk met hem en dat doet hij ook heel braaf. Aan de handwerken in de bak vindt hij ook prima. Leg dat wel eens balkjes weg of verzin wat 'afwisselende' dingen en daar is hij allemaal voor in. Ik had gehoopt door dit soort dingen te doen, dat het rijden in de bak ook wel weer mee zou vallen.

Misschien dat ik nog wat langer dit soort dingen moet gaan doen. Qua groei houdt ik hem idd goed in de gaten. Hij heeft me nog behoorlijk verrast met zijn snelle groei

MrijkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:00

Longeren met bijzet heb ik nog niet gedaan, dus misschien is dat het proberen waard. Kijken of zijn verzet dat ook naar boven komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:04

Als je nu alle lichamelijke klachten hebt uitgesloten, dan zou je misschien eens kunnen proberen iemand te vinden die stevig zit (of als je het zelf durft, nog beter), body protector om, en dan gewoon laten uitrazen, straffen voor elke bok (met stem of zweep, waar ie goed op reageert), en blijven aandraven, totdat het uiteindelijk wel goed gaat, en dan direct belonen en op wei zetten :)
Na een paar keer denk ie dan "nou, dat bokken heeft dus geen zin, kan maar beter meteen normaal aandraven" :)
Maar dan moet je wel zeker weten dat het eigenwijsheid is

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:20

Klinkt als Mazzelproblemen. Mazzel had/heeft precies het zelfde als jouw tinker. Hij vond buiten wel leuk, er was zelfs wel wat van hem te vragen en ik dressuurde af en toe leuk buiten, maar in de bak kon ik niets. Aan het begin was het bokken, rennen, stilstaan, gillen, niet willen enz.
Ik heb vooral doorgezet, elk rondje wel braaf in de bak beloond, dan weer veel naar buiten, veel gelest op verschillende manieren en richten op wat wel goed ging. Ik ben echt wel eens alleen een half uurtje bezig geweest met diagonalen rijden zowel in draf als in stap (dus dan nam ik die overgang ook mee) en dan ging ik weer naar buiten om uit te stappen. Het toffe aan Mazzel was wel dat hij op den duur de lol ervan inzag. Als ik een bepaalde oefening herhaalde ging hij meedenken, wilde hij niet aandraven dan zette ik door tot een paar passen draf en nam hem terug en ging in stap een volte verkleinen of slangenvoltes rijden. Was hij bezig dan draafde hij vaak na een kwartier wel aan. Op den duur kon ik eindelijk ook gallop mee pakken en als ik dat oefende begon hij soms opeens de lol ervan in te zien, ontspande hij meer, was hij beter recht te richten en sprong hij op de gekste momenten uitzichzelf aan: 'zie baas, dit is leuk en dit wilde je toch?'

Ik ben verder geen topruiter dus heb hem nooit helemaal goed door kunnen pakken en soms waren er dagen dat er nog steeds niets te beginnen was. Dan ging ik na één rondje braaf weer naar buiten en heel af en toe reed ik er echt streng doorheen. Knalde hij uit protest terug naar stap, dan zette ik hem vrij streng aan tot gallop, wilde hij niet meer van de hoefslag af, dan zette ik hem ruw op de volte. Het werd er een stuk minder vriendelijk door en ik nam hem de keer erna weer mee naar buiten, maar hij reed meestal daarna een stuk fijner. Al dat protest...
Dus wie weet helpt dan de oplossing van MysticTinker beter.

MrijkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:12

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik stop ook pas met hem als hij een aantal passen zonder protest gedraafd heeft. Dan beloon ik hem en stap hem idd ook buiten verder uit of hij gaat terug de wei op. Zelf ben ik dan goed 'op' van al die bokkesprongen en rare fratsen die hij geleverd heeft. Hij bokt ook op de zweep, maar merk dat hij wel redelijk reageert op mijn stem.

Het is meer dat ik gehoopt had dat na al die maanden niet onder het zadel rijden in de bak, het gewoon weer zou lukken. Vooral omdat de eerste maanden (tot die blokkade en verkeerd zadel) het wel allemaal goed ging. Hij was goed voorwaarts en leek er zin in te hebben. Soms mis ik dit gewoon..

Ik ben van plan om het rijden in de bak wel gewoon op te pakken. En dan per keer bekijken hoe lang het gaat duren en hoe het gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:16

Ik bedenk me nu net dat het misschien ook wel (voor een deel) aan het voer kan liggen.
Mijn tinker kan bijvoorbeeld heel slecht tegen teveel suikers. Een halve kilo krachtvoer en hij is meteen knettergek.
Ik voer nu alleen nog grof hooi en een klein schepje speciale brok (dodson&horrell safe&sound, met extra weinig suikers), en het is een wereld van verschil!
Wat voer jij nu?

MrijkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:07

Momenteel staat hij ongeveer 12 uur per dag op het land en krijgt verder geen krachtvoer. 's Avonds op stal nog wat hooi. Na een lange rit krijgt hij van mij wat muesli (zonder haver) of wat zemelen.
In de herfst en winter krijgt hij voornamelijk grof hooi en een klein schepje krachtvoer of wat muesli.