Rijden met slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GewoonLil

Rijden met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:04

Ik heb sinds kort een pony die ik bijrijd, maar de eigenaresse wil hem rijden met slofteugel, omdat hij af en toe zijn kop de lucht in gooit, het bit vastpakt en het op een rennen zet. Ik heb al gevraagd of ze misschien niet beter een thiedemann of een martingaal kan gebruiken maar dat wil ze niet omdat dat hem belemmert... Ik vind mezelf niet ervaren genoeg om met een slof te rijden, aangezien ik bang ben dat ik de pony verpest. Wat vinden jullie het best om in zo'n situatie te doen? Gewoon zonder slof rijden of toch een thiedemann of martingaal eraan?

Groetjes!

danique38

Re: Rijden met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:19

martingaal daar kan je niks mee verpesten en je pony heeft er geen last van als die normaal luistert zogauw die zich dan sterk wil maken , geeft het pas hulp. Heb het zelf ook voor het buitenrijden en het help prima en heb er veel plezier van!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:20

Je mag best je eigen mening hebben, maar de eigenaresse zou het wel beter weten, het is tenslotte haar pony. :j Ik vind persoonlijk
martegaal altijd beter.. Maar misschien even om de tafel met de eigenaresse, jullie komen er vast wel uit. Succes! :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:23

Ik zou ook een thiedemann of martingaal doen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

ik vind het ten eerste heel goed dat je aan durft te geven dat je je zelf niet ervaren genoeg vind om met een slof te rijden.

ten tweede zou ik ook gewoon even om de tafel gaan zitten en gewoon zeggen dat je er niet mee wilt rijden omdat je bang bent dat je de pony verpest.

ik zou als eigenaar alleen maar blij zijn als mijn bijrijder dat zou zeggen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:25

martingaal heeft in dit geval weinig nut
thiedemanne zet je je paard mee vast in een bepaalde houding en slofteugel kun je zelf bepalen hoe of wat
slofteugel is een goede hulpteugel mits je hem goed gebruikt dus nooit echt als teugel gebruiken en nooit helemaal strak; altijd boogje erin en als je geen ervaring hebt met rijden met slof dan alleen rijden onder toezicht

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:25

RandyOrton25 schreef:
ik vind het ten eerste heel goed dat je aan durft te geven dat je je zelf niet ervaren genoeg vind om met een slof te rijden.

ten tweede zou ik ook gewoon even om de tafel gaan zitten en gewoon zeggen dat je er niet mee wilt rijden omdat je bang bent dat je de pony verpest.

ik zou als eigenaar alleen maar blij zijn als mijn bijrijder dat zou zeggen.

daar ben ik het helemaal mee eens.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:40

Heel goed van je dat je inderdaad niet zomaar met slof wilt gaan rijden :j. Ik zou het toch naar voren brengen bij de eigenaresse, dit is iets wat je rijtechnisch zal moeten oplossen onder begeleiding van goede instructie. En natuurlijk de standaard dingen als zadel/rug na laten kijken.

Succes ermee, hoop dat ze tot een ander inzicht te brengen is

GewoonLil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:13

Thanks allemaal, ga het erover hebben. In ieder geval ga ik priveles nemen met de pony, en misschien dat mijn instructrice mij kan helpen.

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:40

Ik rijd mijn haf ook met slof maar houd deze gebogen het is bij mij zo dat mijn haf haar hoofd vast zet mits je niks om heb. ik vind zelf een slof handiger dan een martingaal of thiederman teugel is wat je zelf het handigd vind.

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:36

Overleggen met de eigenaresse idd :j
En ik zou de eerste tijd alleen tijdens je les met slof rijden, totdat je er handig mee bent :)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:51

Als je gaat rijden met een slofteugel is het gemakkelijk om het hoofd 'naar beneden te trekken', gewoon simpelweg de slof strak aannemen. Maar zodra de slof er van afgaat, gaat het neusje ook weer omhoog. Ik adviseer alleen een slof als de ruiter weet hoe die het moet gebruiken en het paard al nageeflijk loopt, en alleen net nog een beetje meer moet zakken of los laten. Bij die ruiters zie je ook dat de slof 'los' hangt, bij onervaren ruiters (die voornaamelijk het dier, voor het oog, mooi willen laten lopen, staat de slof strak!
Martingaal heeft zeker mijn voorkeur omdat je zegt dat de pony het bit aanpakt en het op een rennen zet. Hier moet aangewerkt worden, deze pony moet goed gereden worden. En alleen door het gebruiken van een slof kom je er niet. De pony moet leren (eigenlijk zonder hulpmiddelen) onder de ruiter te blijven en niet zijn eigen zinnetje in te zetten. Hij zal misschien wel beter luisteren met een slof maar als je het probleem niet aanpakt dan zal dat altijd zo blijven of je moet altijd met een slof blijven rijden.

Maar eigenlijk kan ik dit niet naar jouw toe beoordelen, ik ken je pony niet en jouw manier van rijden. Wanneer je gebruik gaat maken van hulpmiddelen, vraag het altijd aan de persoon die je les geeft. Vanaf de grond is goed te zien wat je pony nodig heeft.

:wave:
Laatst bijgewerkt door Cahill op 13-08-09 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:55

Westland ik ben het wel met je eens maar je moet gewoon weten hoe je er mee om moet gaan

Liinsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:17

Ik heb hetzelfde probleem mijn moeder kan niet zonder de slof maar zelf rijdt ik altijd met een thiedemann of martingaal en gaat perfect. Maar met een slof rijden is op zich niet moeilijk ik reed er altijd mee in een les. Misschien dat proberen?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:23

O,NEEE ik heb zoveel paarden gezien die verkeerd gereden zijn met een slof dus als je er geen ervaring mee hebt om met slof te rijden a.u.b. doe het dan niet.want als je het verkeerd gebruikt kun je je paard z'n hele rug in de vernieling brengen.
ik heb er al 2 paarden kapot op zien gaan,niks helpt meer zelfs geen fysio.please geen slof als je niet weet hoe je er mee moet rijden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:32

Heeft de eigenaresse wel eens na laten kijken of de pony lichamelijk wel 100% in orde is? Hij kan pijn in zijn hals of rug hebben, waardoor hij het bit vastpakt. Met een slof maak je het dan alleen maar erger omdat de pony, ondanks de pijn, in een houding gedwongen wordt. Dat wil je zo'n dier toch niet aandoen (zeg dat maar tegen de eigenaresse ;) ).

Ook als het niks lichamelijks is, dan is het een kwestie van consequent rijden en hem er niet vandoor laten gaan.En dat kan ook prima zonder slof.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:51

Agnes75 schreef:
Heeft de eigenaresse wel eens na laten kijken of de pony lichamelijk wel 100% in orde is? Hij kan pijn in zijn hals of rug hebben, waardoor hij het bit vastpakt. Met een slof maak je het dan alleen maar erger omdat de pony, ondanks de pijn, in een houding gedwongen wordt. Dat wil je zo'n dier toch niet aandoen (zeg dat maar tegen de eigenaresse ;) ).

Ook als het niks lichamelijks is, dan is het een kwestie van consequent rijden en hem er niet vandoor laten gaan.En dat kan ook prima zonder slof.

inderdaad helemaal mee eens.

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:45

ik gebruik voor buitenrijden ook een martingaal, dit helpt prima, en bellemert mijn paardje niet.
ik heb het zelf niet zo op een slofteugel, maar dat zijn mijn principes

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:27

Het is idd een moeilijke keuze en als de eigenaresse het niet wil dan moet je dat ook niet doen. Je kunt er alleen goed met haar over praten. Als er geen andere oplossing is kun je de slof proberen en dan vragen of iemand je er bij helpt. maar als je de slof gewoon losjes houdt en niet te strak is er geen probleem. Hij moet niet op je slof lopen je slof moet een hulpteugel zijn en niet dat hij niet zonder kan. Dus als hij zijn hoofd omhoog doet dat het dan pas druk geeft niet als hij gewoon netjes naar beneden loopt.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:36

Wegrennen en met het hoofd gooien heeft vaak te maken met te weinig activiteit van je paard (mits lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn natuurlijk). Is ze goed aan je been? Probeer haar van achteruit te activeren, als je merkt dat ze haar hoofd omhoog gaat gooien geen je gelijk been en maak je een licht ophouding, daarna gewoon verder waar je gebleven was. Probeer rustig en consequent te blijven, wind je niet op en begin gewoon van voren af aan als het mislukt. Met een lange adem gaat het helemaal goed komen. Succes!!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:04

Als jij zegt dat je vindt dat je niet ervaren genoeg bent voor een slof dan zou ik er niet mee rijden. Ik weet niet hoe ervaren je bent en hoe je rijdt maar als je de slof zó vastpakt op een lengte dat hij alleen strak staat wanneer de pony echt met het hoofd om hoog komt, en de slof niet strakker pakt kun je er weinig aan verpesten. Echter, als je de slof telkens strakker pakt of je hebt hem al te strak vast kun je hem er wel mee in de weg zitten.

Ik zou eens met de eigenaresse overleggen of zij je niet wil helpen in het begin, om je een beetje te leren hoe je met zo'n ding overweg moet ;)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:05

tamaramt schreef:
martingaal heeft in dit geval weinig nut
thiedemanne zet je je paard mee vast in een bepaalde houding en slofteugel kun je zelf bepalen hoe of wat
slofteugel is een goede hulpteugel mits je hem goed gebruikt dus nooit echt als teugel gebruiken en nooit helemaal strak; altijd boogje erin en als je geen ervaring hebt met rijden met slof dan alleen rijden onder toezicht

Helemaal mee eens :j