Mn linkerbeen is niet sterk genoeg !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Mn linkerbeen is niet sterk genoeg !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:01

Hey,,

Ik heb een klein probleempje ..Mijn linkerbeen is veel zwakker dan mijn rechterbeen tijdens rijden. In stap en draf geeft dit geen problemen en kan ik nog gelijke kuitdruk uitoefenen. Maar het probleem zit bij het aanspringen in de linker-galop. Ik geef dan de hulpen voor galop, druk mn linkerkuit er wel goed aan maar het lijkt net of ik niet sterk genoeg ben om mn paard direct te laten aanspringen. Rechts aanspringen gaat wel goed.
Ook wijken voor de linkerkuit of oefeningen als appuyeren en schouderbinnenwaarts zijn moeilijk voor me wanneer het om de linker kuit gaat.
Let op het is echt niet mijn paard dat het moeilijk heeft op de linkerhand. Want ik rijd verschillende paarden en bij ieder paard kan ik links moeilijk aanspringen en rechts gaat moeiteloos ...
Ik weet wel al een tijd dat links gewoon mijn zwakke been is. Toen ik nog ballet deed was mn linker been en voet ook minder lenig, flexibel dan mn rechter been ..Ook zat ik in rechter split maar links niet ..
Is er iets wat ik hieraan kan doen ?
Ik weet zowiezo veel oefenen maar dat doe ik ..zou er niets zijn om mn linkerbeen sterker te maken ?
Ook is mn linkerbeen korter als mn rechterbeen, mss heeft het daarmee te maken ..het is geen groot verschil, je ziet het niet eens maar het is er wel ..ik heb hier speciale zooltjes voor in mn schoenen en moet met rijden mn linkerbeugel een gatje korter zetten dan de rechter.
Als ik vb een overdreven hulp geef om aan te springen lukt dat natuurlijk wel maar zo wil ik mn paard niet rijden, bovendien gaan ze dan uitlopen van zo'n overdreven hulp en is dat geen onzichtbare, subtiele hulp zoals het zou moeten zijn ..

Herkent iemand dit ?

19LindA83

Re: Mn linkerbeen is niet sterk genoeg !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:04

Herkenbaar!!!!

Alleen is het mijn rechterbeen! Ik heb oefeningen mee gekregen van mijn instructrice.
Moet je met je knieen in een hoek van 90 graden gehurkd met je rug tegen de muur gaan zitten, en dit een minuut volhouden, en dat steeds verder opbouwen. Of de traptrede op en af (soort steps laat maar zeggen!)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:10

19LindA83 schreef:
Herkenbaar!!!!

Alleen is het mijn rechterbeen! Ik heb oefeningen mee gekregen van mijn instructrice.
Moet je met je knieen in een hoek van 90 graden gehurkd met je rug tegen de muur gaan zitten, en dit een minuut volhouden, en dat steeds verder opbouwen. Of de traptrede op en af (soort steps laat maar zeggen!)

Ja die traptredes lopen ga ik eens proberen ..nu ik er zo over nadenk ..doe ik ook veel meer met mn rechterbeen zoals de trap opgaan, balletoefeningen met rechterbeen etc ...links is gwn zo moeilijk :?
Maar die oefening van 90 graden, werkt toch op je beide benen dus dan ben ik bang dat mn beide benen zullen versterken maar dan zal mn rechterbeen nog steeds sterker zijn als mn linker ..? Of ..?
:P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:14

Daar was ik ook bang voor, dat zei ik als eerste toen ze die oefening uitlegde.. daarom begin je ook kort, je zult zien dat je ene been dan meer pijn gaat doen dan de andere, dus die train je dan in feite nog niet echt ( die geen pijn doet) Ze is naast lesgeefster ook fysio voor mens en paard dus ga ervan uit dat ze het wel weet!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:19

19LindA83 schreef:
Daar was ik ook bang voor, dat zei ik als eerste toen ze die oefening uitlegde.. daarom begin je ook kort, je zult zien dat je ene been dan meer pijn gaat doen dan de andere, dus die train je dan in feite nog niet echt ( die geen pijn doet) Ze is naast lesgeefster ook fysio voor mens en paard dus ga ervan uit dat ze het wel weet!

Ahzo ja nu je het zegt lijkt het me dan wel logisch :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:17

Wat je jezelf ook kunt gaan aanleren is dat je op je andere been gaat staan als je "in rust" staat. Als een mens gewoon stil staat gaat hij vaak gewicht op 1 been zetten, en het andere ontlasten. Net als paarden die op rust staan. Waarschijnlijk verplaats jij je gewicht naar je rechterbeen. Probeer dit eens om te wisselen. Het is geen zware oefening een neemt helemaal geen tijd, en toch kun je er zo mee bezig.

Succes

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:58

Monster_tos schreef:
Wat je jezelf ook kunt gaan aanleren is dat je op je andere been gaat staan als je "in rust" staat. Als een mens gewoon stil staat gaat hij vaak gewicht op 1 been zetten, en het andere ontlasten. Net als paarden die op rust staan. Waarschijnlijk verplaats jij je gewicht naar je rechterbeen. Probeer dit eens om te wisselen. Het is geen zware oefening een neemt helemaal geen tijd, en toch kun je er zo mee bezig.

Succes

Merci voor de tip :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:07

Heb ik ook maar ben er achter gekomen dat ik ook minder kracht heb in mijn linkerenkel. Kan deze dus moeilijk naar buiten draaien om een extra hulp te geven. Kom met mijn linkerspoor eigenlijk niet tegen het paard aan. Ook zit er bij mij een verschil dat mijn linkerbeen meer naar voren ligt.

Door inderdaard je automatische beweging om te draaien kan je je zwakkere kant trainen. Dus bewust met je andere been de eerste traptrede nemen, andersom je benen optrekken in de bank.

Bewust worden van wat je doet is al eerste stap op naar de verbetering.

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:33

lijken me allemaal wel goede oefeningen om te doen voor je benen. ik ga ze ook eens een tijdje proberen, mijn linkerbeen is ook niet zo sterk als mn rechterbeen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:46

't enige wat je kan doen is je zwakkere been meer trainen als het andere.
Die met die hoek van 90° tegen de muur; als je bang bent je sterke been teveel te trainen, kan jet het ook met maar 1 been op de grond doen. Maar dan mag je al tevreden zijn als je het 10 seconden volhoudt. Bij ons lachen ze wel eens dat als je zo 5 minuten kan blijven zitten, dan kan je een koers (renpaarden) uitrijden. gehurkt trappenlopen is ook een goeie.
Dit zijn echter wel beide oefeningen die vnl de quadriceps trainen.
In de tijd dat ik een instabiele enkel had, hielp het ook wel om wat dieper door de knieën te gaan en kleine sprongetjes links rechts te maken. Wat ik nu vooral doe is enkele gaatjes korter en lekker doordraven, voel je ook goed in de benen, als je je zwakkere been 1 extra korter zet dan het andere wordt het ook meer getraind.
en verder het bewust meer gaan gebruiken. en bv als je zit linkerbeen kruisen over het rechter en je tenen/voet optrekken en strekken. Als je begrijpt wat ik bedoel.

succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:12

ik heb het ook en is echt frustrerend soms met rijden!
ik heb toch zelf het idee dat ik er es mee naar een fysiotherapeut toe ga.
heb zo het idee dat ik ergens vast zit in mijn onderrug en dat ik daardoor mijn linkerbeen dus niet voldoende gebruiken kan.
paard reageerd hartstikke goed op de hulpen, het is echt puur dat ik met links dus niet duidelijk genoeg kan zijn.

hier staan in elk geval al een aantal tips bij waar ik zeker wat aan heb :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:21

Ik heb eerder wel met kortere beugels gereden maar daar werden mij hamstrings weer te kort van. Ik ging toen met teveel kracht rijden wat ik weer uit mijn onderrug vandaan haalde.
Ik denk dat mijn probleem meer ligt in het naar achteren brengen van mijn bovenbeen en het kunnen draaien van de enkel.
Ik zit nu trouwens op een gewone stoel en merk dat als ik mijn voet aan de buitenkant van de poot doe, ik met rechts veel sterker kan drukken dan met links. Links voel ik ook in mijn onderrug dus mogelijk toch weer een bekkending.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:24

Zelfde probleem hier..
de laatste tijd gaat het al wel beter, kwam mede omdat ik ook niet recht loop!
want mn linkerheup is minder sterk dan mn rechter.. heel mn linkerkant eigenlijk!! ;)
ik zal de oefeningen eens doen..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:04

Aah blij dat ik helemaal niet de enigste ben ! :D
Ik ga al de oefeningen eens proberen :j En mn linker beugel staat wel al een gaatje korter als de rechter ;) Verder ga ik er ook meer op letten van meer met mn linker been te doen.

ellepel schreef:
ik heb het ook en is echt frustrerend soms met rijden!
ik heb toch zelf het idee dat ik er es mee naar een fysiotherapeut toe ga.
heb zo het idee dat ik ergens vast zit in mijn onderrug en dat ik daardoor mijn linkerbeen dus niet voldoende gebruiken kan.
paard reageerd hartstikke goed op de hulpen, het is echt puur dat ik met links dus niet duidelijk genoeg kan zijn.

hier staan in elk geval al een aantal tips bij waar ik zeker wat aan heb :j

Idd ellepel, hier ook, paard is zeer goed aan de hulpen maar ook puur omdat ik links niet duidelijk genoeg hulpen kan geven lukt bv aanspringen in linker galop niet van de eerste keer ..heel herkenbaar ! :D