paard wil rechterkant niet bol maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

paard wil rechterkant niet bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:08

heb nu 3x op mijn nieuwe bijrijdpaard gezeten. een 8 jarige merrie die nog niet heel veel kent.

in stap gaat het vrij goed, vraag haar laag en wat ronder zodat ze vanuit de schoft gaat zakken en de hals en rug helemaal los laat. in stap kan ik haar al fijn om mijn been buigen, zowel linksom als rechtsom. wat doorvragen in de stelling en contrastelling vind ze nog wel lastig.

in draf is ze nog niet heel constant in de aanleuning, maar het grootste probleem waar ik momenteel tegenaan loop is dat als ik linksom rij ze haar rechterkant niet bol wil maken. zodra ik in een wending stelling en buiging vraag brengt ze haar hoofd omhoog, druk ze haar rug wat weg en gaat als een plank door de bocht. op rechts heb ik dat probleem niet.

wat zijn juiste oefeningen om haar ook op links fijn en soepel in de buiging te krijgen?

benangelique

Re: paard wil rechterkant niet bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:10

oefenen, oefenen, oefenen.
wat bij mij heel prettig werkt is linkerstelling aanhouden, ook op de rechterzijde. dan van daaruit milimeter voor milimeter ombuigen naar rechts. dit resulteerde erin dat we de ene keer alleen maar met linkerstelling en buiging liepen en de ik de andere keer een keurig recht paard had.
veel slangenvoltes doen ook goed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:14

slangenvoltes is ze nog niet bevestigd genoeg voor, grote volte vind ze al lastig om met de juiste buiging en stelling te lopen.
rechtuit gaat wel goed, al valt ze dan soms wel ietsje naar binnen. heb vandaag dus een pasje opzij meegepakt zodat ze leert dat ze ook opzij kan voor mijn binnenbeen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:00

rechtsom met linkerstelling rijden, eerst alleen op de lange zijdes en niet in de bochten, zo rek je langzaam de rechterspieren op ( deze zijn kort en dik, dus is het moeilijk voor het paard om ze compleet op te rekken).
Verder idd pasjes opzij, openen en verkleinen voltes,
Probeer ook sv te rijden, voor de juiste lb en voor het versterken van de achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:01

Je kunt eens proberen (in stap) om heel iets je gewicht naar binnen te plaatsen en zo je binnenbeen je lange been te maken. en je binnenhand (zonder druk) opzij te zetten (alsof je je hand uitsteekt als je op een fiets zit) en heel te begeleiden met je buitenteugel om hem op 4 benen te krijgen.
Waak er wel voor dat je geen druk opvoert op je binnenteugel, dat is namelijk vaak funest voor de ontspanning en loslatendheid. Probeer geen knik te veroorzaken in je heup (althans minimaliseer dit, om geen verkeerde houdingen aan te nemen) en ga echt ZITTEN op je billen. Dus alles zo vragend mogelijk.. Geen druk opvoeren.
Oeen dit een aantal keren van de hoef slag af een paar meter en wissel het af met de andere hand.
Een paard dat voorwaarts is voor je been en redelijk ontspannen reageert op het bit kun je vrij makkelijk 'wijken' voor het been aanleren. Dus als jij hem lichtjes prikkelt met je kuit dat dit ook echt een betekenis heeft. Ik zou de voltes nu nog erg beperken, maar zou me eerder focussen op de binnenhoefslag en vanuit hier een stelling te vragen (volte maakt de balans niet beter in de stadium waar het paard zich nu in bevind, is mijn ervaring).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:26

[***]: in stap doe ik dat al en dat gaat ook prima.

vandaag met rijden behoorlijk rechtgericht op de lange zijde. dan loopt ze ook nog zo krom als een hoepel. compleet naar buiten gesteld en gebogen. wel netjes recht gekregen uiteindelijk en toen ze daar ook fijn in wilde zakken ben ik ook gestopt.
ga nu rustig op deze manier verder, volgens mij werkt het zo wel fijn.