nieuw paard bekeken,erg sterk,nog verandering in te brengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Radosny

nieuw paard bekeken,erg sterk,nog verandering in te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:12

Weet niet of het hier goed staat :o
Ben op zoek naar een nieuw springpaardje, nou heb ik gisteren een paard geprobeert dat aan mijn eisen voldoet, (tussen de 3-6 jaar, springpaard, min. 1.65 Mocht er iemand een paard te koop hebben staan in omgeving twente, suggesties zijn welkom :D ) reed erg lekker, ook mooie springmanieren, maar hij houdt erg vast met stelling aannemen, het hoofd gewoon stug naar links of rechts houden.. en hij is erg sterk in de galop.
Nou heb ik ervaring met een vorig paard van mij die ook erg sterk was, en dit is in het parcour gewoon niet handig.
Nu weet ik dat hij nog vrij groen is, 5 jaar en enige springervaring aan huis, en dat hij nog veel moet leren, maar ik vraag me af of er nog verandering aan is te brengen in het feit dat hij zo sterk is, of dat hij gewoon al zo stug in de mond is??
Wat denken jullie?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:22

Tja... Als het paard vasthoudt is dit er wel uit te rijden, maar het is natuurlijk fijner paardrijden als hij alles al vanzelf zou doen.
Omdat je zegt dat dit paard toch wel aan de meeste eisen van je voldoet, zou ik hem daarom niet al direct hiervoor afschrijven. Hij moet ook nog veel leren, want hij is nog jong.
Als ik jou was zou ik hem nog eens gaan proberen.
Als je rijdt en je vraagt stelling, hou hem dan zelf ook niet constant te vast. Niet blijven vasthouden tot dat hij loslaat, werkt toch 9 van de 10 keren niet.
Mijn paard is ook erg hangerig, ik los het zo op. Ik hou mijn paard vlot aan het been en als hij wat hangerig wordt maak ik korte bijna onzichtbare paradingen op beide handen. Heel kort links recht links recht. Wat er dan in de mond gebeurdt is dat het bit telkens heel kort op een andere laag in de mond komt. Dit moet hij zien als een signaal "o ik moet van dat bit afblijven". Dit kan je doen op de rechte lijn, maar mijn paard komt ook fel op de voorhand met S-jes rijden. Dus eigenlijk heel veel paradingen (halve ophoudingen) maken en met je been erbij zijn.

Wat bij mijn paard ook hielp is een ander bit. Eerst liep ze met een dikke dubbelgebroke watertrens. Nu heb ik een enkelgebroken en nu hangt ze al veel minder. Misschien moet je ook eens kijken wat voor bit dat paard in de mond krijgt.

Radosny

Re: nieuw paard bekeken,erg sterk,nog verandering in te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:29

dat klopt, wil hem ook niet meteen afschrijven, heb hem nu al een aantal keren onder het zadel zien, maar pas 1x zelf gereden omdat ik een tijd niet mocht rijden vanwege een blessure.
Nou wilden de eigenaren het uiterlijk vanochtend weten (heb hem gisteren geprobeert) en dat vind ik gewoon te snel. Ze hadden nog een andere koper, dus ik heb gezegd dat ze eerste die maar moesten laten komen en als hij niet verkocht word probeer ik hem gewoon nog een x. Zo'n beslissing moet je niet te snel nemen.
Maar waar het mij vooral om gaat is het feit of hij niet te hard in de mond is 'gemaakt' of dat dit gewoon nog onwetendheid is, maar dit is natuulijk moeilijk te beoordelen wanneer je het niet zelf gezien/gevoelt hebt.
Ga morgen nog een ander paardje voor de 2de keer proberen die nog wat groener is, maar nog wel meer naar eigen hand te rijden.. Daarna maak ik rustig een beslissing.
Thnx voor de tips!

x_Quinta_x

Re: nieuw paard bekeken,erg sterk,nog verandering in te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:32

Graag gedaan.
Laat je inderdaad maar niet te hard opjutten door die ene verkoper. Zo loop je misschien wel sneller op het risico dat dit misschien toch niet het juiste paard was.
En inderdaad een paard een aantal keren proberen vind ik ook een goed idee. De eerste keer dat je op een vreemd paard zit is toch bijna altijd belabberd (bij mij toch. Tenzij het een 12 jarig Z-paard is ofzo, maar dat zoek je niet)
Veel succes nog in je zoektocht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:35

Wat voor bitje hangt erin?

Wanneer ie nog niet verkocht is en jij nog geen andere gevonden hebt (heel verstandig dat je je niet onder druk laat zetten door de verkopende partij) dan ga je 'm gewoon nog eens rijden.

Dan begin je gewoon met dressuurmatig hem voor elkaar te rijden. Eerst lekker opwarmen en dan grote figuren etc, daarna ga je 'm wat meer oppakken en een beetje voltes openen en sluiten, beetje wijken, schouderbinnenwaarts/schoudervoor, beetje traversachtig etc. Neem je tijd zodat je hem, wanneer je gaat springen, mooi op twee teugels en tussen twee benen hebt lopen. En spring dan nog maar eens een lijntje, kijken hoe hij dan is.

Laat je niet opjagen met rijden, neem vooral je tijd.

Is dat niet mogelijk dan zou ik het paard lekker laten staan, er zijn er genoeg te koop.

Vergeet de keuring niet bij je eigen onafhankelijk DA ;)

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:45

erg dom :o maar ik heb niet naar het bitje gekeken! Mocht hij nog niet verkocht zijn ga ik hem de volgende x nog eens uitgebreid proberen, dressuurmatig en springen.. Laat me vooral niet opjagen, neem rustig de tijd en hij word zeker gekeurd, heb hier bij een vorig paard veel te veel narigheid mee gehad, dus hij word gekeurd door een onafhankelijke DA, klinisch en röntgenlogisch ;)