Opbouwschema voor paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieflampje

Opbouwschema voor paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:11

Op dit moment wil ik graag weer gaan rijden met mijn 14 jarige haflinger.
Nu heeft hij al een tijd qua werk niet veel meer gedaan (ongeveer een half jaar)

En aangezien meerdere meer weten als 1 :D , wat is nu de beste manier om zijn conditie weer op te bouwen?
Wat zijn leuke en afwisselde dingen om met hem te doen?
In welk tijdsschema kan ik dit het beste doen zonder hem te overbelasten?
Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten c.q. rekening mee moet houden?

Uiteindelijk wil ik er gewoon recreatief mee blijven rijden (aangezien ik niet zo'n wedstrijdruiter ben, is slecht voor mijn hart :+ :=), maar uiterraard wel zo ver mogelijk komen. Ik rij voornamelijk dressuur maar springen (of iets anders) vind ik ook erg leuk om te doen.

Ik hoor het graag!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:44

Ik zou beginnen met 2 daagjes licht werk. Dus bijv aan het halster even 10 minuutjes longeren, of een stukje gaan wandelen. Onder het zadel ook beginnen met langzaam opbouwen. Dus een kwartiertje rijden met veel stap, weinig draf, en galop.
Daarna kan je oppakken tot 3 dagen. Dus 1 dag 10 minnutjes longeren, 1 dag 15 minuten rijden, 1 dag wandelen.
Daarna kan je de tijd wat uitbouwen. Dus 3 dagen wat langer werken. 15 minuten longeren, 20 rijden. En zo langzaam opbouwen :)

lieflampje

Re: Opbouwschema voor paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 06:31

Bedankt Nell, hier kan ik wel wat mee :D

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:57

Inderdaad beter te rustig aan doen dan te snel :)
Ik moet van de week ook weer op gaan bouwen en denk dat ik het als volgt ga doen;

Overdag staat ze de hele dag buiten, dan 3x in de week even longeren, gewoon aan het halster, 15 minuten.
De andere dagen wil ik met haar gaan wandelen, in de bak of gewoon lekker buiten. Dit vooral om haar weer te laten wennen aan mij en vertrouwen te krijgen. ( ze heeft een half jaar alleen op het land gestaan).
Dit denk ik 2 weken, en daarna een dagje erbij, en langzaam aan kijken of er een paar minuten bij kan doen.
Die week daarna weer een dagje erbij en weer langer, en dit zo door.

Ik kijk ook hoe mijn paard hier op reageert, als ik merk dat het te snel gaat doe ik het natuurlijk langzamer aan!

Als je paard een basis conditie heeft kan je met interval trainingen heel goed de conditie verbeteren, hier weet ik alleen te weinig vanaf of je te kunnen informeren :)

Heel veel succes!

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:00

Ik ga dit topic toch ns volgen, interessant!

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:00

(als starter de voortgang bij wil houden?)

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:19

Janice_T88 schreef:
(als starter de voortgang bij wil houden?)

Uuuuuuh, wat bedoel je hier precies mee? :o

@TamiBambi: Bedankt voor je antwoord, en jij ook veel succes.
Mijn paard loopt ook de hele dag buiten en dat blijft hij ook wel doen ongeacht het weer.
wandelen is wel een heel leuk idee (is ook goed voor beide :D :=) Misschien wordt hij dan ook wat verkeersmakker :+

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:21

ik heb hetzelfde, alleen dan een 4 jarige haflinger die een jaar geleden is ingereden en toen een jaar stilgestaan ivm. ziekte en blessure. (ongelukje, maar ze heeft er niets aan over gehouden) en ziekte was een onsteking aan haar kies, dat is weer helemaal oke, ze is weer helemaal gezond nu. Ze was ook erg dun, is nu weer helemaal op gewicht. Ik heb expres lang gewacht totdat alles weer top was, ze is nu volledig hersteld en is er helemaal klaar voor.

Ze heeft een hele slechte conditie, als ik haar 20-30 minuutjes longeer aan een halstertje zweet ze redelijk. (hals, flanken, tussen haar benen)

Ik ben net vorige week begonnen met weer een keertje longeren.
Wat ik nu wil gaan doen en hoe ik het op wil gaan bouwen is zo;

Ze staat 24/7 op de weide, ze staat dus altijd buiten.
de eerste 3 weken wil ik haar alleen gaan longeren, 2-3 keer per week en dan 20-30 minuutjes, met alleen hoofdstel of halster en alleen stap en draf.
daarna bouw ik dat uit naar 2x per week rijden en 1x per week longeren(stap/draf), en dan longeren 20-30 minuutjes en rijden 30-40 minuten. (rijden is vooral veel stappen en draven)
en na een maand maak ik er dan 3x rijden en 1x longeren van, en dan na de winter 4x rijden en 1x longeren.

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:55

ik heb vorig jaar mijn paardje moeten 'opbouwen' ben begonnen met 1x in de week 10 minuten longeren, 1 keer 20 minuten rijden, en 1 keer een uur wandelen. dat heb ik een 3weken zo gehouden, en heb het toen uitgebreid met nog een keer extra 20 minuten rijden en een kwartier longeren per week.
2 weken later inplaats van 2x 20 minuten rijden 1 keer 30 minuten rijden en 20 minuten door het bos rijden.
zo ben ik langszaam verder gegaan maar denk dat het vooral belangrijk is dat je het afwisselend houd.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:08

Ik ga deze werkwijze ook aanhouden na de blessure van mijn paard. Overhaasten is nooit goed.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:56

Fijn om te horen dat meerdere mensener wat aan hebben :j
Ben zelf eergister begonnen met wandelen en gister heb ik gelongeerd.
Zometeen nog een stuk wandelen en morgen heeft hij vrij.