Appyementen gaan niet zoals het hoort...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Appyementen gaan niet zoals het hoort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:29

In januari hoop ik de overstap naar de Z dressuur te maken. Opzich lukt alles wel redelijk, alleen vindt mijn haf de appuyementen gewoon zó moeilijk! Met travers heeft ze al moeite, en het appuyeren gaat gewoon niet zoals het hoort.

De eerste 2 passen gaan goed, de buiging is dan voldoende en ze gaat ook mooi opzij en blijft voorwaarts. Dan krijgt ze het moeilijk en valt de buiging weg, en heeft ze tactverlies. Het scharen blijft nog redelijk goed gaan.

Zijn er oefeningen (buiten de normale kleine voltes met veel buiging e.d.) die haar appuyementen kunnen verbeteren? Of zou het ook goed moeten komen op de manier die ik haar nu train?

EllyC

Re: Appyementen gaan niet zoals het hoort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:49

Bij mij ging het in het begin ook niet. Ik wilde te veel zijwaarts en dat ging ten koste van de buiging en voorwaarts.

Ben ooit begonnen met het appuyement op de diagonaal.
Dus van hand veranderen en dan travers vragen.

Het is altijd lastig om te beoordelen wat er niet goed gaat zonder beeld/filmpje maar probeer eens minder aan het scharen te denken en meer aan de buiging en voorwaarts.

pol

Re: Appyementen gaan niet zoals het hoort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:15

Op het moment dat haar lengtebuiging onvoldoende is kun je ook weer terug wijken.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:41

Ik zou de oefening iets meer proberen op te bouwen als je paard er zo veel moeite mee heeft. Dus eerst schouderbinnenwaarts dan twee passen appuyeren. (Je zei dat ze het twee passen goed kon). Dan een volte 10m. Dan kan je de buiging weer herstellen. Eventueel weer een stukje schouderbinnenwaarts, dan weer twee passen appuyeren. Als ze dit goed kan, kan je het aantal passen gaan uitbreiden tot je uiteindelijk een hele diagonaal kan appuyeren. Ik zou ook in het begin niet in een te hoog tempo rijden zodat ze haar passen kan afmaken en geen tactfouten maakt. Als ze dit goed beheerst, kan je ook langzaam het tempo gaan opvoeren. Dit zelfde geldt eigenlijk ook voor de travers.
Neem er de tijd voor en begin met haar makkelijkste kant.
Succes!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:55

Ten eerste sluit ik me aan bij Leeuwke: altijd je appuyement uit schoudervoor inzetten en als training steeds weer schoudervoor tussen stukjes appuyement.

Voor meer stelling kan je druk op je binnenteugel houden. Houdt beide handen naar links als je naar rechts appuyeert.
Eigenlijk controleer je met je handen de schouder, dus door je hand naar links te houden, hou je de schouder bij je. Wil je de schouder meer naar rechts, dan breng je je handen weer iets meer naar rechts.
Om dit te voelen, kan je je paard stil zetten en met alléén je twee handen naar links proberen zijn voorhand een pasje naar links te laten zetten (geen been gebruiken, het gaat even om de communicatie tussen jullie, jouw hand, zijn schouder). Dito voor rechts. Nu snappen jullie elkaar en kan je het in een appuyement proberen.
Train je appyementen goed in stap, experimenteer met het 'zetten' van de schouder.
Ook door in je shouderbinnenwaarts te variëren in meer/minder buiging en stelling krijg je meer controle.

Denk nog even goed na over al je hulpen:
binnenbeen op de plaats, buitenbeen (ver) terug, twee handen naar buiten, schouders draaien mee in de richting van het appuyement. En blijf zitten.

Succes in het Z!