Wie kan mij goed uitleggen wat stoelzit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_joellover_

Wie kan mij goed uitleggen wat stoelzit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:16

Hallo!

Ik weet niet of het hier goed staat maar wie kan mij uitleggen wat een stoelzit is?

Groetjes!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:17

Dan liggen je benen te ver naar voren.
Edit: en je zit vaak te ver naar achter in je zadel.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:22

Stoelzit houd in dat je met een achterovergekanteld bekken in het zadel zit. Daardoor houd je je bovenbenen te ver naar voren en steek je vaak ook je onderbenen naar voren. Je schouders bevinden zich achter de loodlijn (oren-schouder-heup-enkel dienen in 1 verticale lijn te zijn). Het nadeel is dat je moeite hebt met balans en je paard hierdoor ook. Ook word de druk (van je gewicht) niet goed verdeeld door je zadel omdat je er verkeerd op zit wat ook weer nadelig is voor het paard. Het is de bedoeling dat je rechtop op je zitbeenknobbels zit en dan zie je dat je vanzelf die verticale lijn van oren tot enkel hebt.
Als je in het zadel zit kun je dit zelf testen door je bekken naar voren en achter te kantelen en te kijken wat er met de rest van je lichaam gebeurt.

_joellover_

Re: Wie kan mij goed uitleggen wat stoelzit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:25

bedankt ik weet het antwoord nu!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:27

@ mamabird, super uitgelegd had t niet beter kunnen doen denk ik;-)
Onze instructrice zegt altijd, je hebt 3 contactpunten, je beide zitbeenknobbels (1 en 2) en je schaambeen 3.
Als je in de stoelzit zit, en dus zoals gezegd achter de beweging, dan heb je vaak ook moeite met lichtrijden, en plof je na t staan in t zadel wat niet echt fijn is voor de rug van het paard, die zich daardoor ook niet zo goed kan ontspannen.
Ook valt mij de laatste tijd steeds meer op dat er een hoop paarden rondlopen met een zadel met een te smalle boom, waardoor het zadel ook al wat achterover ligt, en waardoor de ruiter automatisch ook al achter de beweging geplaatst wordt, dus dat is misschien ook een aandachtspuntje.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:31

Elibeest: Dank dank!! Het zadel zelf heeft idd ook veel invloed op je zit. Ook de mobiliteit van je rug heeft er mee te maken. Als je je rug nauwelijks hol kan maken dan zal het zeker niet meevallen om ontspannen recht te zitten en mocht je dan ook nog een zadel hebben wat achterover ligt dan krijg je het lichamelijk niet voor elkaar. Dus check je eigen mobiliteit en flexibiliteit en zeker je zadel (een beetje op laten vullen kan al genoeg zijn icm mobiliteitsoefeningen voor je onderrug)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:18

De houding die je aanneemt op een stoel. Benen ongeveer in een hoek van 90° net alsof je dus op een stoel zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:23

stoelzit..........

Afbeelding

STOELZIT :D :D

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:54

zo te zien bij jou heb jij dan erg je benen naar voren??

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:56

Benen naar voren, achter in zadel en handen leunend op het zadel, dus niet erg meegevend.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:14

heeft dit reactie op het paard?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:21

ja je zit achter de beweging van het paard, belast daardoor de rug onnodig en geeft daardoor het paard niet de gelegenheid de rug te ontspannen, waardoor hij dus ook niet makkelijk zal nageven, of alleen een valse knik zal gaan maken.
paard op de foto vind ik persoonlijk ook erg geforceerd er uit zien, en een dikke oorspeekselklier hebben

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:29

Je blijft idd achter in de beweging, de hulpen komen minder door en je hangt in de mond omdat je jezelf optrekt :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:08

Eigenlijk moet je als he op een paard zit het paard wegdenken, alsof je plots op de grond zou staan.
Iemand in stoelzit gaat op z'n achterste vallen. Iemand die correct zit, zal nog steeds recht staan.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:41

@ Mamabird, wat zijn dergelijke mobiliteitsoefeningen voor je onderrug dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:05

Hihi, wat een grappig topic. Stoelzit is wanneer je zo in je zadel zit dat je achterwerk verder naar achteren is dan je voeten en je daarbij uit balans bent. Kijk, ik zit zo:
Afbeelding (en ja, m'n paard stort hier bijna voorover. Heel goed gezien)
Reden dat ik zo zit: mijn zadel zet mij zo neer. Ik heb namelijk een töltzadel :D Daarbij is het juist de bedoeling dat je je onderrug wat bol maakt, zodat je je buikspieren kunt aantrekken. Anders tölt je paard niet :D Aandraven doe ik door m'n gewicht uit het zadel te halen (bovenlichaam iets naar voren) en ook in galop heb ik mijn gewicht uiteraard niet in het zadel, maar zeg maar in een soort verlichte zit. Is ook nog eens stukken minder vermoeiend dan proberen op je kont te blijven zitten.

Dus dat je in stoelzit zit betekent niet automatisch dat je benen naar voren steken en dat je niet in evenwicht zit. Ik ben blij dat ik zo zit, en nee, ik blijf niet achter in de beweging in draf en galop. In geen enkele gang ;)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:04

chrisje_83 schreef:
@ Mamabird, wat zijn dergelijke mobiliteitsoefeningen voor je onderrug dan?

Om allerlei oef hier uit te leggen is een beetje lastig, maar bijna iedere sportschool of fitness heeft er wel een folder over. Die simpelste zal ik wel even noemen:
-Plat op je rug liggen en je ene been langer maken dan je andere been, vanuit je heupen en zonder je rug op te trekken (hol te maken).
- plat op je rug liggen en 1 knie naar je toe trekken en weer los laten en vervolgens de andere optrekken (mbv je handen anders is de belasting van je onderrug te groot).
- plat op je rug liggen: knieeen gebogen en je benen opzij laten 'vallen' afwisselend naar li en re.
- Kruiphouding en je rug zo hol en bol mogelijk maken.

Al deze oef in een rustig tempo en het liefst een paar keer per dag (niet 1 keer in de week een uur, daar heb je niet zoveel aan)
Succes!