Jong paard loopt bij rijden met hoofd naar boven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jong paard loopt bij rijden met hoofd naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:39

Sibnds Oktober ben ik met mijn nu 4,5 jarige arabier bezig met grondwerk. Hij heeft alles goed en rustig geleerd. Sinds een paar maanden werk ik met hem aan de dubbele longeerlijn en ook hier regareert hij goed op. Doel is, dat hij rugspieren gaat kweken. Aan zijn bouw is te zien, dat hij nog een buikje heeft en meer rugspieren moet opbouwen. Heb reeds 10 keer op hem gezeten en rijd hem met sidepull. Ook heeft hij al een buitenritje in stap meegelopen en hij stapt aardig door. Echter meneer heeft moeite om de achterhand te gebruiken. Gisteren heb ik een half uurtje in de bak gereden en gedraafd. Bij de draf gooit hij zijn hoofd naar boven en die is niet naar beneden te rijden. Ik probeer overgangen van stap/draf te rijden en geef zeer weinig druk op de teugels, maar hij drukt zijn rug weg en blijft met zijn hoofd in de lucht lopen. MIjn rij-instructrice komt volgende week hier, maar hoe moet ik hiermee omgaan. Natuurlijk longeer ik ook tussendoor en dan loopt hij wel goed met de rug. Welke oefeningen kan ik gaan doen, om hem dat ook onder het rijden te leren?

Anoniem

Re: Jong paard loopt bij rijden met hoofd naar boven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:43

Weinig druk op de teugels klinkt leuk en vriendelijk, maar het paard moet wel leren nageven, dus wijken voor druk.
Erg lastig om met een oplossing te komen voor zo'n vaag beschreven probleem dat je niet kunt zien, maar mogelijk laat je 'm TE los?

In principe vind ik het nooit zo'n probleem waar dat hoofd is, de eerste keren dat ik op een paard zit. Echter als het rugwegdrukken echt problematisch is, dan moet je idd wel ingrijpen. Ik vermoed dat het toch kwestie is van iets meer begrenzen, en je paard wat duidelijker begeleiden in waar het makkelijk lopen is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:56

Kan veel oorzaken hebben natuurlijk, het zadel, jou zit , jou hand.
Misschien eens een poosje alleen de basis stap doen en wat werken aan stelling en buiging en aan de hand de zijgangen leren zodat hij zijn achterhand kan leren gebruiken, zelf ook de techniek leren wat er gebeurd als je stelling en buiging aanneemt in zijn lichaam.
Hoe longeer je?
Wacht anders tot je instructrice je hier uitleg over kan geven en jij wat huiswerk mee kan krijgen,zodat je geen fouten maakt, zou zonde zijn het dier is nog jong , neem de tijd en zorg dat alles zo veel mogelijk goed en rustig gaat .
Belangrijk is dat je zelf ook weet wat je doet en waarom, maar dat zou je instructrice moeten kunnen uitleggen en waarom het paard zo loopt op dit moment.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:15

Dat dat hoofd omhoog gaat zodra jij er op stapt is niet zo vreemd, dat heet balans vinden. En zonder iemand op je rug is dat makkelijker als met iemand op je rug. Wel vindt ik dat je de grens aan meot geven waar die niet mag lopen met z'n hoofd en dat is in de hemel. Mijn instructrice heeft me ooit de tip gegeven om zo'n paard zodra die het hoofd omhoog doet op een volte te zetten en met mijn hand naar binnen stelling naar binnen te vragen. Zodra het hoofd namelijk niet meer recht voor het lijf loopt zit er niet meer zo veel kracht in en heb je dus als berijder iets meer te vertellen. En overleg het met je instructrice. Sucses ermee

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:53

Ga volgende week met mijn instructrice overleggen. Mijn paard loopt inderdaad met zijn hoofd in de hemel en ik rij met een wat lossere teugel, omdat ik hem nog niet teveel wil 'belemmeren'. Maar maak me inderdaad zorgen om zijn ruggebruik. Misschien moet ik hem inderdaad meer laten zien, waar zijn hoofd heenmoet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:31

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:19

Dat had mijn verzorgpaard ook, wij hebben nu een ander bitje genomen en dat werkt super!