Hoe leer je paard achter uit te stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

Hoe leer je paard achter uit te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:59

Hoe leer je paard om achter uit te stappn?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:00

Door les te nemen?

Anoniem

Re: Hoe leer je paard achter uit te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:01

Op dezelfde manier als dat je 'm voorwaarts en zijwaarts leert stappen; door 'm te leren wijken voor druk.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:03

M_EL_ISSA schreef:
Door les te nemen?

Lessn met haar gaat nog niet. ze is nog niet zo verkeersmak op de weg en in de trailer is het nog wat te vroeg voor haar ( ze heeft er slechte ervaringen mee )

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:04

Door het eerst aan de hand te doen met je stem en met druk hulp, als hij/zij dat doet kan je het daarna onder het zadel gaan oefenen. Dus met je stem en de hulpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:05

Tessaaaaaa schreef:
M_EL_ISSA schreef:
Door les te nemen?

Lessn met haar gaat nog niet. ze is nog niet zo verkeersmak op de weg en in de trailer is het nog wat te vroeg voor haar ( ze heeft er slechte ervaringen mee )

uuuh? Er zijn ook lesgevers die naar je toe komen ;)

Kan ze het al aan de hand?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:08

[quote="x_Marr"]
[quote="Tessaaaaaa"]
[quote="M_EL_ISSA"]
Door les te nemen?

uuuh? Er zijn ook lesgevers die naar je toe komen ;)

Kan ze het al aan de hand?

ik heb liever niet dat ze naar mij komen ik rij nu nog gwn in de wei dus das niet zo handig.

nee enkel toen ze nog op trailer stond maar sins dien durft ze het niet meer

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:11

Maakt voor een lesgever echt niet uit of je nou op de wei of in de bak rijdt.
Goed les is nou eenmaal belangrijk. Ik neem aan dat jouw paardje niet zo oud is en ook net bent begonnen met inrijden/doorrijden? Dan al helemaal :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:13

Dan ga je het eerst aan de hand oefenen, vooral geduld hebben.

In de wei kan je net zo goed rijden, juist beter, heb je geen steun aan de bakrand.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:13

Hoi, het beste leer je het eerst aan de hand
Je begint altijd met zeer lichte druk tot meer druk
Als je paard de intentie heeft om een stap achterwaarts te zetten los je onmiddellijk de druk...zo beloon je hem
Je doet dit elke keer opnieuw tot dat hij het op de lichtste druk het doorheeft.
Heel belangrijk is dat je op het goede moment onmiddellijk loslaat (je touw of je teugels)
Als je het in het zadel oefent, bekken kantelen en een beetje achteruit met je bovenlichaam.

veel succes...zal wel lukken

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:14

M_EL_ISSA schreef:
Maakt voor een lesgever echt niet uit of je nou op de wei of in de bak rijdt.
Goed les is nou eenmaal belangrijk. Ik neem aan dat jouw paardje niet zo oud is en ook net bent begonnen met inrijden/doorrijden? Dan al helemaal :)

ze is 7 jaar .
nee hoor ze heeft veel wedstrijd ervaring enzo

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:15

iana schreef:
Hoi, het beste leer je het eerst aan de hand
Je begint altijd met zeer lichte druk tot meer druk
Als je paard de intentie heeft om een stap achterwaarts te zetten los je onmiddellijk de druk...zo beloon je hem
Je doet dit elke keer opnieuw tot dat hij het op de lichtste druk het doorheeft.
Heel belangrijk is dat je op het goede moment onmiddellijk loslaat (je touw of je teugels)
Als je het in het zadel oefent, bekken kantelen en een beetje achteruit met je bovenlichaam.

veel succes...zal wel lukken

In het zadel snapte ze het helemaal niet ik heb het gistern geprobeert maar ze bleef gwn stil staan :')

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:17

de lesgever gewoon aan huis laten komen.
Niemand kan zonder les.
Ook in een weiland kun je les hebben, je rijd er nu toch ook.

En je paard moet eerst aan de hand goed achterwaarts kunnen, dan gaat het onder het zadel ook veel gemakkelijekr.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:56

Ik heb het mijn paardje geleerd doorhemeerst aan de hand te oefenen dat ''back-up'' betekend dat hij achter uit moet gaan..
Nu onder het zadel geef ik en de woorden en de hulpen... dus ik ga diep zitten en wijk iets naar achteren met mijn hele lichaam, druk op de teugels en backup roepen.. (teugel druk vast houden tot hij één stapje zet, doet hij dit, dan echt direct loslaten en belonen, het duurt even maar dan kan je steeds meer stapjes achteruit..)

(dit moest ik ook van mijn (western) instructeur bij het inrijden van een 3,5jarige paint hengst)

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:01

Als je iemand bij je hebt die even kan assisteren kun je het ook proberen. Je laat je paard stil staan, geeft de hulpen voor achterwaarts te gaan (dus klein beetje druk op het bit en beenhulpen), en dan kan de persoon die bij je staat ook rustig op de borst mee drukken. Bij sommige paarden is het al genoeg als je met een voet op een hoef 'stompt'.
Zodra het paard een stap naar achter heeft gedaan belonen en meteen gaan stappen en weer aandraven.
Je kunt het dan een of 2 x herhalen en het dan laten rusten.

Maar kijk eerst of je paard er geen problemen mee heeft om het zonder iemand erop te doen..

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:22

KhivkJe schreef:
Als je iemand bij je hebt die even kan assisteren kun je het ook proberen. Je laat je paard stil staan, geeft de hulpen voor achterwaarts te gaan (dus klein beetje druk op het bit en beenhulpen), en dan kan de persoon die bij je staat ook rustig op de borst mee drukken. Bij sommige paarden is het al genoeg als je met een voet op een hoef 'stompt'.
Zodra het paard een stap naar achter heeft gedaan belonen en meteen gaan stappen en weer aandraven.
Je kunt het dan een of 2 x herhalen en het dan laten rusten.

Maar kijk eerst of je paard er geen problemen mee heeft om het zonder iemand erop te doen..

Goed advies!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:58

Vind het raar dat sommige onder jullie naar achter leunen om achterwaarts te stappen.Ik leun heel lichtjes naar voor met mijn bovenlichaam, zo ontlast je juist de achterhand.
Zodra ze achteruit stapt bovenlichaam terug recht en druk van de teugels weg nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:09

Je kan 't 'm ook leren door keihard "patatje met" te roepen, of aan z'n linker- danwel rechteroor te trekken ;) Dus wat is logisch?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:14

Ik leer het zowieso al in de gewone omgang met stemhulp 'achter' en druk op de boeg.
Dit bijvoorbeeld om onder de lampen te zetten ofzo.

Onder het zadel gebruik ik in het begin een derde persoon. En verder idd geef je idd eigenlijk een voorwaartse hulp, ga je dus eigenlijk een voorwaartse houding (licht hellend met je bovenlichaam vooruit) aannemen, , enkel begrens je je paard en zal hij wijken of druk ontvluchten en door een correcte begrenzing zal hij vinden dat hij dan enkel achteruit zal kunnen.

In het begin zijn1 of 2 passen voldoende. belangrijk in het proces is dat je paard aan de loodlijn blijft en echt passen neemt, dus niet van de sloffers.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:17

hoe je moet gaan zitten is inderdaad dubbel, de ene zegt goed naar achter zodat je paard zich meer onder je gewicht moet gaan zetten en de ander zegt benen iets naar achter zodat je automatische iets voorover helt en de rug ontlast, waardoor je paard ruimte krijgt om naar achter te stappen.

belangrijkste is dat je paard begrijpt wat het moet doen. Eerst aan de hand met het stemcommando, daarna onde rhet zadel met iemand ernaast die eventueel zacht op de borst duwt, terwijl jij zowel met je zit, handen, benen als met je stem de hulpen geeft. Eerst de helper weg en daarna steeds stiller je commande zeggen totdat alleen je zit, handen en benen overblijven, succes

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:56

ik heb het die van mij geleerd door naast hem te staan tegen zijn borst te duwen en back te zeggen, toen stapte hij naar achteren, onder het zadel doe ik het door hem voor in te houden aan te sporen en back te zeggen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:59

Sonja schreef:
Je kan 't 'm ook leren door keihard "patatje met" te roepen, of aan z'n linker- danwel rechteroor te trekken ;) Dus wat is logisch?

:n Ik was 't niet van plan. Dan rent ze straks nog naar de snackbar...