Met de nageefelijkheid:
In stap loopt hij super braaf, hoef eigenlijk niks meer te doen, beloon hem hiervoor goed door hem ruimte te geven en af en als die met overgangen zo blijft lopen natuurlijk even aaien en belonen met de stem.
In draf is dit een ander verhaal... Als ik na het instappen aandraaf dan begint: hij gooit zijn hoofd omhoog en gaat heel erg sterrenkijken. Hij wordt dan ook heel sterk. Ook stelling en buiging probeert hij dan doorheen te lopen en daarom ga ik veel voltes halve baan enzo met hem rijden en ook veel andere figuren. Als die zijn dag heeft gaat hij na een tijdje wel naar beneden. Maar daar moet ik dan zoveel moeite voor doen... dan ben ik al best wel moe zeg maar, en aangezien ik niet wil zagen want ik vind dat hij beter sterren kan kijken dan een stenen mond heeft strakjes
maar ik heb geen idee wat ik nu nog moet proberen aangezien hij super sterk wordt.Bij galop ligt eraan hoe moe die is/of die zijn dag heeft. Soms loopt die helemaal met zijn hoofd super mooi (doe ik niet eens wat) en is die heel makkelijk met stelling en buiging en de andere keer zelfde verhaal als draf,maar hierbij gooit hij niet zóver zijn hoofd in de lucht.
Voordat ik mijn eigen paard kreeg reed ik op manege's, toen kreeg ik dus (prive)les met mijn paard toen bleek dat ik een verkeerde methode had (knijpen nageven), toen leerde ik dus om dit niet met 2 handen te doen maar gewoon door elkaar zeg maar door buiten teugel contact en met je binnen teugel spelen, dit spelen moest in de draf dan wel wat harder omdat die dan zo sterk wordt. Toen ging ik met mijn paardje 'op vakantie' en toen kwam daar iemand die internationaal heeft gereden enzo ons tips geven, en die zei dat ik om te beginnen me handen veel te gespannen had dus dat ik ze beter nog laag kon laten hangen en als de aanleuning goed was dan pas je handen omhoog. En dan je binnenarm naar je knie brengen (gewoon op voltes) buitenteugel weer contact en zodra die daar liep binnenteugel normaal houden veel ruimte geven en belonen, hierbij zat een hele uitleg en was het hier wel mee eens
Je zag dat hij ontspannen liep enzo en bij de les dinsdag begon hij ook goed ze achterhand te gebruiken (wat eerder het 1 of het ander was). Ik dus helemaal blij, maar iets te vroeg gejuigd.
Gister weer gereden, kwam de staleigenaar naar me toe ja maar als je draaft doe je misschien onderbewust wel je binnenhand heen en weer zodat je gaat zagen. Nouja toen had ik het dus helemaal gehad
kijk iedereen bedoelt het goed, en vind alle tips/aanwijzingen goed en super fijn eigenlijk maar ik heb nu geen idee meer wat ik moet doen. hij had een heel verhaal maar was eigenlijk al afgehaakt omdat ik het wordt slofteugel hoorde. Mijn paard is echt super lief, en ik kan hem ook prima aan (hij is eerder te sloom dan te snel) en ik wil mijn paard niet verpesten door hulpteugels, want voor mij is de kunde (hopelijk) nog niet gestopt. Nu wil ik dus graag laten zien dat ik het zonder kan, maar welke manier moet ik dan gebruiken, ik snap er helemaal niks meer van, misschien hebben jullie goede manieren die ik kan proberen, of weten jullie wie 'gelijk'heeft. Ik neig naar de vrouw die internationaal heeft gelopen, mijn instructrice vond trouwens dat ze wel gelijk had maar dat ik voor iets minder ruimte moest geven zodat ik contact houd maar dan rijden op je zit...