Pony loopt slecht in de bochten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieeee_

Pony loopt slecht in de bochten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:42

Mijn pony loopt de laatste weken erg slecht in de bochten. Ik en mijn instructrice dachten eerst dat het door onze bak kwam, omdat deze erg zwaar was, maar ik ben nu op ponykamp en in alle 3 de bakken die ze hier hebben loopt ze erg slecht in de bochten. Eigenlijk is het begonnen sinds de ostheopaat is geweest. Ze galoppeerde eerst niet meer goed aan, vandaar dat ik een ostheopate heb laten komen. Galop probleem leek verholpen te zijn, maar nu loopt ze in draf én galop erg slecht in de bochten en overgangen. De bochten redt ze op de een of andere manier niet, ze valt terug in stap en kijkt 'boos'. Ik ondersteun haar met mijn benen en zit, zoals ik altijd al heb gedaan, maar op de een of andere manier lukt het haar niet om in draf/galop te blijven. Ook in de overgangen, d'r achterbenen zakken iets in tijdens de overgang. Buiten zijn er totaal geen problemen, stap draf galop gaan allemaal goed.. maar dat is rechtuit. De ostheopate heeft haar heup rechtgezet en haar losgemaakt in haar lendenen, want daar zat ze vast. Mijn gedachte was dus dat ze haar benen nu anders moet belasten, omdat ze eerst haar ene been meer heeft belast dan haar andere, omdat haar heup scheef stond. Nu ben ik benieuwd of jullie tips hebben zodat ze beter de bochten doorkomt en dat ze haar benen weer goed kan belasten.

Overigens, ik heb les, maar de mensen van ponykamp kunnen me niet echt helpen. En mijn stalgenootjes kunnen me vanaf daar ook niet helpen, dus hoop ik zo tips te kunnen ontvangen.

Alvast bedankt :).

onley

Re: Pony loopt slecht in de bochten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:45

rustig opbouwen weer ik denk dat haar coördinatie even weg is en in de war doordat ze recht is gezet en los gemaakt

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:55

Tsja, aan de tip 'rustig opbouwen' heb ik niet veel, aangezien ik vraag om tips om haar beter de bochten door te krijgen :).

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:01

Hoe is de osteopaat te werk gegaan? Alleen handen of ook andere middelen? Bedenk wel dat een behandeling lang doorwerkt en ze er soms best stijf van kunnen zijn. Soms moet je het echt even de tijd geven en kan je er niet veel aan doen.

Hoe loopt ze precies in de bochten? Wat gaat er 'mis'? Hoe loopt ze aan de longe?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:04

Alleen met de handen. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat de ostheopaat echt geen schade heeft toegebracht heeft, maar aangezien ze daarvoor haar benen anders heeft belast is het nu echt een omschakeling. Rechtuit gaat het prima in alle gangen en een flinke galop gaat ook goed. In de bochten valt ze op de voorhand en valt ze terug in stap, of maakt ze gekke sprongetjes, in draf. Dan gooit ze haar hoofd iets in de lucht en een minihupsje. Aan de longe loopt ze zoals ze altijd al gedaan heeft, loopt ze ook prima in de bochten.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:12

Wanneer is de osteo geweest? En hoelang heb je je pony rust gegeven daarna? Het is een beetje uitvogelen hoeveel rust een paard nodig heeft na een behandeling, dat verschilt per paard. Als ze aan de longe wel goed loopt zou ik er voor kiezen haar op die manier weer een beetje te laten werken en verder gewoon buitenritten maken, lekker recht uit. Doe dat een weekje en stap er na een week in de bak weer eens op (eerst nog even longeren van te voren voor het warm maken van de spieren). Ik zou de bochten ohz niet gaan forceren. Heb je het trouwens overlegd met je osteo? Misschien is dat nog een idee, kan ze even met je mee denken :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:10

Ik denk ook dat pony moet wennen aan de nieuwe stand in haar lichaam...elk paard reageert toch weer anders op een behandeling.
Wel fijn dat de osteo weer langs komt om te kijken wat er is, das pas service :D