wel of geen been geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wel of geen been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:43

ik weet niet of ik hem hier moet plaatsen of bij rijtechnische vragen. dus mocht die fout staan verplaats hem maar. Ik ga proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen

ik heb sinds kort les van een nieuwe instrucice. mijn hafje reageert slecht op het been.Dus ik moet constant been bij geven. zodat hij actief is. Hij gaat dan dus uitendelijk goed rond lopen. Maar toch heb ik het gevoel dat nu hij constant been bij moet geven dat hij alleen maar luier wordt op me been.

maar als ik geen been geeft dan zet hij zijn achterhand er niet goed onder en drukt hij zn neusje er weer uit. soms moet ik hem dan echt een schop geven om hem vooruit te krijgen. Maar als ik constant been geef dan reageert hij ook niet gelijk.

hoe kan ik hem nou zo voor krijgen dat ik hem goed aan been krijgt. en dat hij goed reageert. kwa wendingen enz reageert hij wel goed op me been. maar kwa vooruitgang juist niet. bijv van stap naar draf. soms reageert hij gewoon echt niet. En om nu constant met me spoor aan te prikken vind ik maar niks. Ik wil gewoon dat hij op me kuit gaat reageren

me instrucice is er nu 4 weken niet. En me paardje heeft nu een week vakantie. Vanaf zondag gaat hij weer aan de slag. nu wil ik graag wat tips zodat ik lekker aan de slag kan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:49

ik zou je spoor eraf halen en gewoon heel consequent zijn,been=reactie zo niet dan een tik met de zweep.
het zal wel even duren voor je dit er goed in hebt,maar gewoon consequent zijn dan wordt het vanzelf steeds beter!
succes ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:00

Ellen__ schreef:
ik zou je spoor eraf halen en gewoon heel consequent zijn,been=reactie zo niet dan een tik met de zweep.
het zal wel even duren voor je dit er goed in hebt,maar gewoon consequent zijn dan wordt het vanzelf steeds beter!
succes ;)

Hier ben ik het ook mee eens. Gewoon heel duidelijk zijn in wat je wilt en dat consequent volhouden.
Succes!

TeeGee

Re: wel of geen been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:53

PP > RT P

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:08

Ja ik ben het daar ook mee eens.. Een keer been? Niet luisteren, tik erbij.. dan maar in galop naar voor, dat geeft niet.. Ik zou vooral niet blijven aansporen, daar gaat ie heel lui van worden. Dat is de basis..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:10

Geen reactie is niet goed, dan dus inderdaadje zweepje erbij gebruiken. Verder zou ik ook iets meer teugellengte geven, zodat hij van voren geen druk voelt of (onbewust) toch tegen gehouden wordt. Het voorwaarts zijn is nu het belangrijkste, het hoofd op de goede plek volgt dan later wel weer! Wat ook nog kan zijn, is dat hij heel veel steun zoekt op de hand, en daardoor onder het gebruik van zijn achterbeen probeert te komen. Door van de teugel af te blijven, verminder je dat probleem ook gelijk! Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:10

Met het consequent zijn ben ik het ook eens.
Of je dit met of zonder spoor moet doen kan ik zo niet beoorden. Maar over het algemeen zie ik liever dat het met het been met spoort op te lossen is dan met de zweep.

Altijd beginnen met een kleine hulp (mijn vorige instructeur zei altijd: hij voelt een vlieg landen dus jouw hulp voelt ie ook echt wel), als ie daar niet op reageert een grote hulp met spoor/zweep met als enige doel voorwaarst. Waak ervoor dat je hem dan voor voldoende ruimte geeft om te vertrekken. Aanleuning is dan even ondergeschikt.
Als ie dan weer qua tempo/impuls minder wordt direct weer herhalen. Dus niet eerst weer een half rondje wachten totdat je actie onderneemt.
Maar als je been geeft moet er ook iets gebeuren.
Hoe kan het paard consequent voorwaarts blijven als wij het al niet zijn. :D

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:23

idd geen reactie dan een tikje met de zweep en zeker niet blijven aandrijven, misschien ook veel overgangen daar worden ze ook snel vlotter van.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:18

Constant been geven is niet goed, maar je been eraan houden zodat hij fijner nageeflijk blijft is prima. Verder zou ik de sporen eraf halen en een zweepje erbij pakken, geen reactie is direct zweep. En niet een aaitje, hij mag hem best voelen ;)

Verder veel overgangen oefenen, echt oefenen op een steeds kleinere hulp. Je kunt beginnen met vanuit halthouden weg stappen en je hulp steeds verkleinen. Je been eraan houden als je gaat halthouden zodat hij vierkant staat en je kuit iets aanknijpen bij eht weg stappen. Reageert hij niet, zweepje. Wedden dat hij de keer daarna sneller reageert ;) Daarna kun je het oefnen met stap naar draf en veel afwisselen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:53

Ik zou ook geen been blijven geven, heeft geen zin, dan moet je steeds harder gaan trappen, een spoor is ook geen optie die is voor de verfijning, je wilt tenslotte je paard geen blauwe plekken bezorgen toch?
Wat je kan doen, b.v een zweepje met een plastic zakje eraan en dat in de lucht zwiepen en goed met je zit vooruit denken , leer je paard op je zit te rijden en hou je been voor de extra hulp waar nodig , maar dat moet ook klein blijven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:31

Ik zou als eerste een andere instructrice zoeken, iemand die zegt dat je continu been moet geven had geen diploma mogen krijgen om les te geven!! Spoor heeft dus duidelijk geen nut, want je wilt niet continu met je spoor prikken(hoort ten eerste al helemaal niet, je hoort ook bij sporen met je kuiten te rijden en de spoor alleen voor de verfijning te gebruiken!) dus haal die er ook maar af. Dan ga je helemaal opnieuw beginnen met aan het been maken. De eerste keer dat je naar draf wilt duw je je kuiten alleen samen, bij niet luisteren en dus 2de keer vragen mag t iets harder en reageert die dan nog niet geef je de beenhulp als de eerste keer met een tikje achter je kuit en dus niet op de kont(daar sla je alleen als een paard bokt). En neem dus ook een goede instructrice die je niet het advies geeft om continu been te geven, want zo wordt ie doodt voor het been.

En even een opmerking: Rijd je hem ook buiten of alleen maar in de bak? Soms kan afwisseling ook nog wel eens helpen namelijk.

Alisha_Auke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:23

ik heb hetzelfde probleem. ik heb ook een haf. die van mij reageert wel heel goed op de zweep maar heb het ook liever met mijn benen. ik heb privee les en dat gaat helemaal supper. ik heb geleerd dat je veel tempo wisselingen moet maken en dat je het op mioet bouwen dus begin met klijne schopjes en bou dat langszaam op zo voelt hij zich daar ook wat beter bij. je berijd hem eigenlijk een beetje voor op wat hij moet gaan doen. tel ook mee op het tempo wat hij loopt dus als hij rustiger gaat of harder neem je hem weer een beetje terug of geef je weer een beetje been en ook weer opbouwend. het tempo moet van jou zijn dus als hij wat harder gaat dan jij had geplend ( dus als het tempo niet van jou is) en je denkt ik vin dit tempo wel goed zo. moet je er toch niet aan toegeven en maak het tempo weer van jou. wissel het ook vaak af en als hij het goed doet beloon hem dan zo krijgt hij er ook wat meer plezier in ( geef hem bv. lange teugel) dit hoefd niet te lang een rondje in de bak is al voldoende.
ik hoop dat je hier wat aan heb?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:28

Ben precies met hetzelfde bezig, heb dan wel geen haf, maar een kwpn'er. Mijn instructrice zegt: been, geen reactie, meer been, nog geen reactie, tik met zweep en dit consequent blijven doen. Gaat idd dan wel beter, maar moet wel consequent blijven en dat lukt me echt niet altijd, zeg ik eerlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:42

ik denk ook dat je eerst moet beginnen met je paard "wakker" te maken voor je been. en hier heel consequent in te zijn.
of je dit met zweep of sporen doet, hangt een beetje van je paard z'n reactie op de zweep af. Ik heb ooit een pony gereden en die werd enorm schrikkerig op de zweep, maar verre van alerter op mijn benen. dus toch maar met sporen opgelost, kuit aanspannen, geen reactie "tsjak, sporen erin" zoals mijn vorig lesgever altijd riep, hoefde ik maar 1x te doen en ze was wakker. maar beter is met zweep, want sporen dienen eigenlijk om je hulpen te verfijnen, niet om "vooruit te stampen"

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:14

Tegen mij wordt altijd gezegd 1x been reactie zo niet tjak tjak 2x achterelkaar er flink in..
En als je pony/paard dan nog niet reageerd zou ik er een zweepje bij pakken.
Veel overgangen en tempowisselingen rijden werkt ook erg goed.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:27

Sporen eraf, en niet per se rond en nageeflijk willen rijden.

Eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als hij niet reageert op je been = tikje met de zweep.
Luistert hij nog niet, tik je harder.
Als je dat consequent doet, hoef je zometeen maar te denken dat je wil draven en dan gaat hij al (bij wijze van)

Rij veel overgangen en echt bezig blijven met de zweep, geen reactie= tik.
Net zo lang tot je wel reactie krijgt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:44

- Vooral je been los durven laten.
- Zorg dat je een overgang goed voorbereid.
- Geef voldoende ruimte voor.
- Verzeker jezelf er van dat je in balans op je paard zit en mee gaat in de bewegingen. Er zijn heel veel paarden die daar zeer gevoelig op reageren. Dit zou je moeten willen behouden naar mijn mening... dus let er ook goed op.
- Gebruik korte kuithulpen gecombineerd met stem.
- Geen reactie? Gebruik kort je hak + stem.
- Ik ben er niet voor om de zweep op het paard te gebruiken. Zwiep er liever eens mee in de lucht (zoals je ook doet met longeren).

Zorg er dus voor dat je paardje goed reageerd op stemhulpen. Doe dit door te longeren en gebruik daarbij stem, zweep en lichaam op de juiste manier.

Een paard dat 'sloom' of 'lui' is heeft daar vaak een goede reden voor. Dit kan iets zijn dat is op te lossen, bijvoorbeeld een slecht passend zadel of verkeerde houding van de ruiter. Maar dit kan ook iets zijn dat niet zo maar even op te lossen is. Denk aan bouw, conditie en bespiering.

Sommige paarden hebben het echt nodig om vooral in korte sessies lekker voorwaarts gereden te worden. Vooral niet veel stappen dus en juist veel overgangen draf/galop.

Je paard kan het rijden ook saai vinden. Misschien kun je hem enthausiast maken door te gaan slalommen, een voorwerp van de ene naar de andere kant van de bak te brengen, balkjes neer te leggen, een hindernisje te springen/huppelen... verzin iets leuks, als er maar aktie in zit!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:48

Wat meestal wel goed helpt... Maar niet heel vriendelijk overkomt wanneer je het opschrijft...

Geen reactie op je been, een keer kei goed vooruit schoppen en dan flink in de galop doorrijden. Wanneer je dit een aantal keren herhaalt, geloof me dan is je paard zo voor het been.
Wel goed je handen naar voren steken en meteen je been ontspannen als ze dan ook vooruit gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:41

Mijn paard is heel gevoelig voor hoe goed je zelf meebeweegt. Als ik iemand er op zet die niet goed meebeweegt is ze niet vooruit te branden, met mij er op is ze hartstikke voorwaarts.

Ik zou dus eerst kritisch naar jezelf kijken voor je het probleem bij je paard legt. Nog niet willen rijden, eerst mee leren te bewegen, valt ie terug vanuit draf naar stap wees dan dankbaar voor de overgang zodat jij kunt leren die te volgen.
Een tip is ook wel om gewoon een paar zitlessen te doen aan de longeerlijn, zodat je zelf niet hoeft aan te sporen, alleen volgen.

Een paard totaal niet in de weg zitten is moeilijker dan je denkt!
Kijk goed naar hoe je paard loopt en probeer deze beweging na te bootsen, je moet dus niet stilzitten op een paard, maar blijven bewegen.
En zelf je energie 'omhoog' houden.

Als dat allemaal goed gaat is jouw paardje denk ik al een stuk voorwaartser.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:46

wat bij mijn paard goed helpt is schijnovergangen - in draf bijna terug naar draf (op je zit), en dan meteen weer wegdraven. dat een paar x doen (een keer of 4 op een volte) en ze let meteen veel beter op.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:50

Ik ben het met de bovenstande mensen eens :)
Lekker veel figuutjes rijden en ga ook eens lekker springen, balkjes lopen, buitritjes ofzo :)

Succes!!