Kan dit ? ( bijzet)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_spikker

Kan dit ? ( bijzet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:49

Ik had een vraagje, De pony van mijn jongste zusje is nu vanaf april onder het zadel, Alles doen we op het gemak.
Nu loopt deze pony vrij hoog met zijn hoofd, En het zakken is wel iets gekomen. Maar nog loopt hij te hoog.
Op advies van de instructrise longeren wij hem ook met bijzet.

We houden de binnenkant 1 gaatje korter dan de buitenkant , vanwege de stelling.
Nu loopt ponylief dan netjes omlaag. In het begin ging hij er wel tegen in door het hoofd heel hoog te doen. Gevolg druk in de mond.

Nu dacht ik, zou het niet een oplossing zijn om met het rijden de bijzet (2 stuks ) er ook aan te doen ?
Of is dit juist slecht ? Ik zie wel soms 1 bijzet eraan dan aan de singel en met een bitstukje.
Maar ik doelde op het zo als met longeren.

FriesWytske

Re: Kan dit ? ( bijzet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:53

Ik zou het niet doen. De reden waarom ze haar hoofd zo hoog heeft onder het rijden is, omdat ze haar balans nog moet zoeken. De eerste tijd niet met voor bezig zijn. Laat de pony eerst leren op eigen benen te lopen onder je zusje. Dan gaat ze op een gegeven moment vanzelf naar beneden met haar hoofd.
Succes ermee.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:54

Bedoel je bijzetteugels? Die vind ik sowieso niet geschikt om mee te longeren, en al helemaal niet met jonge beesten. Mijn ervaring is dat ze met een pessoa of met de touwtjes á la Lammert Haanstra een stuk fijner over de rug heen gaan lopen.

En ik zou ze er zeker niet aan doen met rijden, daar vind ik de bijzet al helemaal niet geschikt voor.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:55

Bijzetteugels ja, Deze hebben wij op advies pas gekocht. Dus dacht dat ze wel goed waren.

Wij hadden als eerste geprobeerd met een hals verlenger.maar daar trekt de pony doorheen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:57

Tja, ieder zijn eigen mening erover. Mijn ervaring is dat het paard te weinig vrijheid heeft om te bewegen. Met de touwtjes kunnen ze veel meer bewegen, en met de pessoa ook. Denk bijvoorbeeld aan als ze er vandoor gaan. Dat rubber in die bijzet is meestal zo stroef dat er weinig ruimte in zit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:59

Met een jonge pony of jong paard met je onder het zadel nog niet met hulpteugels gebruiken. Laat ze eerst leren op eigen benen te lopen. Dan komt de ontspanning vanzelf.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:01

Op zich staat hij niet strak, Het 1 na laatste gaatje. Pony kan zijn hoofd nog makkelijk iets boven zijn schoft houden. maar helemaal hoog dan voelt hij wel druk.

Oke bedankt. Dus het is normaal dat ze na zo'n tijd nog hoog lopen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:05

je kunt hem wel bijzetten maar niet in het begin....de laatste vijf minuten van het longeren..
en los....hij moet niet gedwongen naar beneden getrokken worden.

ik werk altijd liever met slof(een hele losse),dan pak je hem meer van beneden in plaats van dat je hem naar de boeg trekt(moeilijk uit te leggen).
Met een losse slof,die uitsluitend als begrenser werkt kun je hem lager laten lopen zonder dat hij zich opkrult....het is belangrijk dat er lengte in de hals blijft.

Maar ja...dat is mijn manier.
Maar alleen de laatste paar minuten,het paard moet eerst goed 'warm' zijn,en wat ook al werd gezegt....het is heel belangrijk dat hij eerst zijn balans vind....het is voor een jong paard heel moeilijk in balans 'erdoor' te lopen....hoewel sommige daar geen moeite mee hebben...

FriesWytske

Dat vind ik wel strak. Ja het is normaal dat ze op die leeftijd hun hoofd hooghouden onder het rijden. Ze moeten hun balans zien te vinden onder het rijden. Op deze leeftijd is het nog helemaal niet nodig dat ze aan de teugel lopen. Gewoon van achter naar voor rijden. En als ze die balans vinden en ze werken vanuit de achterhand goed. Dan kun je pas gaan vragen of ze van voren naar beneden willen.

DiantaM

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze niet uit zichzelf naar beneden lopen. Maar ik zou er zeker in het begin geen probleem van maken, en gewoon licht contact houden.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:08

Oke bedankt. De pony is bijna 5 en zo'n 5 maanden onder het zadel ( wel met af en toe 1 of 2 weken rust er tussen)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:13

wij longeren altijd eerst met elastiek met toutjes kunnen ze in paniek raken strijgeren ect. als ze schrikken en hoofd onhoog willen doen ofzo geeft touw niks mee. dus raken ze in paniek. langzaam opbouwen en als ze ontspannen en goed actief lopen zakken ze vanzelf in.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:14

Tulandro schreef:
Bedoel je bijzetteugels? Die vind ik sowieso niet geschikt om mee te longeren, en al helemaal niet met jonge beesten. Mijn ervaring is dat ze met een pessoa of met de touwtjes á la Lammert Haanstra een stuk fijner over de rug heen gaan lopen.

En ik zou ze er zeker niet aan doen met rijden, daar vind ik de bijzet al helemaal niet geschikt voor.

pessoa had ik ook maar niet gedaan,
wat een gekloot is dat ten eerste.
en als je een jong dier hebt kan het in zijn rug schieten als hij gek gaat doen met de pessoa en dan ben je nog verder van huis!

edit:
als je dan toch bezig wil, is de tiedeman ook een goede hulpteugel.
je hoeft hem niet te gerbruiken om hem in de krul te trekken maar als je even een paar keer doorrijd ermee en daarna wel ermee stopt, dan gaat hij wel nagevelijk lopen
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 09-08-09 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:14

niet doen met bijzet rijden! als die struikelt trek die zijn helemond open!
mij paard loopt op het moment ook veeeels te hoog dat komt doordat zijn buik en rugspieren na een blessure niet sterk meer zijn geworden,en als er druk op de rug komt moet hij die rug bol kunnen maken, veel longeren is goed, pessoa werkt ook wel maar dat is een heel gekut om dat op maat te maken!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 09-08-09 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:15

Onder het zadel geen bijzet aan doen, je kunt ze in geval van nood niet losgooien.
Aan de longe, op de manier die jij beschrijft, vind ik, voor een 5 jarige die 5 maand onder het zadel is, geen probleem. Als de pony constant met een weggedrukte rug loopt, daar wordt hij zoiezo niet beter van. Hij moet leren, op een rustige manier, waar hij zijn zelfhouding moet ontwikkelen en hij zal ontdekken dat dat makkelijker en fijner voor zijn lichaam is als hij zakt met zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:19

ik zou t idd ook niet doen maar ik ben sowieso tegen hulpteugels, ik vind t allemaal gedwongen werk,
een tregen vraag, waarom moet die pony perse in de krul lopen en doe je dat van voren? heb je al aan je instructrise gevraagd waarom ze het met een bijzet doet? en waarom ze niet de pony de tijd gunt het zelf op te zoeken?

ik ben van mening dat een goede instructrise niet naar hulpteugels grijpt maar die lost t probleem vakkundig op

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:24

Misschien een andere instructrice nemen, die jou dochter de techniek kan leren om dit zonder hulpteugels op te lossen,
Een goeie instructrice mag nooit een hulpteugel aanraden denk ik, die moet met een goeie oplossing komen,

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:29

De pony is nog maar kort onder het zadel en zoekt nog naar zijn balans. Daarvoor is het ook nodig dat hij lekker hals kan strekken. Een bijzet belemmert dit.
Beter kan je longeren met een slofteugel. (= "touwtje") Bevestigen aan de singel, dan door de bitringen en dan aan een lage zijring van de longeersingel. De pony kan dan ongehinderd halsstrekken maar kan niet omhoog.
Ook een gogue is een hulpteugel die hier heel geschikt voor is.

Rijden met hulpteugel zou ik zeker niet doen, hooguit met een losse martingaal, zodat zijn hoofd niet zó hoog kan komen dat hij een onderhals gaat kweken.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:31

Ze heeft voor het rijden ook geen hulpteugel aangeraden, alleen voor aan de longe zodat hij toch wat gaat zakken en niet zijn rug hol maakt.

Ze moet nu eigenlijk hem alleen aktief naar voren rijden met licht contact en veel maar dan ook heel veel figuren zodat hij soepel wordt in zijn lichaam, In de wendingen komt hij wel iets meer naar beneden al af en toe.
Verder zijn ze nog niet bezig met nageeflijk rijden eigenlijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:16

klinkt als een goede aanpak.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:28

ik zal het dus echt niet doen. Laat de pony eerst op z'n eigen benen staan en kijk dan verder. Longeren met elastiek (of bijzet?) kan je nog wel blijven doen denk ik.

Zelf heb ik geen ervaring met die elastieken en bijzet teugels. Dus sorry als ik het fout zeg.
Ik gebruik altijd martegaal voor de eerste keer buitenrit.. verder niet.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:29

s_spikker schreef:
Ze heeft voor het rijden ook geen hulpteugel aangeraden, alleen voor aan de longe zodat hij toch wat gaat zakken en niet zijn rug hol maakt.

Ze moet nu eigenlijk hem alleen aktief naar voren rijden met licht contact en veel maar dan ook heel veel figuren zodat hij soepel wordt in zijn lichaam, In de wendingen komt hij wel iets meer naar beneden al af en toe.
Verder zijn ze nog niet bezig met nageeflijk rijden eigenlijk.

Ja idd! :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:15

Ik longeer ook het liefst met touwtjes!

Ik zou ze er niet om doen bij het rijden, wel kun je eerst longeren met bijzet, dan bijzet eraf en dan jij erop, dan heeft ie daar voor al lekker ontspannen gelopen, wie weet zakt ie dan ook wel als je erop zit. En ehm.. goed les nemen he, dan komt het vanzelf :)

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:36

Zo'n pony moet eerst op z'n eigen benen staan en balans vinden. En dan pas bijzet dingen. :) :) :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:01

Ik vind bijzetteugels ook niet geschikt om te longeren.
Gebruik liever een touwtje, losjes eraan, vanaf de ringetjes van je zadel naar de mond en dan naar de singel, op die manier dwing je niet maar vraag je hem naar beneden.
Evt kun je de touwtjes ook vastmaken onder het zweetblad en dan via de mond naar de singel maar probeer eerst bovenstaande en blijf erop letten dat je ze losjes houd.

Maar als je pas vanaf april aan het rijden bent zal hij mss nog moeite hebben met de balans, houd daar wel rekening mee en geef hem rustig de tijd om zijn evenwicht te vinden.