buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaa

buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:12

Ik heb nog sins een kort een nieuw paardje ongeveer 4 maanden en het lukt redelijk goed maar ik zou graag met haar op les willn dus wil ik er met haar naar toe wandelen wnt het is niet zo ver maar ze panikeerd altijd als ze op de weg moet dus ze is niet verkeersmak weet iemand goeie tips om haar verkeersmak te maken, ik ga geregelt met haar op de weg ( 3x per week )

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:27

Ik maak een pony altijd als volgt verkeersmak:
1) om de dag of elke dag aan de hand buitenlopen
2) 1x perweek grote wandeling buiten lopen
3) als ik het vertrouw klim ik er op en ga ik met een meisje mee die een pony heeft die erg ervaren is met buitenrijden
4) als dit allemaal goed gaat, zelf alleen eens op pad gaan met haar zonder de ervaren pony.

Zo doe ik het meestal. :Y)

Als ze verder al 3x per week op de weg komt, dan moet ze toch wel een beetje verkeersmak zijn? Hoelang rij/loop je al met haar buiten?

Komt vast wel goed, veel geduld hebben.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:32

LYSANNO schreef:
Ik maak een pony altijd als volgt verkeersmak:
1) om de dag of elke dag aan de hand buitenlopen
2) 1x perweek grote wandeling buiten lopen
3) als ik het vertrouw klim ik er op en ga ik met een meisje mee die een pony heeft die erg ervaren is met buitenrijden
4) als dit allemaal goed gaat, zelf alleen eens op pad gaan met haar zonder de ervaren pony.

Zo doe ik het meestal. :Y)

Als ze verder al 3x per week op de weg komt, dan moet ze toch wel een beetje verkeersmak zijn? Hoelang rij/loop je al met haar buiten?

Komt vast wel goed, veel geduld hebben.

Ik loop nu ook nog maar met haar aan de hand maar ze is vroeger altijd met groep op de weg geweest dus ik verwachte ze heel verkeersmak maar ze panikeerd als ze alleen is. ik doe dat nu ongveer een maandje ofzow

LYSANNO

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:36

Oh.. dan heeft het dus niet met verkeersmakheid te maken. Ze wil gewoon niet alleen weg.
En wat doet ze precies dan?

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:40

LYSANNO schreef:
Oh.. dan heeft het dus niet met verkeersmakheid te maken. Ze wil gewoon niet alleen weg.
En wat doet ze precies dan?

ze gaat zo een beetje gaan lopen en heeft telkens de neging om haar om te draaien en als er een camion passeerd gaat ze wat gaan lopen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:45

oef, daar heb ik geen ervaring mee. Neem anders
een keer een ervaren iemand mee, dat die jou helpt ofzo. :j

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:54

LYSANNO schreef:
oef, daar heb ik geen ervaring mee. Neem anders
een keer een ervaren iemand mee, dat die jou helpt ofzo. :j

er gaat wel altijd iemand mee maar die vind dat ik het zelf moet doen omdat ik het later alleen ga doen

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:17

Eigenlijks moet je het ook zelf doen, maar helpen en doen is anders. Maar ik heb hier
geen ervaring mee sorry en succes.

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:22

LYSANNO schreef:
Eigenlijks moet je het ook zelf doen, maar helpen en doen is anders. Maar ik heb hier
geen ervaring mee sorry en succes.

toch bedankt :]

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:34

Verkeersmak maken doe je niet in een dag...zijn een paar dingen waar je aan moet voldoen:

-Zorg dat je zelf weet waar je mee bezig bent en anders tijdelijk een ervaren persoon meenemen om je te begeleiden.
-Heb vertrouwen in jezelf en straal dat ook uit,er is immers niets aan de hand.
-Op het moment dat ze om wil draaien ben je al te laat,zorg dat je het aan ziet komen.Lees goed haar lichaamstaal,bij het naderen van een vrachtwagen zet je haar aan het werk.De aandacht moet op jou gericht zijn en niet op de vrachtwagen.
Dit kun je doen door wat ruimte op te zoeken zodat het veilig is en dan bv in een ander tempo gaan stappen.
Neemt ze je in de maling dan even je stem gebruiken zodat ze weet dat het menes is,evt een zweepje hierbij gebruiken.Is het echt angst dan ga je op je gemak dat vreemde gedoe eens op een afstandje bekijken,neem haar bv mee naar stilstaande,geparkeerde vrachtwagens en laat haar deze uitgebreid bekijken.

-Verkeersmak maken kun je het beste mee beginnen op zondagmorgen vroeg,dan is het erg rustig en kan ze verwerken wat ze ziet.Naarmate dit beter gaat,ga je steeds drukker verkeer opzoeken.

Verstandig is wel om een goed hoofdstel in te doen met een bitje,zo heb je net iets meer te vertellen in spannende situaties.
Als je paardje erg druk is,dan even laten werken(bv longeren) om de "zakcentjes" eruit te halen voordat je naar buiten gaat.
Heb geduld en beloon je paard uitbundig als er een overwinning is behaald en stel haar op haar gemak als het "eng" is maar laat je niet in de maling nemen als ze gewoon naar huis wil ;)

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:47

Tinky12 schreef:
Verkeersmak maken doe je niet in een dag...zijn een paar dingen waar je aan moet voldoen:

-Zorg dat je zelf weet waar je mee bezig bent en anders tijdelijk een ervaren persoon meenemen om je te begeleiden.
-Heb vertrouwen in jezelf en straal dat ook uit,er is immers niets aan de hand.
-Op het moment dat ze om wil draaien ben je al te laat,zorg dat je het aan ziet komen.Lees goed haar lichaamstaal,bij het naderen van een vrachtwagen zet je haar aan het werk.De aandacht moet op jou gericht zijn en niet op de vrachtwagen.
Dit kun je doen door wat ruimte op te zoeken zodat het veilig is en dan bv in een ander tempo gaan stappen.
Neemt ze je in de maling dan even je stem gebruiken zodat ze weet dat het menes is,evt een zweepje hierbij gebruiken.Is het echt angst dan ga je op je gemak dat vreemde gedoe eens op een afstandje bekijken,neem haar bv mee naar stilstaande,geparkeerde vrachtwagens en laat haar deze uitgebreid bekijken.

-Verkeersmak maken kun je het beste mee beginnen op zondagmorgen vroeg,dan is het erg rustig en kan ze verwerken wat ze ziet.Naarmate dit beter gaat,ga je steeds drukker verkeer opzoeken.

Verstandig is wel om een goed hoofdstel in te doen met een bitje,zo heb je net iets meer te vertellen in spannende situaties.
Als je paardje erg druk is,dan even laten werken(bv longeren) om de "zakcentjes" eruit te halen voordat je naar buiten gaat.
Heb geduld en beloon je paard uitbundig als er een overwinning is behaald en stel haar op haar gemak als het "eng" is maar laat je niet in de maling nemen als ze gewoon naar huis wil ;)

ze is een volbloed he dus longeren opvoorhand of haar doen zweten helpt niet echt. ze luister naar mij als ik zeg naar links gaat ze naar links dus dat omdraaien is heel veel verbetern tis vooral dat bezig houden wnr er een voertuig passeert dat heel moeilijk is

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:10

Imo is het een kwestie van nog niet het vertrouwen hebben in de ruiter na 4 maanden dat hij in jou bezit is.
Je kunt grondwerk doen om het vertrouwen te winnen.
Daarna rustig met hem wandelen.
Ook kun je lange lijnen oefenen, zo moeten ze zelf voorop lopen.
Doordat jij erachter loopt is het net als erop, moeilijker om om te draaien.
Tegen de tijd dat het paard jouw vertrouwen heeft gewonnen gaat het een heel stuk makkelijker.
Goed belonen met je stem als hij niet in paniek raakt.
Verder kan er iemand met je mee die achter je paard loopt/fiets en met een halster op de grond slaat zodat hij niet omkeert maar doorloopt.
Succes, het komt met de tijd vast goed!

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 19:18

blensink schreef:
Imo is het een kwestie van nog niet het vertrouwen hebben in de ruiter na 4 maanden dat hij in jou bezit is.
Je kunt grondwerk doen om het vertrouwen te winnen.
Daarna rustig met hem wandelen.
Ook kun je lange lijnen oefenen, zo moeten ze zelf voorop lopen.
Doordat jij erachter loopt is het net als erop, moeilijker om om te draaien.
Tegen de tijd dat het paard jouw vertrouwen heeft gewonnen gaat het een heel stuk makkelijker.
Goed belonen met je stem als hij niet in paniek raakt.
Verder kan er iemand met je mee die achter je paard loopt/fiets en met een halster op de grond slaat zodat hij niet omkeert maar doorloopt.
Succes, het komt met de tijd vast goed!

nog tans moet ze mij wel vertrouwen wnt grond werk gaat super goed en ik heb haar deze week gewassn ze was heel bang van het water en toch liet ze het toe zonder iets te doen.
die lange lijnen ga ik eens doen

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:03

probeer het anders eens samen met een ander paard, dan voelen ze zich over het algemeen veiliger