Paard hangt op mijn hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Paard hangt op mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:43

Hoi iedereen,

na lang twijfelen heb ik toch besloten een topic te openen..
het betreft mijn 7jarige BWP ruin.

Even als eerste: zijn tanden zijn nagekeken en goed bevonden. De osteopaat is even geleden geweest en heeft 2 blokkades losgemaakt

Mijn paard zijn probleem (of het mijne, hoe je het ook maar wil noemen) is het hangen op de hand..
Hij steunt gewoon continu op mijn hand, terwijl met losse teugel rijden zodat hij op eigen benen moét lopen dan weer geen problemen geeft ..

Ik les met hem ja, en dan moet ik hem er zeg maar weer "afschudden" als hij gaat hangen, ik twijfel er overigens aan of dat wel dé manier is..

1 ding is zeker een lichamelijke oorzaak is er niet. ik heb overigens als heel wat bitten geprobeert maar het is altijd weer zo ..
ik zal er ook even bij vermelden dat hij zelden schuimt tijdens het rijden, vaak blijft zijn mond vrij droog ..

Alvast bedankt voor de hulp

Leen

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:32

Dit probleem heb ik soms ook een beetje bij mijn pony.
En volgens mij is het inderdaad geen medisch probleem, maar meer dat je paard gewoon onder het werk uit wil komen/ het gewicht niet zelf wil dragen.
Wat bedoel je precies met afschudden? weet niet echt wat ik me daarbij moet voorstellen, met je teugels rommelen ofzo?

Wat ik wel altijd leer, is oplossen met je benen.
Wat er eigenlijk gebeurt als je paard gaat hangen, is dat hij in plaats van zichzelf te dragen, het gewicht naar voren gooit, in jouw hand dus. Om dit op te lossen moet je zorgen dat je paard weer van achter actief wordt, en het gewicht zelf gaat dragen. Het achterbeen maak je actiever door goed met je been erbij te zijn, eventueel kun je wat tempowisselingen rijden.
Dus de oplossing moet echt van achter komen. In de mond gaan trekken heeft geen zin, dat helpt echt niet de achterhand eronder te plaatsen, en dan zal je paard alleen meer op de voorhand vallen. Gewoon echt met je been erbij rijden.
En consequent zijn! Gewoon zodra je merkt dat je paard begint te hangen reageren. Want als jij een tijdje dat gewicht moet tillen, heb je binnen de kortste keren armen die als lood voelen!
Veel succes! :)

Leentje_

Re: Paard hangt op mijn hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:37

meestal gewoon mijn hand lossen ...
idd ik probeer het ook op te lossen met mijn benen.. maar dat lukt helaas niet altijd ..

bedankt voor de tips! :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:41

Idd het paard zelf laten lopen :j

Meteen vanaf het begin af, goed naar voren laten lopen (ook met instappen bijv.), veel tempowisselingen en hem geen kans geven te gaan hangen. En houd ten alle tijden je handen goed ontspannen rechtop.

Succes ermee :).

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:43

Ja ik heb er ook zon 1..! gelukkig al een stuk minder. Je moet inderdaad actiever gaan rijden. Maak véél overgangen.. van stap naar draf en weer terug en keer halthouden en weer vertrekken. Wel goed contact blijven houden.

Gaat hij nog meer hangen in draf? Ga dan naar de galop in plaats van stap.

Nog een tip :P Je kunt beter een half uurtje heel actief rijden dan een uur aan slungelen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:47

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag :)

@Nivada: we zijn aan het opbouwen na osteopaat behandeling dus galop zit er voorlopig nog niet in, maar ik onthoud het wel :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:49

oh! ja ok :P nou succes gaat vast lukken!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:51

leer je paard op zn eigen benen te gaan lopen dus zorgen dat je het paard goed van achter naar voor rijd. mijn paard deed het in het begin ook heel erg. toen van achter naar voor gaan rijden en heb nu amperwat in mn handen

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:52

Vervelend probleem is dit ja, wat bij mijn paard heel erg heeft geholpen was lekker afwisselen met longeren met een pessoa. Hoeft niet zo strak maar wel genoeg voor een beetje stelling, hierdoor word het paard van achteren gestimuleert om voorwaarts neerwaarts te gaan lopen, als ze hierbij gaan hangen voelen ze dat zeg maar van achteren. Mijn paard is hierdoor heel erg goed op eigen benen gaan lopen en hangt helemaal niet meer. Succes!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:58

Veel afwisselen in de oefeningen. Mijn paard wordt erg heet van veel tempowisselingen, en gaat dan ipv hangen achter de teugel lopen. Daarom wissel ik de oefeningen en figuren in de bak veel af.

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:35

je kan ook je handen wat hoger houden en ophoudinkjes geven..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:41

Wat bedoel je met afschudden?

Voorwaarts rijden is meestal de oplossing. Hij begint te hangen? Direct voorwaarts rijden. Blijf dat consequent doen.
Evt je handen wat naar voren doen bij het naar voren rijden, maar niet teveel, blijf wel contact houden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:49

mijn paard deed het ook een hele poos, bleek dat ze dit deed om onder het werk uit te komen...
ik ben haar toen ook veel actiever gaan rijden en inderdaad van achteren naar voren rijden (de motor moet als het ware aan), ook houd ik haar continu bezig (d.m.v. slange voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen enz.) zodat ze niet eens aan denken (om te gaan hangen) toekomt...
ik heb dit afgelopen week pas 2 keer gedaan en het werkt uitstekend, ze denkt er niet eens meer aan om de teugels uit mijn handen te trekken of te gaan hangen...en bijkomend voordeel: ze is nu ook sneller los in het lijf en zet haar achterhand er ook meer onder...

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:55

Heel veel overgangen rijden, zo word ze sterk van achter en zal ze minder op de voorhand gaan hangen. Ook veel schijn overgangen rijden.