Dit probleem heb ik soms ook een beetje bij mijn pony.
En volgens mij is het inderdaad geen medisch probleem, maar meer dat je paard gewoon onder het werk uit wil komen/ het gewicht niet zelf wil dragen.
Wat bedoel je precies met afschudden? weet niet echt wat ik me daarbij moet voorstellen, met je teugels rommelen ofzo?
Wat ik wel altijd leer, is oplossen met je benen.
Wat er eigenlijk gebeurt als je paard gaat hangen, is dat hij in plaats van zichzelf te dragen, het gewicht naar voren gooit, in jouw hand dus. Om dit op te lossen moet je zorgen dat je paard weer van achter actief wordt, en het gewicht zelf gaat dragen. Het achterbeen maak je actiever door goed met je been erbij te zijn, eventueel kun je wat tempowisselingen rijden.
Dus de oplossing moet echt van achter komen. In de mond gaan trekken heeft geen zin, dat helpt echt niet de achterhand eronder te plaatsen, en dan zal je paard alleen meer op de voorhand vallen. Gewoon echt met je been erbij rijden.
En consequent zijn! Gewoon zodra je merkt dat je paard begint te hangen reageren. Want als jij een tijdje dat gewicht moet tillen, heb je binnen de kortste keren armen die als lood voelen!
Veel succes!