Inknikken in m'n heup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Inknikken in m'n heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:24

Ik heb 2 weken geleden toen ik les had gehoord dat ik inknik in m'n rechtheup. Ik voel het zelf echt totaal niet, maar wat zou ik eraan kunnen doen om het minder te laten worden?

SkyMarian

Re: Inknikken in m'n heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:33

Inknikken in de heup komt vaak voort uit een ongelijke balans in je gewicht over je bekken en benen. De ene kant doen meer dan de andere kant :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:34

sjakie schreef:
Inknikken in de heup komt vaak voort uit een ongelijke balans in je gewicht over je bekken en benen. De ene kant doen meer dan de andere kant :)

Ik snap niet precies wat je bedoeld..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:36

Als je op je zadel zit heb je dan even veel gewicht op beide billen en zit je recht in het midden van je zadel?
Weet niet of je duidelijke rijfoto's hebt van jezelf? zo ja mag je ze altijd even pben dan spiek ik er even naar :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:39

Uhmm die heb ik wel. Niet allemaal van even lang geleden! Hoorde het trouwens vooral op Thalita en op Thalita heb ik toevallig geen rijfoto's := Maar ik zal even wat foto's plaatsen!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:42

Laatst bijgewerkt door Steef op 07-08-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:43

Ga eens op een stoel zitten en let er dan eens op hoe je zit.

Ik heb er ook last van gehad en heb toen veel zitles gehad, vooral het rijden zonder beugels heeft mij geholpen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:44

Uit beiden kan ik niet zo heel veel info halen. Heb je nog andere foto's of filmpjes? Mag ook van iets langer geleden zijn :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:45

Ik moet zeggen dat hoe ik nu zit ik ook naar rechts hang... Ik rij wel vaker zonder zadel en zonder beugels. Zitles zou inderdaad misschien wel helpen :j

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:45

sjakie schreef:
Uit beiden kan ik niet zo heel veel info halen. Heb je nog andere foto's of filmpjes? Mag ook van iets langer geleden zijn :)

Ik weet niet wat voor foto's je precies zoekt? (van achter gemaakt, van de zijkant etc)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:47

Een foto recht van voren/ achteren en 1 recht van opzij :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:51

Recht opzij:
Afbeelding
Afbeelding

Recht van voren:
Afbeelding
Afbeelding

Laatste 3 zijn wel oud :=

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:56

Deze is ook van gister:

Afbeelding Alleen niet van het rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:57

Zo zie je het niet echt. Het is waarschinnlijk meer tijdens het rijden zelf. en dan voornamelijk in de bochten en op de voltes. Dan heb ik het altijd...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:57

Hier ook een chronische inknikker. Ik knik in op links, de spieren aan mijn rechterkant zijn langer en sterker en ik heb standaard meer gewicht op rechts. Het is voor het oog bijna niet te zien, maar het belemmert wel.

Ik kwam er pas achter toen ik nadat ik mijn eigen paard verkocht had, op andere paarden ging rijden. Blijkbaar compenseerden ik en mijn paard elkaar zo goed dat het niet opviel. Hoe vaak ik geen complimenten gehad heb dat wij zo recht waren. Maar op een ander paard kon ik dus geen knappe schouderbinnenwaarts rijden.

Heb Pilates gedaan(spiertjes oprekken), bijna een jaar lang met links mijn tanden gepoetst (om mijn linkerkant handiger te krijgen), naar de fyio geweest, naar een osteo geweest, zitles gehad, maar het heeft allemaal niet geholpen. Van Pilates kreeg ik last van mijn rug, ik kan nu heel goed met links mijn tanden poetsen, volgens de fysio ben ik qua botstructuur volkomen recht en zonder beugels/zadel zit ik als een huis, maar dat inknikken blijft. Het is puur een handigheids/spierprobleem, wat ik aan alle kanten compenseer met de rest van mijn lijf. Wat nou net niet de bedoeling is.

Omdat ik inmiddels weet waaraan ik kan herkennen dat ik scheef zit, kan ik het redelijk oplossen. Dat herkennen heb ik geleerd op een paard wat zo goed als recht is en oefeningen absoluut niet uitvoert als je gewicht niet goed zit (probeer dan maar eens een volte te rijden zonder aan je teugels te komen), hoewel ik schouderbinnenwaarts een drama blijf vinden (appuyementen en travers heb ik dan weer geen problemen mee). Het is een kwestie van leren voelen en spierspanning leren herkennen en heel vaak iemand op de grond die je erop wijst.

Bij mij werkt het beste om mijn rechterkant heel bewust kort te maken en mijn linkerbeen goed lang te houden, maar een goede instructeur en een paard dat je erop wijst zijn het allerbelangrijkste. Misschien een keer zitles van een fysio die ook paardrijles geeft (er zitten er een aantal op bokt). Is voor mij nu geen optie omdat ik geen eigen paard meer heb, maar misschien heb jij die mogelijk wel hebt.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:59

Joolien schreef:
Zo zie je het niet echt. Het is waarschinnlijk meer tijdens het rijden zelf. en dan voornamelijk in de bochten en op de voltes. Dan heb ik het altijd...

Ja klopt :j Vooral in de voltes etc.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:02

Kaka schreef:
Hier ook een chronische inknikker. Ik knik in op links, de spieren aan mijn rechterkant zijn langer en sterker en ik heb standaard meer gewicht op rechts. Het is voor het oog bijna niet te zien, maar het belemmert wel.

Ik kwam er pas achter toen ik nadat ik mijn eigen paard verkocht had, op andere paarden ging rijden. Blijkbaar compenseerden ik en mijn paard elkaar zo goed dat het niet opviel. Hoe vaak ik geen complimenten gehad heb dat wij zo recht waren. Maar op een ander paard kon ik dus geen knappe schouderbinnenwaarts rijden.

Heb Pilates gedaan(spiertjes oprekken), bijna een jaar lang met links mijn tanden gepoetst (om mijn linkerkant handiger te krijgen), naar de fyio geweest, naar een osteo geweest, zitles gehad, maar het heeft allemaal niet geholpen. Van Pilates kreeg ik last van mijn rug, ik kan nu heel goed met links mijn tanden poetsen, volgens de fysio ben ik qua botstructuur volkomen recht en zonder beugels/zadel zit ik als een huis, maar dat inknikken blijft. Het is puur een handigheids/spierprobleem, wat ik aan alle kanten compenseer met de rest van mijn lijf. Wat nou net niet de bedoeling is.

Omdat ik inmiddels weet waaraan ik kan herkennen dat ik scheef zit, kan ik het redelijk oplossen. Dat herkennen heb ik geleerd op een paard wat zo goed als recht is en oefeningen absoluut niet uitvoert als je gewicht niet goed zit (probeer dan maar eens een volte te rijden zonder aan je teugels te komen), hoewel ik schouderbinnenwaarts een drama blijf vinden (appuyementen en travers heb ik dan weer geen problemen mee). Het is een kwestie van leren voelen en spierspanning leren herkennen en heel vaak iemand op de grond die je erop wijst.

Bij mij werkt het beste om mijn rechterkant heel bewust kort te maken en mijn linkerbeen goed lang te houden, maar een goede instructeur en een paard dat je erop wijst zijn het allerbelangrijkste. Misschien een keer zitles van een fysio die ook paardrijles geeft (er zitten er een aantal op bokt). Is voor mij nu geen optie omdat ik geen eigen paard meer heb, maar misschien heb jij die mogelijk wel hebt.

Ik heb die mogelijkheid jammergenoeg niet. Ik heb het zelf nooit doorgehad en ook van niemand gehoord (ook niet van m'n eigen instructrice en die geeft toch erg goed les als ik het zelf zeg) Toen ik een andere instructrice had hoorde ik het voor het eerst! Ze zei dan trouwens recht zitten, ik ging iets anders zitten en dan zat ik recht. Ga het morgen anders wel even aan m'n huidige instructrice vragen. Of ze het ook ziet en me er op wil wijzen en mee wil helpen als ze het ziet!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:03

Kaka schreef:

Herkenbaar! Osteopaat helpt bij mij iets, maar niet veel en niet lang. Nu is het vooral leren omgaan met scheef zijn, en leren rechter te rijden. Als ik voor mijn gevoel met twee billen aan 1 kant van het zadel ga zitten, zit ik rechter. Het enige sleutelwoord in mijn geval is goede instructie en oefenen tot je een ons weegt....

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:04

Ja volgens mij is het vooral oefenen als ik het zo hoor! Ik knik volgens mij niet extreem in, maar een heel klein beetje..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:08

De ellende is dat je jezelf tegenkomt als je zijgangen gaat rijden. Misschien kun je advies vragen aan Equimotion (zoek maar op) hier op bokt, misschien heeft zij specifieke oefeningen hiervoor (* is ook wel nieuwsgierig *)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:10

Hmm wijken enzo gaat tot nu toe goed :j Laatst pasje schouderbinnenwaarts gedaan en dat ging ook goed :j Hoor vaak wel dat ik moet kijken naar waar ik heen wil zodat ik mee ga zitten.. Ik ga even PBen!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:08

probeer eens overdreven naar de andere kant te gaan zitten, dan merk je heel goed dat je inknikt.

Verder veel tussen door overgangen maken, en ervoor zorgen dat je zonder beugels rijdt. dan merk je goed als je inknikt en kan je jezelf dus verbeteren!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:17

Eeen paar keer over beide schouders naar achter kijken naar de flank van je pony, dan maak je jezelf weer recht.

Hier zijn overigens al heel veel topics over geweest, staan denk ik ook wel veel goed bruikbare tips tussen.