Mond open tong omhoog??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Mond open tong omhoog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:38

Hoi ik heb een probleempje weet niet goed wat ik ermee aan moet
Zat er net over te denken dacht post het hier eens.

Ik rij veel bitloos maar soms ook wel met bit
Als ik met bit rijd heb ik het volgende 'probleem'

Als mijn paaard lekker los is en ik iets meer van hem ga vragen, dus iets moeilijkere dingen of een wat langere galop, doet hij zijn mond open, trekt zijn tong omhoog e ntrekt een heel vies gezicht, neusoptrekken/open zetten en hij kijkt er echt vies bij (weet ff niet hoe i khet anders moet omschrijven)
Het is absoluut niet zo dat ik dan zit te trekken of onrustig met mijn handen ben.
Zelfs al gooi in de teugels los nog blijft hij zo lopen. Hij loopt op dat moment wel erg lekker, mooi verzameld met zijn hoofd op de loodlijn.
Het is echt een heel stom gezicht.

Heb vanmorgen mijn dochter van 13 erop gezet en bij haar doet hij het ook, mond wijd open, zag zijn bitje zo zitten, tong had hij helemaal opgetrokken

Ik heb er trouwens al een iets dunner bit inzitten nu, met het idee heeft hij meer uimte in zijn mond.
Had eerst een duddelgebroken watertrensje vrij dik
Nu hangt er een HH gols brass in ook dubbel gebroken.

Iemand nog een idee??
Mond dichtsnoeren met sperriem doe ik dus NIET!

YamaDeva

Re: Mond open tong omhoog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:15

Klinkt alsof het bit toch op een of andere manier ongemak of zelfs pijn veroorzaakt. Als hij het ook met losse teugels doet, zou ik aanraden een tandarts naar zijn gebit te laten kijken.
Dunner bit geeft wel meer ruimte in de mond, maar heeft ook een kleiner drukpunt op de lagen/het tandvlees waardoor het gevoeliger kan inwerken. Lijkt me niet de beste oplossing als hij al zo heftig reageert op het bit.
Het is mijns inziens een signaal waar je wat mee moet en vind het prijzenswaardig dat je het niet "oplost" met de sperriem ;)
Succes!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:36

Zou even gebit laten nakijken, heb je dat in elk geval uitgesloten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:43

Ja zou ook de tanden even na laten kijken,
En anders gewoon bitloos blijven rijden.
In elke geval heel fijn dat je niet zijn mond dicht gaat snoeren, want dat zie je helaas heel vaak.
Hoe oud is hij?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 23:04

Ik snoer zijn mond niet dicht hoor, heb er een hoge neusriem omzitten zonder sper, hou niet van dichtbinden

Tanden worden regelmatig nagekeken die zijn inorde.

Bitje is ook niks mis mee da's mooi glad allemaal.

Jap is 18. Altijd met bit gereden, sinds ik hem 2 jaar geleden kocht zijn we overgestapt op bitloos maar altijd bit erbij blijven gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:57

Kan het niet zijn dat je zelf wat te veel vraagt ?
Hoe is het met zijn rug,zadel?
Een paard wat netjes loopt en zijn mond open heeft , dus verzet tegen het bit, loopt niet ontspannen , ook al ziet het er netjes uit.

Ja en als alles ok is en hij het gewoon blijft doen, dan gewoon het bitje niet gebruiken , maar lekker bitloos blijven ik heb er ook een die het bit echt 3 x niks vind, waarom dan plagen met dat ding?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 08:08

Als je me zou zien rijdne zou je om deze zin hard moeten lachen

"Kan het niet zijn dat je zelf wat te veel vraagt ?"

Ik rij bijna zonder contact, echt heel losjes, ben altijd bang dat ik juist teveel vraag of hem zeer doe ofzo
Vandaar dat ik juist als ik met bit rij erg voorzichtig ben.
Bitloos durf ik er soms wel wat meer druk op te zetten.

Hij doet het ook niet de heel tijd, alleen soms, hij speelt ook met hem bit, hoor het dan rammelen.

Zadel is vorige week nagekeken en opgevuld en Jap is onlangs nog gemasseerd(wat hij zalig vond)

Weet ook niet meer of hij het al deed toen ik hem kocht...let nu veel meer op mijn paard als ik bezig ben.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:25

Mijn 3jarige deed dit 1,5 week geleden een keertje, mond open en tong zelfs richting de neusriem en dacht ook gelijk aan het bit.. Heb dus een paar dagen later paardentandarts bij laten komen maar er was niets aan het handje.. Bij mijn paard waarschijnlijk nog puur jongigheid, hij heeft het sindsdien trouwens niet meer gedaan ook.

Goed in de gaten houden, check up van 't gebit kan nooit kwaad.. Was overigens bij mij ook gratis, hoefde alleen te betalen als hij ook daadwerkelijk een behandeling moest doen en hij was gediplomeerd :j Is ook in jouw buurt, zie dat je in arnhem woont. Hij woont in Laag Soeren en heet Albert hier op bokt :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:00

IK bedoel het niet aanvallend verder, maar denk gewoon mee, ik heb jou niet zien rijden natuurlijk, misschien een combi maken, met kaptoom en bitje, kun je vragen op het kaptoom en net even de mondhoeken masseren met het bitje.
Vraag het anders eens aan de vorige eigenaar, misschien dat zij je meer kunnen vertellen.

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:48

Mischien ligt het aan het bit?
Ik zou daar even naar kijken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:51

Tanden zijn nagekeken maar door wie??
Dat kan nl nogal verschillen
90 % van de tandartsen doen hun werk niet goed en balanceren het gebit niet uit
waardoor paarden problemen kunnen krijgen bij nageven
(paard kan de onderkaak dan niet naar voren doen zonder de mond te openen)

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:31

ik zou zijn gebit even door een goede tandarts laten na kijken en de tandarts dan ook meteen een geschikt bitje laten aanmeten. je probleem bij hem voorleggen. mss dat een oplossing

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:14

Ik zou inderdaad ook eerst naar zijn gebit laten kijken, door een andere tandarts misschien :j

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:23

Het kan een uiting zijn van pijn ergens anders in zijn lijf. Mijn ruin had hier namelijk ook heel veel problemen mee en ben toen in eerste instantie bitloos gaan rijden omdat ik dacht dat hij last van het bit had. Achteraf bleek hij heel veel pijn in zijn rug te hebben (kissing spines)