Martingaal : Zonder = hoofd omhoog gooien etc..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Martingaal : Zonder = hoofd omhoog gooien etc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:04

Hallo,

Ik heb een pony, een D-tje.
Mijn pony doet zonder martingaal de hele tijd, als ik maar iets aan de teugel zit zijn hoofd in de lucht.
Ik word er helemaal gek van.
Als ik met martingaal rijd is er niks aan de hand maar..
Als ik met maringaal rijd, ontspant hij goed, en hij kan zijn hoofd dan niet verder dan ver in de lucht doen, en dat weet hij ook, dan heeft hij ook een goede stelling.
Maar ik wil graag zonder martingaal rijden.
Maar dan heeft hij een heel bewegelijk hoofd, en als ik terug wil naar halthouden, dan doet hij zijn hoofd in de lucht, en geloof me ik trek niet ofzo, ik doe mijn handen langzaam naar mijn buik toe, een ophouding dus, maar dan doet meneer zijn hoofd in de lucht, heeft echt helemaal geen goede stelling dan in de volte, en wilt niet ontspannen lopen..

Dus jullie misschien ideeen, of tips? (gelieve geen penny meisjes) .

Groetjes,
Amanda.
Laatst bijgewerkt door DUDIEFOREVER op 06-08-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Re: Paard doet elke keer zijn kop omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:08

Ga bij jezelf na sinds wanneer je pony dit doet en probeer zo dingen uit te sluiten.
Heb je al een tandarts na je paard laten lijken?
Misschien is je paard uit zijn zadel gegroeit?
Zo zijn er tal van zaken wat het hoofdschudden kan veroorzaken, eerst alle dingen uitsluiten en dan een oplossing zoeken.

Heel veel succes, wij hadden ook zo'n paard op stal en die heb ik op een gegeven moment met een "longierhilfe" gelongeerd, na 10 minuten was de strijd over en doet ze het misschien nog een paar keer onder het zadel, maar wel NADAT ze lichamelijk helemaal oké was. ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:09

Voor dit soort problemen is het heel moeilijk via het internet een oplossing te geven. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn. Behalve dat het een rijprobleem kan zijn of je training wellicht niet goed is opgebouwd, kan er ook een lichamelijk probleem zijn. Als het niet lukt om stelling te rijden en hij loopt niet ontspannen (met name op de volte) dan is mijn eerste gevoel dat hij niet recht gericht is. Daar kunnen dan weer allerlei andere problemen uit komen. Je zou dat eens met een bekwame instructeur een fysiotherapeut en/of je veearts verder moeten uitzoeken.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:27

Oke, dankje!
Maar met martingaal heeft hij dit probleem niet, heeft hij gewoon goede stelling enzo.. hij geeft goed na..

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:33

Mijn paard deed dat ook, bleek dat ze blokkades in haar rug en nek had.
Els Bach erbij gehad nu loopt ze niet meer met haar hoofd omhoog ;) en rij op het moment met een bareback pad in afwachting van een ander zadel, omdat haar zadel niet meer goed zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:34

Verzeker je er eerst van dat je echt niet trekt, vraag je instructeur daarnaar te kijken. Als tweede; watvoor bit gebruik je? Misschien is het te scherp voor hem? Heeft hij geen last van zijn rug of nek?

Als dat allemaal goed is: Niets van aantrekken en gewoon rustig contact nemen, hij moet de druk leren accepteren. Dat hij het niet doet met martingaal komt wss doordat hij dan continu meer druk heeft door het gewicht van de martingaal. Dat is dus precies wat jij moet doen, met een stille, vriendelijke hand een constant contact nemen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:35

Hij heeft echt geen scherp bit, ik heb juist de minst scherpe genomen, dit omdat ik gewoon geen scherp bit wil.
Ik heb een dubbelgebroken watertrens.
Ja, daar zou ik eens mee aan de slag gaan!
Ik heb namelijk ( al zeg ik het zelf :o ) bewegelijke handen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:36

Dan moet je daar eerst aan werken voor je het hem kwalijk kunt nemen ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:39

Er zijn al veel goede opmerkingen geplaatst hier. (Tandarts, rug/nekproblemen uitsluiten, instructie)
Maar misschien kun je je titel iets aanpassen naar een wat meer subtiele probleemomschrijving? :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:41

Ik loop/liep hier ook tegenaan, en het lag aan 2 dingen: 1 paard kwam echt tegen de druk in, het is erg moeilijk voor ze om de rug bol te houden en de achterhand eronder bij een overgang!
2 ikzelf reed met te weinig gevoel

Ik ben heel hard gaan oefenen: met mooie stelling en aanleuning op een volte en dan gaan opvangen tot ze stapt, als ze omhoog wou komen, niet de overgang maken maar weer wegdraven. Ondertussen gaat het echt al veel beter!

DUDIEFOREVER

Re: Martingaal : Zonder = hoofd omhoog gooien etc..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:50

Zo goed, mijn titel?
Ja, maar met martingaal heb ik hier dus echt helemaal geen probelemen mee.
Ik zou gaan oefenen met de opmerkingen die hier staan.
En idd tandarts, en kraker enzo, wou ik al langs laten komen.
Maar ik wil gewoon niet meer met mijn martingaal rijden, omdat het ook zonder moet kunnen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:16

Je martingaal houdt je paard tegen en je paard weet dit, het is dus echt een beetje onder jouw hand uit komen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 07:03

poes schreef:
Je martingaal houdt je paard tegen en je paard weet dit, het is dus echt een beetje onder jouw hand uit komen.

Dat denk ik dus ook..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 07:04

In stap heeft hij het niet, loopt hij gewoon aan de teugel enzo, hij heeft mooie stelling, maar meer draf en galop zijn de problemen...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:04

Uit je verhaal te lezen denk ik dan toch dat je eerst moet leren om je handen héél stil te houden, in stap kun je immers nog niet zoveel "meebewegen"

Heel veel succes, ik ben 3 jaar geleden ook helemaal terug gegaan naar de basis, maar nu zo blij dat ik dat toen heb gedaan, weer aan de longeerlijn en alleen bezig met hoe zit ik, waar laat ik mijn handen en wat DOEN mijn handen. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:40

DUDIEFOREVER schreef:
poes schreef:

Dat denk ik dus ook..

En dat dacht ik ook, oplossing zoals in mijn eerdere bericht.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:12

Maar normaal heb ik wel stille handen, maar niet op dudie, want die beweegt zijn hoofd van voor naar achter.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:54

Ja, is veel beter zo! +:)+

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:31

Jaa probeer indd constante verbinding te houden en een hulpteugels worden vaak te veel of onnodig gebruikt.. en ik zeg niet dat dat ik jou geval ook zo is.. maar als je iets moeilijk vind en je zet er een hulpteugel aan dan gaat het vaak makkelijker.. maar je word zelf niet beter... je moet juist de dingen die niet zo goed gaan te gemoed komen en die punten sterker maken.. en jezelf dan niet in de maling nemen om er iets aan te hangen!

Probeer gewoon mee te gaan in de beweging van je paard zn mond.. maar wat ik al zei wel een constante verbinding.. dus niet los-vast.. los-vast want dat weet het paardje ook niet wat hij daarmee moet...
Vaak als je een los-vaste verbinding heb.. dan bewegen je handen ook te veel en zorg dat je die stil gaat houden dan zit je al bijna tegen een constante verbinding aan!
Succes ermee!