Paard kauwt extreem op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Paard kauwt extreem op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:37

Het paard dat ik rijd, kauwt extreem veel op t bitje. Rijd gewoon met een RVS dubbelgebroken trens op de juiste hoogte. Heb ook niet het idee dat het protest is maar ik vind mijn hulpen erg slecht doorkomen. Ook heb ik het idee dat ie zich niet meer op mijn concentreerd maar op het kauwen. Wat te doen???

orienta

Re: Paard kauwt extreem op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:39

heb die altijd dat bit in?
knarst ie ook of dat niet?

Lynn_Nikita

tandarts al geweest?
hoe oud is het paardje?

Juangi

Misschien is het bit te dik!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:15

Bitje is haast nieuw. Hij is 5 jaar en t is een 18mm dacht ik, een standaard dikte, niet extreem veel dikker ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:28

Goede tandarts laten komen die ook kennis heeft van de anatomie van de mond.
Blijkbaar heeft je paard last of pijn van het bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:45

Misschien vraag je te veel op het bitje.
Welke hulpen geef je op het bit?
Probeer je hulpen vanuit je lichaam te geven en probeer het eens met een combi , kaptoom en bitje werkt heel fijn.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:48

kauwt hij/zij echt op het bit of is het meer knarsen?
mijne knarst namelijk als ze stress heeft onder het rijden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:57

jana kauwt ook overdreven op haar bit maar ze heeft geen last van haar bit (doet altijd haar mond al open als ik het hoofdstel pak, ja ja zo graag wil ze werken), tandarts is bij haar ook geweest...en mijn instructrice en ik zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Jana het bit (bustrens met koperkleurig/kopersmaak mondstuk en rvs ringen) gewoon erg lekker vindt, ze kauwt welliswaar hard maar ze ontspant wel super en is heerlijk makkelijk te rijden, als ze niet kauwt dan merk ik dat ook gelijk in het rijden...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:52

Jouw paard is 5 jaar oud, de kans is groot dat ze nu haar tanden aan wisselen is en daar last van heeft als ze het bit in heeft. Laat eens een tandarts naar het gebit kijken en laat dan ook het bit zien. Misschien is een ander bit (dubbelgebroken is echt niet per definitie zachter dan een enkelgebroken of ongebroken bit, dat hangt volkomen van de vorm van de mond af) een oplossing, of is het beter als je (tijdelijk) bitloos rijdt.

Kun je zelf nog herinneren hoe het voelt als je tanden aan het wisselen bent, is een rotgevoel, toch?

Uiteraard kan de oorzaak in vele andere dingen zitten, maar daarvan zijn er hierboven al een aantal genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:46

lammie2701 schreef:
jana kauwt ook overdreven op haar bit maar ze heeft geen last van haar bit (doet altijd haar mond al open als ik het hoofdstel pak, ja ja zo graag wil ze werken), tandarts is bij haar ook geweest...en mijn instructrice en ik zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat Jana het bit (bustrens met koperkleurig/kopersmaak mondstuk en rvs ringen) gewoon erg lekker vindt, ze kauwt welliswaar hard maar ze ontspant wel super en is heerlijk makkelijk te rijden, als ze niet kauwt dan merk ik dat ook gelijk in het rijden...

Dat jouw paard het bit aanneemt bij het in doen, zegt helemaal niets. Veel paarden vertonen dit (geconditioneerde) gedrag, ook wanneer ze gebits-, mond- en/of bitproblemen hebben.
Onlangs bleek dit ook maar weer in een ander topic: JoviBan @ [HAR] Paard accepteerd bit maar niet

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:39

Probeer verschillende bitten uit. Misschien dat het beter gaat met een ander bit, omdat het paard dat gewoon lekkerder vindt...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:42

JoviBan schreef:
lammie2701 schreef:

Dat jouw paard het bit aanneemt bij het in doen, zegt helemaal niets. Veel paarden vertonen dit (geconditioneerde) gedrag, ook wanneer ze gebits-, mond- en/of bitproblemen hebben.
Onlangs bleek dit ook maar weer in een ander topic: JoviBan @ [HAR] Paard accepteerd bit maar niet

zoals ik al zei is de tandarts ook geweest (in april, toen is er een wolfstand getrokken en haken geveild) en daarna is ze pas begonnen met de mond open doen zodra ze het bit zag...
met de tanden van mijn paard is helemaal niks mis en het is bij haar echt zodra ze ontspant...en het lijkt mij niet dat een paard ontspant als het bit niet goed is of als er mondproblemen zijn (die van mij in ieder geval niet)...

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:05

die van mij knarst ook op het bitje, doet dit alleen als hij ontspannen is. dus bij mij is het een teken van ontspanning

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:08

wisselen was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht.
probeer een rubber bitje of een happy mouth bitje. Die zijn een stuk zachter, kan ook heel hoop schelen.
succes

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:41

zet hem een keer op stal of in de bak met alleen zijn hoofdstel aan zodat die geen druk op komt en er aan kan wennen dat het in zijn mond zit. zorg wel dat di niks te eten heeft en laat hem in begin vijf minuten zo staan de andere keer tien dan vijftien en bouw het zo op. als het dan nog kauwt kan je hem ook eens longeren met druk op het bit zo beweeg je niet maar heeft die wel druk dan kan je het kauwen ook beter negeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:40

mijn verzorgpony had het ook :) we hebben nu een dunner bit aangeschaft waar die veel beter en veel ontspannender loopt :)het kauwen is ook afgelopen :)