Pony gaat als motor door de bocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mizzet

Pony gaat als motor door de bocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:07

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje rijd ik de pony van mijn zusje bij, omdat zij eigenlijk te weinig rijdt en ik het wel leuk vind. Ik heb haar een aantal jaar geleden met begeleiding zelf ingereden en ze reageert nog steeds prima op alle hulpen enzo. Alleen heeft mijn zusje, die haar toen ik wat te groot werd ging rijden, veel met haar hard door de bak gegaloppeerd. Puur voor de lol. :+ Het probleem is nu dat de pony nu totaal niet meer recht kan galopperen. Ze valt ontzettend naar binnen en zelfs als je geen stelling vraagt ofzo gaat ze helemaal schuin door de bocht; als een motor zeg maar. Ik denk dat het komt door het harde galopperen, ze moest wel zo gaan lopen om de bochten te kunnen maken. :P

Heel vervelend dus dat ze dit zichzelf heeft aangeleerd, je kunt nu namelijk weinig met haar beginnen in galop. Aankomende winter ga ik met de pony elke week lessen bij de ponyclub, hopelijk zal het dan verbeteren. Toch nog de vraag aan jullie, heeft iemand hetzelfde meegemaakt of heeft iemand bruikbare tips, oefeningen e.d.? :D

Alvast bedankt! ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:08

Misschien voltes gaan rijden in galop. Dan kan ze niet hard en plat door de bocht want dan valt ze om. Hopelijk gaat ze dan wat rustiger galopperen. Of meer longeren en dan met touwtjes of elastiek zodat ze zich rond moet maken en haar rug moet gaan gebruiken.

Juangi

Re: Pony gaat als motor door de bocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:10

Idd veel grote voltes. En vooral recht uit. Dus vooral buitenritten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:21

Doet ze het ook wanneer je de teugels lang hebt? Dan heeft ze er namelijk geen steun aan, een pony die voluit (te hard) galoppeert zal op d'r snufferd gaan in de bocht aangezien ze dan de teugels nodig heeft om overeind te blijven.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:31

Ik denk van wat ik begrijp dat ze meer moet gaan wachten en met jou bezig moet zijn. Rij veel overgangen , en mischien een paar x voordat je de bocht inrijdt gaan halthouden. Ga bijv. ook een keertje terug naar de draf voor een hoek en dan in de tweede hoek weer aangalopperen. Hou 'm bezig zodat z'n aandacht bij jou is.. als je de controle over zn tempo hebt dan kun je daarna rechter gaan stellen:) (Mischien helpt een spoortje zoals een klein en kort balletje om beter te corrigeren maar dat is eiegn keus!)
Good Luck! :D

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:50

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken of ze het ook doet als ik de teugels niet vast heb, ben bang van wel eigenlijk. Grote voltes zijn heel erg moeilijk, omdat ze dan ook zo scheef gaat hangen en naar binnen valt. Ik ga ook oefenen op lange rechte stukken met galopperen. Jammer dat er zoveel dazen zijn. :(

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:55

Het klinkt alsof de pony in de bochten helemaal geen balans heeft. Niet moeilijk voor te stellen als je vertelt dat je zusje altijd keihard door de bochten racet enzo.
Ik zou nu vooral in de bochten zorgen voor een rustig tempo. Een beetje proberen te verzamelen, of als je de achterhand er nog niet echt onder krijgt gewoon een heel langzaam tempo. De pony moet zijn balans weer terugvinden en dat gaat veel makkelijker in een laag tempo dan als je hard rijdt.
En ook heel belangrijk, zorgen dat je zelf recht zit ! Niet mee naar binnen gaan hangen in de bochten, maar recht zitten.
Wat je wel eventueel zou kunnen proberen, om je buitenzitbeenknobbel iets meer te belasten, of iets meer je buitenbeugel. Dan moet je pony zijn zwaartepunt verplaatsen, want die legt hij nu dus helemaal naar binnen.
Nogmaals, het tempo echt laag houden! Anders is het gewoon moeilijker voor je pony.
Verder gewoon veel gymnastiek. Wat misschien ook helpt voor de balans van je pony, is longeren. Dan kan hij vrij bewegen zonder ruiter op zijn rug. Ook dan beginnen met een laag tempo.
En als het meer eigenwijsheid is van je pony, zou ik veel snelle, opeenvolgende overgangen/schakelingen/oefeningen etc doen, zodat je pony echt naar jóu moet gaan luisteren en alert zijn, voor de hulpen zijn.

Ik denk dat het losgooien van de teugels niks oplost eigenlijk. Ik denk dat je het probleem gewoon rijtechnisch/rijkunstig moet oplossen, met dressuur/gymnastiek dus. En het zal vast wel wat tijd kosten, maar dit moet zeker op te lossen zijn. :)

Veel succes! ;)

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:35

Ik zou kijken of je haar in de galop wat terug kunt rijden, richting de verzameling.
Als je pony rustiger geloppeerd en meer bij elkaar zal de balans beter zijn.

Ook in die rustige galop zoveel mogelijk voltes rijden.
Af en toe ook een lange zijde meepakken natuurlijk om de pony even helemaal recht te stellen.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:19

Het volgende probleem dan: ze kan ook nog niet echt langzaam galopperen.. Naja, we hebben in ieder geval genoeg te oefenen! Bedankt voor de tips!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:01

Klinkt alsof de pony ook heel erg stijf is, dus eerst in stap en draf haar soepeler proberen te krijgen (in het topic van goede oefeningen van B tot Z staan een paar erg goede) en als ze daar beter loopt (dus met mooie stelling enzo en reken dat je hier rustig een paar maandjes mee bezig bent..) pas de galop goed op proberen te pakken.