mijn paard te veel neerwaards??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

mijn paard te veel neerwaards??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 01:03

ik weet niet hier al een topic van is
maar ik had een vraag

kan een paard ook te neerwaards\ zijn
kijk mijn paard is altijd heel kort gereden door de vorige eigenaar nou zei mijn instructeur dat ik op haar eigen benen moest laten lopen en dus
met een lekker los teugeltje rijden
nou had ik vandaag in de gaten dat ze nu eindelijk eens wat gaat ontspannen tijdens het rijden
maar nu vraag ik me af
mijn paard ligt onderhand met haar neus op de vloer en gaat ook telkens van de vloer weer ongeveel ter hoogte van haar borst en dan weer razend snel naar de vloer
dus ze trekt de teugels uit mn handen hoe los ik ze ook doe
is dit nou zoeken naar haar balans of gewoon irriteren

midgie

Re: mijn paard te veel neerwaards??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:52

Irriteren is het zeker niet, kan balans zijn, probeer eens wat meer te gaan rechtrichten en het dier op de achterhand leren dragen.

Als hij te veel opgesloten heeft gelopen van voor, kan het zijn dat het de steun zoekt, dus leren op eigen benen lopen met de juiste techniek en dat is het gewicht naar de achterhand gaan brengen en zijn balans veranderen.
Rij b.v eens met een lange buiten teugel, vraag zachtjes aan de binnen teugel met de juiste stelling om het hoofd omhoog, wat meer tempo en vertel steeds op een vriendelijke manier waar jij het hoofd wil, in het begin zou ik dat b.v met een kaptoom of sidepull doen, want waarschijnlijk heeft het dier ook veel druk in de mond gehad dan?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:54

dankjewel voor je reactie wat je nu zegt zijn we nu ook ook toevallig mee bezig bijna alles wat je zegt snap ik en daar zijn we ook mee bezig
alleen je eerste zin snap ik niet helemaal
owja zij is inderhand echt met een harde hand gereden dus voeld weinig nog in dr mond dat gaat overigens wel steeds beter alleen met halthouden moet ik af en toe een beejte strenger zijn omdat ze dan niet op mijn zit reageerd maar dat gaat ook steeds beter

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:55

Je paard mag best een hele tijd zo gaan lopen hoor, maar tegelijkertijd moet er ook gewerkt worden, tis niet los teugeltje en ontspan maar en doe je zin een beetje hééééé.
Dus idd zoals "midgie" al aangaf trachten het paard meer op de achterhand te krijgen, en ook dat kan best lukken met dat hoofd laag hoor, ook moet je heel duidelijk stelling kunnen vragen, je paard moet leren rechtdoor te blijven lopen met een stelling naar lings of naar rechtst, dus eerst op de hoefslag met binnenstelling en buitenstelling, dan ergens vrij van de bakrand, bv binnenhoefslag of middenlijn of eigenlijk eender waar , rechte lijnen met stelling gaan rijden.
Cirkelwerk ook dit met zowel binnen als buitenstelling, en zo stillekes aan ook het hoofd weer iets meer gaan vragen naar oprichting, en het paard iets meer gaan verzamelen.
Dan ben je echt al een paar maanden verder hoor.
succes

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:57

oke dankje wel ze trekt dus wel zodanig aan de teugels dat ze uit m,n handen glippen en ze is echt met haar neus op de vloer ik ben dan bang dat ze mischien met haar voet op de een of andere rare manier op de teugel kan stappen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:15

Wat je ook zou kunnen doen is waneer ze trekt, net op dat moment, geef je haar een fiksetik voorwaarts, eigenlijk moet je bijna alles gaan oplossen met voorwaarts te rijden met impuls en kracht vanuit het paard, tis pas nadien als dat voorwaarts goed gaat lukken dat je pas gaan gaan vragen het iets rustiger te gaan doen, en dus ook tot verzameling te komen.
Eerst voorwaarts.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 10:25

voorwaarts is ze zeker
ik krijg van de week weer les dan kan mijn instructeur ook even mee kijken dat is wel zo handig haha
dus zoals ik het begrijp is het juist goed dat ze zo laag gaat met haar neusje
dus lekker voorwaards rijden en de teugels laten vieren en hopen dat mn handen nog heel zijn eer ze netjes aan de teugel loopt zeg maar
p,s dit is als een grapje niet negatief

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:17

verder neimand die hier iets over kan zeggen??

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:58

is er niemand die dit ooit heefd meegemaakt>???

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:05

Over de rug rijden is goed, maar wat jij beschrijft klinkt meer als teugels uit je handen trekken en dit is niet goed.
Als je ze lekker laag en ontspannen hebt zorg er dan voor dat je ontspant, maar hou wel goed je teugels vast zodat je ook kunt begrenzen als ze de teugels weer uit je hand trekt.
Hiermee bedoel ik dus dat je ze niet de kans moet geven om je teugels uit je hand te laten trekken, want iedere keer als ze dat doet en jij laat de teugels ook los heeft ze het als het waren gewonnen en jij hebt geen goeie verbinding van achter naar voren meer.
En let er ook op dat je onder het rijden veel overgangen en tempowisselingen rijdt en dat je dan niet je ontspanning verliest.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:41

okee dankjewel voor de reactie
ik ga er iets mee doen
ik ga morgen alles met mn paard even doornemen en hopen dat ze de teugels niet meer uit m,n handen trekt

meer tips
zijn altijd welkom:)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:44

zoals jij het beschrijft klinkt het meer alsof die heel erg op de voorhand loopt ipv voorwaarts neerwaarts!

ik zou veel tempowisselingen
en overgangen rijden zodat ie wat meer op achter komt!

je hebt voorwaarts en voorwaarts he.
Is die voorwaarts op jouw hulp of bepaalt ie ze eigen tempo?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:56

op mijn hulp en af en toe zelf als ze even schrikt ofzo in het begin houd ze dr hoofdje gewoon normaal maar als ik haar helemaal los heb gereden dus stap draf en een klein stukje galop daarna begint ze dus het bovenstaande te doen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:57

hoe lang rij je haar dan?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:58

ongeveer half uurtje en ong 15 min warm stappen en uitstappen
dus ong 3 kwartier in totaal

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:00

heb je haal al lang en hoe oud is ze? is ze wel een beetje bespierd?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:07

heb haar nu 2 maanden en ze is niet echt gespierd werd door de vorige eigenaar 1 x in de week op gecrost en verder niks
ik ken haar wel al vanaf dat ze veulen is
ze is nu 5 jaar

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:44

oke dus waarschijnlijk is ze ook nog gewoon erg slap van achter
nou tips heb je al gehad om achterhand sterker te maken! gaat vast goed komen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 23:11

ja dat zal wel lukken denk ik moet gewoon heel erg veel geduld hebben schrok alleen een beejte dat ze haar neus zo over de vloer heen deed haha
dus vroeg me af is dit normaal als een paard nog nooi aan de teugel heeft gelopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:27

wopkelover schreef:
is er niemand die dit ooit heefd meegemaakt>???

Nou, zeker weten wel! Nadat mijn paard was ingereden (hij was toen bijna 6) is hij verkocht aan mensen die er vier jaar lang mee hebben rondgehobbeld. Op de voorhand, en maar lekker leunen op dat bit. Hij heeft er een beeeldige onderhals aan overgehouden.

Dus, toen hij ineens van mij was, en weer rijpaard moest worden, ben ik de eerste paar weken bezig geweest met stappen en later ook draven aan een lange teugel, en dan maar hopen dat hij niet ter aarde zou storten. Hij donderde gewoon voorover, zo zonder ruiter die zijn hoofd vasthield. Qua spieren zagen zijn achterhand en buik er wat treurig uit, aan de ene kant zat zijn rug ook nog eens muurvast :(:) Daarbij heeft hij zijn bouw niet mee: zware, korte hals en korte voorpootjes.

Nadat hij wat evenwicht had gekweekt wilde ik wel wat meer dan aan een lang teugeltje rondsloffen. Je wil toch wat van aanleuning, aan de gangen sleutelen, noem maar op. Ook was zijn tölt wat verwaarloosd. Dus toen ben ik veel overgangen en wendingen gaan rijden, maar nog steeds ging hij gauw hangen. Achterhand er nog meer onder gaan rijden, en ook paard omhoog gaan rijden ipv omlaag. Hij vindt het moeilijk, ik laat hem tussendoor nog regelmatig lang worden zodat zijn spieren kunnen wennen. Vwnw is voor ons momenteel geen optie, wie weet wordt het wel nooit wat. Het gaat me er nu in eerste instantie om dat hij zichzelf leert dragen, achterhand eronder en daarna aan de voorkant knutselen, aanleuning en noem maar op. Of hij dat omhoog of omlaag doet maakt mij niet uit, omhoog is makkelijker voor hem (en verstandiger volgens mijn instructrice) en dus gaan we die kant op :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:22

Ik denk juist dat het belangrijker is om eerst aan de voorkant te knutselen, want als het van voor niet in orde is , de stelling en buiging, kun je nooit de achterhand onder controle krijgen, door de juiste stelling en buiging kun je de achterhand sterker maken, maar dat vergt tijd en heel belangrijk geduld.

Maar die tips hoe je dat moet doen heb je al gekregen, kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl misschien kun je daar nog wat van leren, staan hele fijne oefeningen om je paard te gymmen en zijn spieren te trainen op een juiste manier.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:21

heb gekeken stan inderdaad handige tips in :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:32

Ik geef toch ook aan dat ik veel bochtenwerk doe ;) Alleen kan mijn paard niet door de bocht wanneer hij op zijn bit leunt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:42

ja ik begrijp je helmaal hoor weet hoe het voeld als je paard altijd volledig met de hand gereden is
je hebt het ook heel goed gedaan hoor
denk dat ik het ook zo ga doen want zoiets zei mn intrusteur ook

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:46

Ja, mijn instructrice kwam er ook mee. En zij heeft altijd gelijk :j Daarnaast voelt het ook goed, en paardje reageert er goed op :)