helemaal opnieuw beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

helemaal opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:06

ik heb een tijdje terug een topic geplaatst over mijn fries. hij is heel snel afgeleid in de bak. Dan staat hij voor alles stil en is niet vooruit te branden. Op buitenrit loopt hij wel hartstikke goed *D Na vorige week zag ik t echt niet meer zitten in de bak. ik kon doen wat ik wou maar het ging gewoon niet. Nu bedacht ik vandaag dat ik mischien helemaal opnieuw kon beginnen in de bak.
Ik ben dus van plan om vanaf morgen in de bak alleen maar te gaan stappen. slalom, balkjes lopen, veel figuren allemaal in stap. als ie maar op mij let. en het zo rustig opbouwen. Ik vroeg me af wat jullie hier van vinden. Goed idee of het probleem op een andere manier aanpakken? Ik zie het in ieder geval weer helemaal zitten :+

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:03

Wat is de reden dat hij stil gaat staan? Is het uit angst of gewoon omdat hij zin heeft om uitgebreid te kijken? In het laatste geval trekt hij zich dus weinig van je aan. Ik zou meer respect van hem verlangen. Dat begint al op stal, met een stapje om gaan, voetjes geven, stilstaan als jij dat zegt etc. Dus het lijkt me wel een goed idee wat je wilt doen. Zorg maar dat hij zijn aandacht bij jou moet houden. Ook iets heel simpels als halthouden en weer wegstappen als je even je benen aandrukt is een goede oefening. Het zijn juist alle kleine dingetjes bij elkaar opgeteld die maken of een paard je serieus neemt of dat hij maling aan je heeft. Heel consequent zijn dus. Als hij 'om' moet dan moet hij dat ook doen, dan moet je niet denken als hij het niet doet: o nou, ik kan er net langs. Nee hij moet 'om' omdat jij dat zegt.

xJustMe6

Re: helemaal opnieuw beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:59

De reden van het stil staan is omdat ie alles heel graag wil zien. niet omdat hij bang is. Voetjes geven is ook een probleem.. achterhoeven geeft ie wel mr die voorhoeven duurt echt heel lang. Voor de rest gaat t super goed en is het een onwijs lief en werkwillig paard. bedankt voor de tips!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:57

Mijn pony heeft dit ook, je moet hem gewoon zoveel mogelijk laten doen en meestal voel je dat hij stil gaat vallen dan geef je benen. Desnoods haal je er een zweepje bij.
Dus veel figuren rijden enzo dat hij de tijd niet heeft om afgeleid te zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:00

stevig aan het werk houden, veel afwisseling in oefeningen en figuren zodat hij de tijd niet krijgt om rond te kijken en te stoppen.
Als hij naar iets wil kijken onmiddellijk van richting proberen te veranderen zodat hij niet kan blijven kijken

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:02

dit alles heb ik al geprobeerd, zweep helpt niet, bezig houden ook niet. dus daarom ben ik van plan om het helemaal opnieuw rustig weer op te bouwen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:03

ik denk dus ook consequent zijn en aanpakken, je paard heeft een beetje lak aan wat jij wil en doet, en hij moet even weten hoe laat t is. Het is dus nu zo laat dat JIJ de baas bent!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:05

Heb ik op alle mogelijke manieren geprobeerd. heb m ook al een flinke tik verkocht mr dan loopt ie in t zelfde tempo verder mt de oortjes naar voor dus dat heeft geen zin. en ik ben zowieso niet zo voor het slaan. mijn idee was dus om eerst alleen maar te stappen. gaat het in stap goed. stukjes draf erbij en zo langzaam opbouwen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:06

als bezighouden en desnoods vooruit rijden met behulp van de zweep niet gaat, dan zie ik niet in wat je kan opbouwen.
Wat jij wil doen is net hetzelfde, afleiden met cavaletti's en het eenvoudig houden door alleen te stappen. ook hier zal je hel consequent moeten zijn en hem constant bezighouden zodat z'n aandacht bij iou blijft

succes zou ik zeggen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:08

trouwens wat is een flinke tik in jou ogen?
ik ben ook allesbehalve voor een zweep, maar in sommige omstandigheden kan je niet anders, een paard kent geen gelijke
oortjes naar voor bij een tik van de zweep betekent dat je totaal geen indruk gemaakt hebt en hem zeker geen "pijn" gedaan hebt, moest je dat denken

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:38

je moet hem aan het werk houden, zodat hij geen tijd heeft om te kijken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:44

Als je paard snel afgeleid is, vind hij zijn werkzaamheden in de bak waarschijnlijk niet leuk. Als je iets ´leuk´ vindt, ben je zelf ook alerter dan als je iets moet doen wat je saai vind.

Een keer even staptraining is prima, maar volgens mij kun je beter juist afwisselen met stap/draf/ galop & figuren & balkjes of pionnen, maar dan voorlopig de tijd dat je rijdt verkorten.

En verder, hoeveel ervaring heb je zelf eigenlijk met rijden?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:05

ik rijd zelf 8 jaar. heb 6 jaar een eigen pony en sinds vorig jaar een paard erbij. Ik heb 2 keer in de week les. ik denk dus ook dat ie de bak maar saai vind want buiten loopt ie als een zonnetje. mijn idee was dus ook om pionnen en balkjes te gebruiken zodat ie ziet dat het niet alleen saai rondjes lopen is.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:49

vandaag gereden, eerst een uur gestapt, slalom, balkjes lopen, paar keer draf ging allemaal heel goed. in het begin zo af en toe stil staan maar na een tijdje liep ie heel lekker. nog een kwartiertje met de les meegereden. was echt heel tevreden hij galopeerde ook heel netjes aan. ben echt blij:)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:34

tessa_brian schreef:
De reden van het stil staan is omdat ie alles heel graag wil zien. niet omdat hij bang is. Voetjes geven is ook een probleem.. achterhoeven geeft ie wel mr die voorhoeven duurt echt heel lang. Voor de rest gaat t super goed en is het een onwijs lief en werkwillig paard. bedankt voor de tips!

Als ik het zo hoor heeft hij heel weinig respect voor je. Hij neemt je niet erg serieus. Probeer heel consequent te zijn, jij bent de baas, zowel op stal als met rijden en overal. Ho=ho, linksaf=linksaf etc. En werkwillig? Mwah... :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:09

Zoals er hier al een paar mensen hebben aangegeven, je idee het van voren af aan opnieuw weer op te pakken is op zich heel goed.
Maar het probleem zit eigenlijk ergens heel anders hé, je paard neemt jou niet echt serieus, jij bent niet de echte leider die hij wel nodig heeft, en zolang jij dat niet echt bent zal het probleem blijven bestaan.
Je zegt zelf hij is supperlief, en heel werkwillig, en tegelijkertijd zeg je ook hij gaat soms stil staan, kijkt wat rond, geeft zijn voeten na een hele tijd wachten, wel das toch duidelijk dat er hier iets niet klopt hé.
Je paard trekt zich dus echt niet zo heel veel van jouw vragen aan hoor, hij doet een beetje zijn eigen zin.
Even een kleine opmerking , klinkt mssn niet leuk, maar een paard heeft niets aan een vriend, maar heeft echt een goede leider nodig, en die leider die moet jij zijn, en dat alijd waneer je nog maar in zijn buurt komt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:01

tuurlyk ben ik het er mee eens dat de ruiter de leider moet zijn. maar ik wil tegelijker tijd ook een vriend zijn van me paardjes. op buitenrit doet ie alles wat ik vraag en loopt ie onwijs goed. En hij is werkwillig. Dat stil staan is nieuwschierigheid. Gisteren heb ik eerst alleen gestapt, slalom, balkjes daarna even gedraafd en zelfs nog gegalopeerd en t ging echt heel goed. Hij deed in het begin nog wel een paar keer de andere kant op lopen. en een paar keer stil staan ben streng geweest en toen ging het heel goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:17

Een paard kent geen gelijke zelf niet bij z'n vriendjes op de wei. Dus je kan maar beter boven je paard staan.
Volhouden met streng te zijn, je krijgt er achteraf meer voor terug, dan wanneer je alleen maar vriendjes probeert te zijn.
Hopelijk blijft het zo goed gaan, succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:50

Nu zeg je het nog eens héééééé.
Tuurlijk wil je vriend zijn en af en toe als het je nodig lijkt de leider.
Wel bij mensen zou deze formule soms kunnen lukken, ik zeg het voorzichtig soms.
Maar bij paarden lukt zoiets nooit, paarden zijn geen mensen en ze denken dus geheel anders als wij, zij zien de dingen echt heel zwart - wit, dit wil zeggen goed of kwaad, maar dus niks grijs, zo van bijna goed is toch ook een beetje goed, dit werkt bij een paard echt niet.
Je bent de leider of je bent het helemaal niet, zo denkt een paard, en je paard is braaf genoeg om zo verder te kunnen maar dan kom je niet vooruit, werk aan jouw leiderschap en je plezier met je paard zal vele malen groter worden.
En je haalde daar weer aan dat rondkijken da's nieuwschierigheid, kan goed zijn maar zijn aandacht moet op dat moment bij jou zijn, dus echt nergens anders, zoek geen excuses voor je paard, denk (zwart-wit) , als je vraagt vooruit te lopen heft je paard maar één ding te doen, en das voorwaarts te lopen, niks meer of niks minder.
En dit natuurlijk met de glimlach, want je bent een vriendelijke leider, maar niet zijn vriendje.

tessa_brian schreef:
tuurlyk ben ik het er mee eens dat de ruiter de leider moet zijn. maar ik wil tegelijker tijd ook een vriend zijn van me paardjes. op buitenrit doet ie alles wat ik vraag en loopt ie onwijs goed. En hij is werkwillig. Dat stil staan is nieuwschierigheid. Gisteren heb ik eerst alleen gestapt, slalom, balkjes daarna even gedraafd en zelfs nog gegalopeerd en t ging echt heel goed. Hij deed in het begin nog wel een paar keer de andere kant op lopen. en een paar keer stil staan ben streng geweest en toen ging het heel goed.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:29

tja..iedereen denkt anders. kan nu wel een heel verhaal gaan doen maar denkt dat het weinig zin heeft :+

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:13

Je kunt het paard zijn vriend zijn en ook zijn leider. Als je een paard consequent behandelt, en op een eerlijke manier, dan zal hij je dat nooit kwalijk nemen. In tegendeel, een paard is dol op duidelijkheid, dat geeft veel meer rust in zijn hoofd. Ook voor jouw en zijn veiligheid is het belangrijk. Want als zich nu een panieksituatie voordoet buiten dan zal hij niet naar je luisteren omdat hij dat niet gewend is. Een paard voelt zich juist prettig bij duidelijkheid, in de kudde gaat dat ook zo. Eerder het omgekeerde blijkt waar te zijn: als je consequent bent gaan ze je nog leuker vinden. En bij consequent zijn hoort ook belonen als hij iets goed doet. Het gaat dus echt om duidelijkheid. Maar er moet er wel 1 de leiding hebben, of jij of het paard. En aangezien jij er bovenop gaat zitten lijkt het me handig als jij de richting en het tempo kunt bepalen. En de verkeersregels ken jij ook beter ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:26

hier ben ik het dus wel mee eens :+