paard is bochtenblind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiirzy

paard is bochtenblind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:08

een vriendin van mij heeft een paard, maar als zij in galop zit,
lijkt het net alsof het paard geen bochten kent.
hij rijdt het liefst rechtdoor het hek in,
als je hem dan de goede richting op stuurt,
snijd het paard meteen stukken af.
het paard rijd ook heel hard op de bochten af,
en wilt soms ook niet luisteren als je hem de goede richting op stuurt.

hoe kunnen we het paard laten zien dat er een bocht is,
en dat die hier echt niet rechtdoor kan?

LYSANNO

Re: paard is bochtenblind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:14

Dit heb ik dus ook! Hij gaat niet rechtdoor
de hek maar wel snijd hij stukken af..
Ik hou constant me binnen been d'r bij en het gaat al wel beter dan vooraf. Gelukkig! :)

Ik hou dit topic even d'r bij.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:11

Haha, bochtenblind, denk niet dat de dierenarts daar ooit van gehoord heeft :+
Loopt hij aan de teugel als hij bochtenblind is? Dus loopt hij met zijn hoofd laag? In dat geval moet je inderdaad goed sturen, want dan zien ze niet zoveel. Ze kunnen dan niet goed recht voor zich uitkijken maar kijken meer op de grond voor zich. Vergelijk het maar eens met een paard dat een hoge hindernis moet springen: die doet een paar galopsprongen voor de hindernis zijn hoofd en hals omhoog, zodat hij hem goed kan bekijken. Dus óf je moet zorgen dat hij zelf goed kan zien waar hij loopt, óf je moet hem goed sturen en begeleiden in de bocht.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:01

Misschien zou je vriendin eens les moeten nemen in het sturen en rijden van een paard, heb ook nooit van bochtenblind gehoord,
Dat hij hard de bocht in gaat is omdat hij op dat moment geen juiste leiding heeft, het is dus de fout van je vriendin en niet van het paard dat hij zo doet.
Een paard ziet echt de bocht wel, maar als de ruiter hem geen ruimte geeft om die bocht door te gaan dan gaat hij idd recht op het hek af of heel hard,
Zie je ook vaak bij paarden die door de ruiter op het hek afgestuurd worden om te remmen, dus het kan ook aangeleerd gedrag zijn, dus ook een ruiterfout.

Gewoon les nemen en leren sturen en zolang dat stuur er niet op zit niet galopperen .

kiirzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:06

bedankt voor de tips!

ze gaat binnekort beginnen met lessen!
en dan hopen dat ze het goed aan leert!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:52

Klinkt als een jong of slap paard ik zou me niet mij druk maken over die galop, veel schijn overgangen, wendingen maken dan vallen ze vanzelf een keer in galop, reageren ze ook veel rustiger, minder rennen waardoor ze niet in een soort angst galop gaan om maar niet te vallen, gaan dan ook meer opletten naar de omgeving, of als hij het aan 1 kant heeft kan hij ook wel aan 1 oog blind zijn, of een beperkt zicht.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:34

voltes,voltes, voltes in galop. Voel je dat hij te snel op het hek afgaat, inhouden en volte rijden. Hou je rustig, Rij veel overgangen in de bochten. Na een tijdje zal hij wel voelen dat hij niet zomaar een lang stuk rechtdoor kan rennen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:31

Goed begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel. Veel voltes en blijven sturen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:11

eerst maar even lessen en kijken of het dan beter gaat, zo te horen moeten zowel paard als ruiter nog heel veel leren,succes.