Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bedankt!Whoopi1 schreef:Ik zou toch een zweepje erbij pakken, en dan alleen gebruiken als hij op dat ene moment niet verder wil.
Ik rij mij paard ook met zweepje voor de momenten dat ze het even niet meer snapt.
Niet om haar te straffen, maar om mijn hulp iets duidelijker door te laten komen en dat gaat heel goed.
Dat hij aangeeft dat het genoeg is..dat kan, maar als hij het doorheeft, kan hij daar ook misbruik van gaan maken.
Dus daar zou ik niet te snel aan toegeven.
Maar ik probeer het liever eerst zo, maar ik heb respect voor je dat je de zweep op die manier gebruikt hoor! Daar kunnen een aantal mensen een voorbeeld aan nemen!
ikduss schreef:Hallo,
Ik heb een jong paard, die alleen stap, draf en galop kent. Hij is nu een half jaartje ohz. Hij zoekt je hand ook aardig op en loopt redelijk veel nagefelijk.
Ik rijd hem goed en lang los. Eerst met lang teugeltje, dan iets korter (dan zoekt ie mn hand vanzelf op) en dan pak ik hem op.
Als ik dan wil aanspringen in galop, springt ie de eerste keer gewoon goed aan. Dan rijd ik hem lekker naar voren gewoon rondjes over de hoefslag.
Maar wanneer ik dan weer ga draven en stappen en dan wil aangaloperen, galopeerd hij gewoon niet goed aan. Je kan hem naar binnen laten kijken, naar buiten, niks met de teugels en alleen de hulpen, maar op NIETS reageerd ie goed.
Het is geen gemenigheid. Het is een eerlijk paard. Maar het lukt hem gewoon niet en voor zover ik weet, doe ik niets verkeerd. Ik heb ook al les genomen maar zelfs toen lukte het maar 1 keer. Ik rijd niet met sporen en ben niet van plan het te gaan gebruiken aangezien het nog een jong paard is. En ik rijd ook niet met zweep. Maar mijn vraag was dus: heeft iemand nog andere tips om hem goed aan te laten springen?
Bedankt
. Ik laat het wel open, er worden nuttige opmerkingen geplaatst. Wellicht is TS nog actief op Bokt en kan plaatsen hoe het uiteindelijk is opgelost.