paard weet niet hoe hij zijn benen neer moet zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

paard weet niet hoe hij zijn benen neer moet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:54

Voor een vriendin ben ik een paard (draver) aan het beleren. Ik heb hem nu ongeveer een half jaar onder het zadel en hij is opzich heel erg braaf. Het lijkt alleen of hij af en toe niet weet hoe hij zijn benen neer moet zetten en dat met name in de draf. Hij begint dan vreemde hupjes te maken en struikeld ontzettend vaak.
Ik heb hem eerst heel lang op eigen benen laten lopen, dus teugels op lichte verbinding, been er aan en veel binnen hoefslag. Dit ging opzich wel heel goed, al had hij toen ook al last van dat struikelen, inmiddels is hij zover dat hij mijn hand opzoekt en in stap en draf netjes aan de teugel loopt (galop begint te komen). Het is alleen zo ontzettend lastig dat hij constant struikeld. Ik ben gister met hem over de kop gevlogen toen hij in galop ineens struikelde. Ook vind hij het moeilijk om op voltes en op de korte zijdes goed in balans te blijven. Dit probeer ik zoveel mogelijk te corrigeren door mijn binnen been er goed bij te houden en hem voorwaarts te houden in de bochten, ook dan maakt hij van die vreemde hupjes (net of zit hij half in galop).
Op dit moment rij ik nog veel binnen hoefslag met hem en rij veel voltes om zijn balans in de bochten te verbeteren.
Iemand nog meer tips voor mij?

edit: De draver heeft trouwens niet gekoerst en is nu 4,5 jaar. Zijn baasje is al 3 keer van hem afgevallen en wil er pas weer op als hij normaal loopt. (zij raakt uit balans door zijn vreemde loopjes waardoor hij harder gaat enz.)

Shira_de_koe

Re: paard weet niet hoe hij zijn benen neer moet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:44

Balkjes lopen schijnt te werken, maar als hij struikelt ik het wel noodzakelijk om zijn benen te beschermen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:49

struikeld hij ook wanneer er niemand op zit?

Wat ik me af vraag of het paard geen pijn/blessure heeft - want dat kan zich soms uiten in struikelen.

Na een half jaar onder het zadel had het echt een stuk moeten verbeteren of eigenlijk zelfs over moeten zijn.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:29

Idd, hoe loopt hij bij bijv. longeren of vrij? Dit lijkt me wel iets waar je even aandacht aan moet schenken, dat struikelen is niet normaal als je al een half jaar onder het zadel bezig bent.. Is hij gevallen of heeft hij vastgelegen, rare bokkesprong gemaakt op 't land? Laat 't paard eerst even goed nakijken door een osteopaat o.i.d. voordat je verder gaat!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:42

Heb je eventueel ook wat foto's van het rijden, of beter nog, een filmpje?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:41

De hupjes/loopje waar je het over zegt zijn denk ik passen t"olt, dat is meestal een gebrek aan balans. Ik vind het wel bijzonder dat dit paard het blijft hebben ondanks dat je al een half jaar bezig bent. Dan zou ik toch eerst eens overleggen met een dierenarts.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:28

Het struikelen doet hij ook als je los met hem aan de hand loopt. Aan de longe weet ik eigenlijk niet aangezien zijn eigenaresse dat altijd zelf doet. Meestal struikeld hij op momenten dat hij ergens anders mee bezig is, zoals wanneer hij zijn hoofd omhoog doet, of ergens naar kijkt, dan let hij gewoon niet op. Het lijkt soms of hij geen 2 dingen tegelijk kan.
De dierenarts heeft een keer naar hem gekeken omdat hem opviel dat hij een verdikking had net onder zijn hak. Hier kon hij echt niets van vinden dus waarschijnlijk een litteken van vroeger.
Ik heb geen foto's of filmpjes maar zou die eventueel wel kunnen maken.
Hij is trouwens zowieso wat onhandig..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:31

Mijn pony heeft zelf nog wel eens de neiging om als ze hard draaft galoppasjes te maken met de helft van haar benen. Dus voor in draf en achter in galop. Of andersom. Draaft ze juist rustig of gaat het hard?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:33

Hij is gewoon voorwaarts maar hij loopt niet over zijn tempo. Die hupjes doet hij voornamelijk op de korte zijdes en voltes.
Wat ik me trouwens nu bedenk is dat hij ook wel eens weg zakt met zijn achterhand.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:42

Misschien kan de hoefsmid iets voor je betekenen. Struikelen kan te maken hebben met een 'verkeerde' hoefstand. Of overgevoeligheid in de hoeven.
Ik zou hem ook nog eens (misschien door een andere) DA laten bekijken. Het kan toch best zijn dat hij ergens pijn heeft.
Veel dravers vertonen ook tolt, wat misschien die rare hobbelpasjes zijn. Maar het kunnen ook kreupele pasjes zijn, omdat je zegt dat het vooral op voltetjes en op de korte zijdes is. Hier moet hij dus kort draaien.
Ik zou hem toch nog eens laten onderzoeken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:53

Dank jullie wel voor de reacties :)
Ik zal tegen zijn eigenaresse zeggen dat het het beste is hem een keer te laten onderzoeken door een dierenarts.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:58

Mijn oude draver heeft dat ook altijd gedaan. Ook vooral als hij niet geconcentreerd is maar een beetje om zich heen kijkt. Ik heb er toen ook een dierenarts bijgehaald en die heeft hem toen nagekeken. Die vertelde dat het een beetje draver eigen is.
Als je echt in training met het paard bent krijg je het er misschien uit. Ik ging vooral buitenrijden met mijn paard en heb het er nooit uit gekregen.

Maar na laten kijken door een dierenarts of hoefsmid is natuurlijk nooit verkeerd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:00

over de kop gaan met rijden is absoluut niet draver-eigen...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:26

als ie over de kop is gegaan zou ik zowieso een DA laten komen