Probleem galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc_Sten

Probleem galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:53

Ik heb sinds 14 feb (valentijnskado) een haf gekregen van mij vriend
Het is een haflinger van 16 jr oud wat 12 jr een men pony is geweest
Ik heb hem gekocht voor mijn vertrouwen weer terug te krijgen wat ik inmiddels weer heb :D
Maar nu ben ik natuurlijk op mijn eigen houding maar ook met die van hem bezig
Toen ik hem had gekocht zag ik na een aantal keren galoperen dat hij dat totaal niet kon
Met zijn voorhand zit hij in galop en mijn zijn achterhand in draf
Nu is het zo dat hij gelukkig al met zijn achterhand mee galopeerd maar moet niet vragen hoe
Als hij in galop aan springt lijkt het wel of hij gaat stijgeren zo hoog dat hij op springt
De eerste paar galopsprongen zijn bijna op de plek waar ik hem aanspoorde.
Daarna lijkt het wel of hij niet vooruit te branden is
Wat ik doe is hem meer teugel geven en een beetje naar voren gaan zitten (spring houding) om hem de ruimte te geven om naar voren te gaan
Ik spoor hem dan heel goed aan soms een zweep tik maar nog is het een lompe galop en neemt hij amper zijn achterhand mee
Ik gebruik ook mijn stem want daar reageerd hij goed op maar tervergeefs
Als hij los staat in de bak en ben met hem aan het spelen of longeren dan is zijn galop super en neemt hij alles mooi mee en is het zelfs sierlijk maar onder het zadel is het een ramp
Wel ff 1 ding, hij is bij zijn vorige eigenaren weinig onder het zadel gereden altijd alleen als menpony gebruikt waar hij ook op M nivo is geeindigd.
Als ze op hem reden deden ze wat hij wou en niet wat hun wilde.
Ik ben wel duidelijk de baas bij hem alleen ik krijg hem niet vooruit in galop
Wie kan mij helpen (tips geven) om hem te kunnen trainen zodat hij ook van achter goed galopeerd en miss ook sierlijk kan zijn onder het zadel
Met sporen wil ik NIET rijden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:56

Misschien even zadel controleren?
Of zijn rug.
En heb je les?
Misschien is dat een idee.

gretoes

Re: Probleem galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:00

misschien is het een idee om lekker naar buiten te gaan, en daar een ruim pad op te zoeken, lekker veel naar voren galoperen, en zoals je al zei in de verlichte zit, dat heeft he paard net wat meer de mogelijkheid om te galoperen.
gaat dit goed dan steeds wat minder hard galoperen en in de bak oefenen.

succes!!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:04

Als ik buiten rij is hij inderdaad super vlug maar in de buitenbak moet hij het natuurlijk ook doen
Het zadel is nieuw en door een zadelmaker aangepast naar zijn rug dus zadel is het niet
Rugproblemen heeft hij ook niet want dat heb ik pas nog na laten kijken door de DA

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:14

Hier een foto van het aanspringen in galop
Miss dat jullie er wat aan hebben
Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:05

Je bovenlichaam zit naar voren, en je benen zitten ook te veel naar voor.
Je ziet dat het paard helemaal niet nageeft, eerst daar werk van maken, dus in stap en draf, eerst en vooral larterale nageeflijkheid dan vertikale nageeflijkheid.
En er veel aandacht aan geven been is voorwaarts, geen discusie met je paard hierover.
Jij zegt ik ben wel de leider hij luisterd naar me, maar tegelijkertijd zeg je ook ik krijg hem niet vooruit, dat past niet bij elkaar héééééé, een leider heeft het voor het zeggen, punt uit.
De basis is gewoon ook nog niet goed aangeleerd, ik zou zeggen overloop even vlug alles van voren af aan.
nageeflijkheid, voorwaarts, stop, wijken voor druk, tempowisselingen, achterwaarts, en uiteraard ook heel wat grondwerk.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 18:23

Wat ik al zei, alles doet hij perfect, nageeflijk ,voorwaarts in stap en draf, stop ,wijken, tempowisseling, achterwaarts en zeker het grondwerk maar het enigste probleem wat hij heeft is als hij in de Bak rijd niet voorwaarts wil galoperen.
Met buitenrijden doet hij het wel keurig alleen in de bak niet.
Ik zit ook zo naar voren omdat ik hem dus meer ruimte wil geven om naar voren te gaan.
Kijk anders eens bij mijn foto's bij HAW en dan 16 jarige haflinger ruin dan kun je zien hoe hij loopt
En bedankt dat je me nog een PB hebt gestuurt en hebt aangeboden mij te helpen maar antwerpen is veel te ver weg en ik heb al een goeie instructeur gevonden die mij les gaat geven.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:36

Even een reactie van mij dan maar.
Ik ben de bijrijder van deze Haflinger.
Stender is inderdaad moeilijk met de galop.
Alle andere gangen doet hij keurig netjes en loopt hij nagevelijk.
Zelfs wijken en schouderbinnenwaarts zit er al in.

Bij de galop springt hij als een jo-jo aan, het is net of hij opstijgt.
Daarna galopeerd hij wel, maar dan op een slakke tempo.
Je kunt hem dan ruimte geven, aansporen of een tik geven met de zweep, maar niks helpt.
Als hij buiten rijd, los in de bak staat of op de wei,
dan laat stender een keurige galop zien waar niks op aan te merken is.

Het is dus zo dat hij puur onder het zadel moeite heeft met de galop.
Ik heb zelf veel ervaring met paarden, maar heb zo iets ook nog nooit mee gemaakt.

@ aeolusnr1: Kom dan maar een keer onze kant op, en klim zelf maar eens op zijn rug.
Dan kan je zelf eens voelen hoe dat is en dan wil ik wel eens zien ofdat Stender dan wel een normale galop onder het zadel doet.
Want het maakt niet uit wie of wat er op zijn rug zit, hij galopeerd het zelfde.... Dusss durf je het aan?

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:47

Zijn er nog mensen met tips !!??

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:41

Ik zou juist niet naar voren gaan zitten, maar er gewoon recht boven. Als je naar voren gaat leunen, breng je extra gewicht op de voorhand, waardoor het galopperen en aanspringen lastiger wordt. Stender moet meer op de voorhand gaan dragen terwijl die juist ook omhoog moet komen. Concentratie ligt bij hem waarschijnlijk dan meer op het in evenwicht blijven/vooruit komen, in plaats van alle benen meenemen.
Waarschijnlijk is het echt iets wat hem niet lúkt, en geen onwil, ik zou er dus geen extra hulpmiddelen bij pakken.
Zorg er daarnaast voor (is op de foto niet goed te zien), dat zijn hele schouder vrijligt zodat hij daarin ook geen belemmering heeft (stotende schouder tegen het zadel).
En verder weet ik het ook niet!

Succes iig!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 01:10

Ik heb les op deze lekker knul, en het is inderdaad knap lastig om hem goed in galop te krijg,maarals je hem goed door laat lopen (hard dus) dan lukt het hem wel..
Had zitten denken he Bianc, maar zou het kunnenzijndat zn achterhand nog te slap is? Lijktme sterk na zo'n tijd maar het zou toch kunnen of is dit heel dom gedacht van me?

kus

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 07:59

Nou gistere hebben er een paar mensen zitten kijken naar hem onder het rijden en vonden idd ook dat zijn achterhand wat slapjes was.
Dus veel balkjes lopen en figuren maken en veel overgangen maken hebben ze me geadviseerd om zijn achterhand sterker te maken
Dan moet het idd wel goed komen