De wat ervaren ruiters onder ons weten wel hoe ze contact kan blijven houden aan de tegeuls en dat is via de polsen.
Helaas zijn mijn polsen wat dramatisch onder het draf/galop.
Met stappen heb ik makkelijk contact maar wanneer het in draf gaat dan blijven mijn polsen niet echt op positie en gaan dan alle2 de andere kanten op(in de manier van) en daardoor dus niet echt onder control houd van de polsen incl met de teugel.
Hierbij dus de vraag of er bepaalde trainingen zijn om dit te kunnen verbeteren? Daarnaast is mijn balans in draf/galop redelijk goed, (meer naar redelijk)
Heb je last van zwakke polsen in het algemeen? Of ben je je niet bewust van de beweging die je maakt?
Bewegingen van de mond vang je meer op met je ellebogen en schouders, als met je pols. Omdat de spieren van je hand voor het merendeel boven de pols zitten en je de beweging grotendeels opvangt in je elleboog, is het belangrijk dat je pols stabiel blijft. Pianohanden zorgen dan ook voor een harde hand omdat ze beweging in de ellebogen belemmeren, evenals gestrekte vingers.
Belangrijk si dus dat je je polsgewricht stabiel houdt. Ikzelf heb snel last van peesontstekingen rond de pols en ik loop regelmatig met een oude skeelerbeschermer (zonder plastic aan de binnenkant) rond. Door het harde plaatje op de rug van mn hand blijft mn pols stabieler en doet het minder pijn. Ik weet echter niet of dit voor jou een oplossing is omdat ik de exacte situatie niet ken.
Heb zelf instabiele polsen, dus klap ze heel snel om. Werkt bij mij het beste om ze echt zo ontspannen mogelijk te houden en zo min mogelijk met je handen te werken. Werk vanuit de ellebogen.
Bij de meeste mensen zit het probleem in rondslingerende armen en benen niet zozeer in de armen zelf, maar omdat ze niet stabiel genoeg kunnen zitten. Dit ga je namelijk compenseren in de rest van je lijf. Goed zitten begint in je bekken/torso.
kamille
Geplaatst: 05-08-09 19:20
Ik denk dat het belangrijkste is dat je heel los blijft in je polsen. Sommige mensen zetten ze vast, naar binnen of naar buiten toe, en houden ze strak. Het enige wat ik kan verzinnen wat je vanuit je polsen doet is een ophouding maken. Maar zelfs dan, ik knijp meest gewoon even mijn hand dicht en ontspan direct weer. Probeer dus gewoon losjes te blijven in je pols, zodat je dan als vanzelf mee kan geven met het paard, dat het een zachte verbinding is. Hoe meer spanning des te slechter wordt je verbinding. Dus eigenlijk moet je gewoon minder doen!
kensha
Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-09 19:31
Alvast bedankt voor de handige tips.
Helaas wat te warm om het uit te gaan proberen maar wanneer temp daalt probeer ik het uit.
En ja ik zet wel eens mijn hand vast en daar mij dus ook de pols, maja dan weet ik nu tenminste waar ik mee moet oefenen nu.
lisannewijn
Geplaatst: 05-08-09 21:56
vraag aan de postbode 2 elastiekjes. en maar deze vast aan de twee ringentjes (bij de boom) van je zadel. doe je handen er door. zo heb ik ook een tijdje gereden en het werkt echt super ( het is wel k*t rijden aan het begin). en het is ook veilig mocht je er afvallen (waar we niet van uit gaan ) breken ze.