Dood voor been, hoe weer laten reageren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Dood voor been, hoe weer laten reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:58

Ik beweeg mijn benen veelte veel en daarom is m'n paard nu dood voor het been.
Niet dat ik elke pas drijf maar als ze niet doorlopen schop ik weer en uiteindelijk zo vaak gedaan dat ze nu eigenlijk niet meer reageren?
Ik wil niet met sporen rijden dus daar liever niet over beginnen + dat ik ook vind dat als het paard al niet eens reageert op het been dat je dat eerst weer er "in" moet krijgen. Ik rij al heel veel overgangen en dan gaat het ook weer ff goed maar het ligt er ook maar net aan als het hem uit komt, als ik dan weer te veel drijf dan reageert hij al niet meer.

Juangi

Re: Dood voor been, hoe weer laten reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:01

Zoiezo een beetje haver door z'n voer. Hier word hij wat heter van en merk je dat hij sneller reageert.

Verder goed consequent zijn. Eerst zachtjes aandrukken, geen reactie? Nog een keer harder aandrukken. Laat hem maar merken dat je het van hem vraagt. Als hij dan nog steeds niet doet een tik erbij. Als hij doet wat je vraagt goed belonen. Op een gegeven moment heeft hij het spelletje door dat hij al veel eerder moet reageren.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:04

Zitles nemen, kuiten trainen. Je been hoort stil te liggen en schoppen wijst erop dat je je benen niet goed klemt als het ware. Begrijp dat je je paard ''wakker'' wilt maken maar zou ook iets aan je eigen doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:08

Eerst leren je been stil te houden, anders blijf je je paard desensibiliseren voor je hulp en kom je niet vooruit.

Stap twee is een zweepje erbij pakken, zodat je in plaats van te schoppen je paard een tikje kunt geven als hij niet luistert voor je been. Schoppen is uit den boze: het is in veel gevallen niet effectief.

Als laatste moet je gewoon heel consequent zijn; altijd beginnen bij de lichtste hulp (dus een zithulp; inademen, kleine bekkenkanteling) en dan heeeeeeeel langzaam van boven naar beneden de spieren in je been aanspannen, totdat je je kuit aanlegt. Als je paard tegen die tijd nog niet voorwaarts gereageerd heeft geef je een tikje. Zodra je paard z'n gewicht naar voren verplaatst (hij hoeft dus niet eens een stap te zetten, zolang je de intentie maar voelt en beloond), ontspan je je helemaal.
Staat je paard weer stil; begin weer van voren af aan. Sta je paard in het begin toe om fouten te maken en stil te vallen, anders ben je continue weer aan het voorkomen dat je paard langzamer gaat en hierdoor desensibiliseer je je paard weer voor je been omdat je teveel hulpen geeft. Als je het paard de fout laat begaan om stil te gaan staan en op dat moment weer gelijk begint met de hulp (de allerlichtste), is het voor het paard veel duidelijker: 'ik moet vast blijven lopen'.
Tempo behouden komt pas veel later.

Belangrijkste is dat je onafhankelijk kunt zitten, anders kun je je hulpen niet onafhankelijk geven (je geeft onbedoeld hulpen) en door al die ruis kun je je paard nooit sensibel maken.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:12

Juangi schreef:
Zoiezo een beetje haver door z'n voer. Hier word hij wat heter van en merk je dat hij sneller reageert.

Verder goed consequent zijn. Eerst zachtjes aandrukken, geen reactie? Nog een keer harder aandrukken. Laat hem maar merken dat je het van hem vraagt. Als hij dan nog steeds niet doet een tik erbij. Als hij doet wat je vraagt goed belonen. Op een gegeven moment heeft hij het spelletje door dat hij al veel eerder moet reageren.

pff ik weet niet wat er gebeurd als ik er haver door doe maar dan onploft hij, hij is eigenlijk super voorwaarts maar hij weet gewoon precies dat hij me hier op kan "pakken" :o.

Idd benen stilhouden daar ben ik druk mee bezig, en ik kan het ook zat maar als ik wil dat hij door moet lopen dan vergeet ik vaak mijn benen stil te houden doordat ik hem telkens hard aandrijf - schop - eigenlijk. Hier zal ik eens beter op letten.
Dankjewel Alicia, ik probeer hier eens wat mee te doen.
En wat nou als ze bang zijn voor de zweep, zodra ik een zweep pak, rent hij weg (kent ie niet) want hij ziet die zweep dan aan de zijkant dus hij vliegt er vandoor en gaat helemaal opzij/kijkt achterom wat er mee gebeurd terwijl ik hem alleen maar vast heb.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:24

Neem je paard aan de longeerlijn en neem de zweep ter hand. Vervolgens ga je met de zweep door heel de bak lopen zwaaien. Je mag overal komen als je maar wég loopt van je paard. Geef je paard de ruimte die hij nodig heeft aan de longeerlijn. Als hij gaat rennen, dan heeft hij die ruimte, maar jij loopt weg met de zweep.

Uiteindelijk zal je paard nieuwsgierig worden en de zweep willen onderzoeken. Tegen die tijd zal hij rustig achter je aanlopen terwijl jij nog steeds met de zweep staat te zwaaien (weg van het paard, dus met je rug naar het paard toe). Laat je paard aan de zweep ruiken als hij dat wil, en loop dan weer weg.

Doe niet voorzichtig met de zweep: lekker laten zwiepen en rondzwaaien, zolang je maar weg gaat van je paard. De meeste mensen zijn te voorzichtig en daardoor stiekem (wat een prooidier natuurlijk nooit vertrouwd), of juist te direct en te hard in hun lichaamstaal.

Heeft je paard voldoende vertrouwen in jou met de zweep in de hand en volgt hij je rustig door heel de bak heen op dichte afstand? Blijf dan lopen (nog steeds met je rug naar je paard toe) en probeer je paard ondertussen te aaien met de zweep (op zn hals, rug, buik etc). Gaat dit moeilijk, doe dan weer een stapje terug (of vooruit in dit geval :P ) Loop weg van je paard en blijf lekker zwaaien.

Uiteindelijk zal je paard stil kunnen staan aan doorhangend touw en kun je met de zweep overal aaien. Telkens als je paard weg wil lopen, loop jij weg met de zweep. Belangrijk is dat je de zweep blijft bewegen: als je stopt met bewegen zal je paard leren dat die paniekreactie goed is: het onprettige stopt als hij rennen gaat.

Kun je je paard overal aaien met de zweep aan doorhangend touw, dan kun je hetzelfde doen onder het zadel.

Het makkelijkste is als je hier begeleiding bij hebt van iemand met ervaring. Die kan je vertellen wat je moet doen op welk moment. Soms zijn de reacties van het paard namelijk nogal overweldigend, waardoor je ongemerkt de verkeerde dingen beloond. Angst voor de zweep kun je vaak in relatief korte tijd wegnemen (bij de meeste paarden in een sessie of 3).

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:28

Alicia2u schreef:
Neem je paard aan de longeerlijn en neem de zweep ter hand. Vervolgens ga je met de zweep door heel de bak lopen zwaaien. Je mag overal komen als je maar wég loopt van je paard. Geef je paard de ruimte die hij nodig heeft aan de longeerlijn. Als hij gaat rennen, dan heeft hij die ruimte, maar jij loopt weg met de zweep.

Uiteindelijk zal je paard nieuwsgierig worden en de zweep willen onderzoeken. Tegen die tijd zal hij rustig achter je aanlopen terwijl jij nog steeds met de zweep staat te zwaaien (weg van het paard, dus met je rug naar het paard toe). Laat je paard aan de zweep ruiken als hij dat wil, en loop dan weer weg.

Doe niet voorzichtig met de zweep: lekker laten zwiepen en rondzwaaien, zolang je maar weg gaat van je paard. De meeste mensen zijn te voorzichtig en daardoor stiekem (wat een prooidier natuurlijk nooit vertrouwd), of juist te direct en te hard in hun lichaamstaal.

Heeft je paard voldoende vertrouwen in jou met de zweep in de hand en volgt hij je rustig door heel de bak heen op dichte afstand? Blijf dan lopen (nog steeds met je rug naar je paard toe) en probeer je paard ondertussen te aaien met de zweep (op zn hals, rug, buik etc). Gaat dit moeilijk, doe dan weer een stapje terug (of vooruit in dit geval :P ) Loop weg van je paard en blijf lekker zwaaien.

Uiteindelijk zal je paard stil kunnen staan aan doorhangend touw en kun je met de zweep overal aaien. Telkens als je paard weg wil lopen, loop jij weg met de zweep. Belangrijk is dat je de zweep blijft bewegen: als je stopt met bewegen zal je paard leren dat die paniekreactie goed is: het onprettige stopt als hij rennen gaat.

Kun je je paard overal aaien met de zweep aan doorhangend touw, dan kun je hetzelfde doen onder het zadel.

Het makkelijkste is als je hier begeleiding bij hebt van iemand met ervaring. Die kan je vertellen wat je moet doen op welk moment. Soms zijn de reacties van het paard namelijk nogal overweldigend, waardoor je ongemerkt de verkeerde dingen beloond. Angst voor de zweep kun je vaak in relatief korte tijd wegnemen (bij de meeste paarden in een sessie of 3).

Dankjewel voor de heldere uitleg, hier zou ik ook even mee bezig gaan maar ik weet haast wel zeker dat het dan nog reuze mee valt want zo vind hij het niet echt eng. Het is meer als ik er op zit en dan vertrouwd hij het niet met zo'n zweep (bewegend ding :P) aan de zijkant wat de hele tijd heen en weer gaat.
Ik ga het eens proberen op te pakken tijdens de lessen want alleen durf ik dit ook (nog) niet goed aan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:32

Of anders een springzweepje. Je hoeft hem heus niet af te ranselen. Als hij maar even weet van kom gek paard, nu drijf ik aan dus gaan we (bijv.) draven :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:44

Wat je ook nog kan doen is naast je paard gaan staan, ter hoogte waar je normaal zit. Le één arm op z'n rug en met de andere zwaai de de zweep langs z'n lijf. Eerst rustig, daarna steeds meer. Als hij gaat lopen, niet stoppen totdat hij stilstaat (je mag wel de beweging kleiner maken). Is het direct naast je paard nog te moeilijk, doe het dan van een eindje weg. Paarden vinden het vaak minder erg als je niet recht naar ze toe staat, draai je navel dus van het lijf van je paard weg. Doe dit uiteraard aan beide kanten.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:49

Springzweepje helpt ook niks, ik gebruik al zo'n kort zweepje, die is net zo kort als een springzweep ;).

Idd, dan oefen ik dat eerst eens in de stal ofzo, weet zeker dat ie dat in het begin ook dood eng vind, nouja komt vanzelf, elke dag even doen en m.b.v. m'n instructrice komt het vast helemaal goed. En hopelijk met m'n benen ook.
Nog meer tips zijn altijd welkom!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:00

En eventueel wat grondwerken. Dus op de grond wegzetten voor druk. Dit kan je makkelijk uitwerken naar OHZ.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:16

Niet in de stal oefenen. Al sje paard in paniek raakt kan hij nergens heen en is de kans groot dat jij in de weg staat. Levensgevaarlijk!. Oefen in een longeerring of in de bak, ergens waar je paard veilig kan rennen als dat nodig is en waar jij genoeg ruimte hebt om uit de weg te gaan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:26

Juangi schreef:

haver? je voert hem wakker maar dat wil niet zeggen dat ie voor je been wordt!

been geven, geen reactie, tik met de zweep, bij reactie belonen en bij geen reactie gewoon weer herhalen.
daarbij heel veel overgangen maken, been voor draf, geen reactie zweep komt er reactie stukje blijven draven en belonen, bij galop t zelfde, en dit vol blijven houden en zoveel mogelijk die overgangen blijven maken

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:25

Veel overgangen en tempo wisselingen waarbij je duidelijk bent in wat je bedoelt. Bij een paard dat gewoon echt niet reageert zou ik niet eens 2x been geven en dan een tik. Maar gewoon 1 x been = meteen reactie. Echt concequent proberen te blijven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het soms ook wel moeilijk vind mijn been stil te houden als mijne ECHT slapend aan het rijden is. Maar, dat helpt echt niks. En moet ik ook heel erg aan werken.
met die overgangen hou je ze ook wakker. Echt HEEL veel achter elkaar en snel. 4 passen gallop-2 passen draf-2 passen stap- weer 4 passen gallop- 2 passen draf- 3 seconden halt en weer aan draven bv. Denk snel en actief. Liever boven tempo dan eronder.
Zo doe ik het met mijne als ze aan het slapen is. En daarna is ze vaak op eens klaar wakker.
Succes.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:36

previr schreef:
Juangi schreef:

haver? je voert hem wakker maar dat wil niet zeggen dat ie voor je been wordt!

been geven, geen reactie, tik met de zweep, bij reactie belonen en bij geen reactie gewoon weer herhalen.
daarbij heel veel overgangen maken, been voor draf, geen reactie zweep komt er reactie stukje blijven draven en belonen, bij galop t zelfde, en dit vol blijven houden en zoveel mogelijk die overgangen blijven maken

Ja idd dat is niet de oplossing, net zoals je dan met sporen zou gaan rijden, dan went hij daar ook aan en dan leert ie het nooit.
Maar zoals ik al zei, dan kan ik de zweep er wel bij pakken maar straks reageert hij ook niet meer op de zweep + dat hij (nog) bang is voor de zweep zodra ik hem alleen nog maar vast heb. Terwijl hij dit voor de kar niet eng vind en ook niet weg vliegt.

Ja in de stal is misschien niet veilig maar ik weet haast wel zeker dat als ik het in de longeerring of in een grotere ruimte doe zegmaar, dan vliegt ie elke keer weg als ik maar iets er mee beweeg over z'n lichaam heen en in de stal sta ik er veel en kan ik weer sneller naar hem toe. Natuurlijk doe ik dit niet als een gek maar gewoon rustig en belonen met een appeltje of wat brokjes ofzo......?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:38

@ Femke; ja idd dat is ook een goede tip, heel snel die overgangen doen, hier ben ik ook mee bezig maar als ik dan weer stop met die overgangen dan reageert hij later zo weer niet meer op mijn been. :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:43

Als je paard niet met zweep te rijden is, dan heeft hij je echt zo ontzettend in zijn zak zitten!
Daar zou ik eerst aan gaan werken. Aansluitend, als je gaat rijden met zweep, reactie eisen op je been, als dat niet komt, tik met zweep erbij.
A horse knows exactly what happens, before what happens happens.
Bijtikken hoeft doorgaans maar een paar keer, dan weet je paard precies: geen reactie op been? Dat wordt een tik.

Voor jou even dit topic

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

om door te lezen. Mijn mening is dat ieder paard met zweep te rijden is. Als je bang bent voor de initiele reactie als je de zweep erbij pakt, dan laat je het een ander doen!

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:18

Hij is niet zomaar een paard, hij is vroeger mishandeld geweest en daardoor had hij nergens meer vertrouwen in, vooral mannen niet en dit zal altijd nog wel een beetje blijven heb ik het vermoeden, sinds ik hem rijd en veel met hem bezig ben is hij mij gaan vertrouwen en doe/durf ik ook steeds gekkere dingen met hem te doen, hij begint ook veel minder bang te worden tegenover andere mensen, heb hem zelfs met oogkleppen moeten rijden omdat hij bang was voor iemand op zijn rug, dit is inmiddels over dus ben er van overtuigd dat hij straks ook niet meer bang is voor de zweep maar in de maling nemen doet hij echt niet hoor, hij is (tot nu toe) gewoon echt bang nog voor zoiets, hij vertrouwd dat (nog) niet.
Ik ga eerst eens oefenen met die tips van alicia om hem te laten wennen aan de zweep ohz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:22

poepiej schreef:
Maar zoals ik al zei, dan kan ik de zweep er wel bij pakken maar straks reageert hij ook niet meer op de zweep + dat hij (nog) bang is voor de zweep zodra ik hem alleen nog maar vast heb. Terwijl hij dit voor de kar niet eng vind en ook niet weg vliegt.

Jouw paard is bang voor de zweep zeg je? Dan durf ik op grond van bovenstaande te beweren dat het gespeelde angst is. Hij is je zo ontzettend de baas, en heeft je in zijn zak zitten.

Gespeelde angst en echte angst zijn erg moeilijk uit elkaar te houden. Maar als je paard niet bang is voor de zweep vanaf de kar, wat wil dat zeggen?

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:26

Ik heb ook een beetje last van dit probleem. Ik heb een paard die erg lui is aan de benen en die flapperende onderbenen zijn hier zowel het gevolg als de oorzaak van.

Bij mij helpt het om lekker kort te gaan zitten (indien je met een springzadel rijdt nvdr) en mijn hielen goed naar beneden te drukken.

Veel schijnovergangen rijden helpen ook goed want daar komt hij/zij actief van.

Verder heb ik het kunnen leren door mijn stijgbeugels vast te maken aan mijn singel. Ik weet dat dit niet altijd even veilig is, maar het is wel een handig hulpmiddeltje geweest aangezien mijn paard nu alweer veel vlotter is aan het been...

Succes ermee!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:32

Mijn vorige haflinger was ook slecht behandeld door zijn vorige eigenaar
Ze hadden hem met sporen ingereden waardoor ik geen been tegen zijn buik aan hoefde te drukken want hij ging gelijk omhoog
Ik ben toen begonnen om zijn vertrouwen in de ruiter weer terug te laten krijgen
Ik ben gaan rijden en ging op stem werken
Klikken maar ook de termen stap, draf galop benoemen
Langzamerhand ging ik rustig mijn kuiten drukken waardoor hij het al minder eng vond
Na een half jaar kon ik hem weer een flinke schup geven in zijn buik als hij niet luisterde
Ik reed ook nooit met zweep of sporen want zijn vertrouwen was terug
Maar door het longeren en de termen te gebruiken en op het zadel ook snapte hij wat ik bedoelde en deed het later op het been ook goed
Dus miss werkt het bij jou ook wel als je met stem erbij rijd
Tis maar een idee want bij die van mij werkte het