ik heb ook een arabier onder mijn kont zitten en ik begrijp je probleem volkomen. Bij mij is het namelijk hetzelfde verhaal.. (paard is 3 jaar verkocht geweest, hiervoor dit probleem nooit gehad)
Het is inderdaad zo dat het een questie van balans is. Omdat ze in de galop moeilijk hun balans kunnen houden gaan ze versnellen om zo beter hun balans te kunnen vinden. Bij voorkeur met het hoofd in de 'normale' houding. Bij mijn arabier werken wendingen om de voor/achterhand en wijken dus averechts. Zodra hij aan mij merkt dat ik hem meer aan het werk ga zetten komt hij in verzet en word hij heet. Idem dito met aangalopperen. Ik kan hem op de volte zetten maar dat maakt hem niet uit hoor, hij is daar iets te lenig voor. Hij kan op de volte nog even makkelijk versnellen als op heel de rijbaan, echter heb ik hem op de volte meer onder controle.
Terugzitten in zo'n soort galop is ook erg moeilijk, dus vaak word er dan terug genomen met de hand. Probeer erop te letten dat je dit niet gaat doen. Zo zet je je paard dus vast en zal hij alleen maar harder willen, omdat jij hem blokkeerd terwijl hij geen balans kan vinden (want dat is de reden waarom hij harder gaat) Laat de teugels hier en daar wat vieren, wel contact houden maar je moet ook toe staan. Laat je paard zijn balans zoeken door toe te staan en bij die van mij is het dan wel zo dat hij dan op mijn zit weer terug genomen kan worden.
Ik denk dat het bij jou paard goed gaat vanuit stap naar galop omdat hij dan zijn achterhand actief gebruikt. Omdat hij dan meer bij elkaar is en van achter naar voren gereden word heeft hij automatisch bij het aanspringen al meer balans. Als dit goed gaat en als hij zo zijn spieren opbouwd zou ik dit voorlopig even aanhouden, doe dit bijv. 2x op elke hand.
Echter moet je de draf-galop overgang niet gaan ontlopen... maar wat ik al zei, aangezien hij zijn achterhand er actief bij zet (als ik het zo hoor) vanuit stap naar galop, probeer hem wat terug te rijden in de draf voordat je aanspringt. Waarschijnlijk spring je voornamelijk in de hoek aan, rijd hem dan vanaf de B of de E al bij elkaar. Neem hem terug op je zit en laat hem zo langzaam mogelijk gaan. Als het niet helemaal lukt, versnel je weer wat en neem je hem opnieuw terug (overgangen) hier en daar kun je natuurlijk ook nog wat schijnovergangen rijden. Ik denk dat je paardje hierdoor zijn achterhand zal gaan activeren waardoor de overgang van draf-galop ook netjes zal worden, waardoor hij in de galop ook meer balans kan vinden
echter is het allemaal een questie van oefenen.. je paard moet zijn balans leren vinden en dat is ook een questie van spieren en spieropbouw. Hoe vaker je het zal doen en oefenen, des te beter hij zijn balans zal kunnen vinden! Ga het echter niet forceren, de spieren van een paard hebben evenveel rust nodig om te herstellen als die van een mens
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is een aardig verhaaltje geworden haha. Succes ermee