Controle kwijt voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Controle kwijt voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:19

Naast de dressuur (Z1) zijn we sinds kort ook aan het springen. Hartstikke leuk.
Alleen mijn paard vind het af en toe te leuk ;). Hij trekt zo naar de sprong dat hij het heft in eigen hand neem.

Zo'n 10 meter voor de sprong ben ik de controle kwijt. Waardoor hij lang wordt en vaak te groot af gaat.
Na de sprong is hij eigenlijk weer vrij snel te controleren. Maar ik wil die controle ook voor de sprong.

Iemand tips?

Ps we hebben les. Maar ben benieuwd naar jullie oplossingen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:07

Ik ken dit probleem, ik heb een tijd op een ruin gesprongen die enorm veel power had, en dit het liefst ook gebruikte. Wat bij mij erg belangrijk bleek was puur het losrijden: het paard moet dressuurmatig fijn losgereden zijn. Als ik spring rij ik altijd iets 'sneller' los, meer oefeningen kort na elkaar zonder de rust te verliezen, zodat het paard iets meer op gaat letten. Een sprong, zeker een lage sprong, hoeft niets meer te zijn dan een huppeltje tussen je dressurmatige rijden door. Zet bijvoorbeeld eens een sprong neer waar je soms wel, soms niet overheen gaat. Zorg dat je niet anders aanrijdt dan dat je doet als je niet springt. Als dat goed gaat kun je iets meer en iets hoger gaan, maar blijf focussen op dat dressuurmatige. Ik weet niet welke hoogtes je nu springt? Er komt natuurlijk een punt waarop je snelheid moet gaan maken voor de sprong, en als je op dat punt komt moet je zeker kunnen weten dat hij niet onder je uit gaat rennen. Rent hij wel onder je weg, wanneer dan ook, dan kun je op de volte gaan totdat je dressuurmatige controle weer oke is. Dan kun je weer op de sprong aan gaan rijden. Het belangrijkste is dat hij gaat begrijpen dat het rennen hem niets oplevert en dat jij dat niet wilt. Een probleem als dit is in principe in een les op te lossen, als er genoeg aandacht aan besteed wordt. Wat geeft je instructeur als oplossing?

Marigold

Re: Controle kwijt voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:10

mijn zusje heeft dat ook een tijd gehad met het paard dat ze reed,
als de contrôle weg was liet ze het paard niet springen maar stuurde voor de hindernis langs, om dan weer opnieuw op de hindernis aan te rijden, net zolang tot het goed ging, en dan belonen.
of in draf naar de sprong ipv in galop.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:12

Ik begrijp dat je paard dus té enthousiast wordt naar de sprong toe.. hoe rijdt je naar de sprong, in draf of meteen in galop? In elk geval op het moment dat je naar de sprong toerijdt, en merkt dat je de controle kwijt begint te raken, volte rijden, dus bij de sprong wegrijden en weer opnieuw naar de sprong toerijden. Doe dit eerst in draf, net zolang totdat hij rustig op de sprong te rijden is (dus wel wegrijden als 't weer té enthousiast wordt), en spring ook dan pas. Na de sprong zal hij in galop aanspringen, terugnemen en weer opnieuw in draf naar de sprong toe.

Heel veel rust opbouwen, evt. eerst veel balkjes lopen (is hij daar ook al zo enthousiast of vindt hij dat peanuts??). Heb destijds een merrie gehad die ook helemaal hyper werd van een hindernis (zelfs balkjes sprong ze overheen), dressuurmatig ook netjes maar springen: jippieeeeeee! :D Die heb ik op deze manier uiteindelijk netjes een parcourtje kunnen laten springen, eerst alles rustig in draf en uiteindelijk in een rustige handgalop.. soms nog wel 's een beetje hyper, maar uiteindelijk wel goed in de hand te houden..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:14

Ik lees even mee. Zit hier met een merrie die springen zo ontzettend leuk vind dat het vervelend word. Zelfs balkjes draven word ze al hyper van.... Met balkjes draven verras ik haar meestal zodat ze er rustig overheen gaat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:15

Veel rust, veel in-uitjes springen, en goed in het zadel blijven zitten voor de sprong, laat je niet uit het zadel trekken. Probeer met je zit te rijden, dus maak je zwaar.
Verder ga ik met de tips van Famke mee

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:24

Silly1972 schreef:
Veel rust, veel in-uitjes springen, en goed in het zadel blijven zitten voor de sprong, laat je niet uit het zadel trekken. Probeer met je zit te rijden, dus maak je zwaar.

Juist niet zwaar maken, licht blijven zitten! Door jezelf zwaar te maken drijf je het paard juist aan met je zit en gaan ze harder lopen.

Weg sturen voor een hindernis omdat ie te hard gaat vind ik persoonlijk geen fijne oplossing; je wilt 'm tenslotte niet leren dat ie er langs kan lopen/weigeren.
Een goede tip (die overigens al vaker is gegeven en met de zoekfunctie kun je ook nog wel het eea vinden) is bv aan weerskanten van de middenlijn (A-C) ter hoogte van de B en E 2 hindernisjes neerzetten. Middenlijn op rijden, pas 2 of 3 galopsprongen voor de afzet afwisselend de linker of de rechter springen, zodat je paard nooit weet welke hindernis je gaat nemen en je paard dus wel moet wachten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:30

Bij mij werkt het perfect, licht maken juist niet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:52

Silly1972 schreef:
Bij mij werkt het perfect, licht maken juist niet.

Wat gek. Omgekeerde wereld...nou ja, als het werkt voor jou, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Over het algemeen is het juist dat paarden reageren op je zware/diepe zit en daardoor harder gaan lopen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:54

Die van mij niet, in de dressuur was ook erg loperig in het begin en door een diepe zit werd hij rustiger, je kan hem erg goed op je zit rijden, dat werkt nu ook door in het springen haha. Ach ja, elk paard is anders anders was er wel 1 instructieboekje geweest wat voor ieder paard werkt haha

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:13

Marigold schreef:
als de contrôle weg was liet ze het paard niet springen maar stuurde voor de hindernis langs, om dan weer opnieuw op de hindernis aan te rijden, net zolang tot het goed ging, en dan belonen.

Als je echt een enthousiast paard hebt, en je rijdt je sprong in draf of in galop aan, dan krijg je je paard niet meer (of enkel met heel veel gesleur) langst de hindernis. Een paard dat écht naar het hout trekt, krijg je er niet zomaar naast gestuurd.
Mijn pony was vroeger ook nogal (ahum :+) enthousiast, en vanaf een meter of 10/15 had je niks meer aan haar te vertellen, het enige waar zij aan dacht was de sprong. Geen probleem bij kleine sprongen, maar heel gevaarlijk als het hoger wordt.

Als hij echt ongecontroleerd wordt, dan moet je ook niet in draf inrijden, maar simpelweg in stap. Begin met heel lage sprongetje (20/30cm) en ga er gewoon in stap naartoe, met dan hooguit de laatste twee passen in draf. Liefst dan nog die kleine sprongetjes in in-uitjes zetten, zet gerust 4/5/6 sprongen achter elkaar, zonder galoppassen tussen. In het begin start je met normale afstanden, als die goed lukken als je in stap aanrijdt, kan je eens in een heel rustige draf aanrijden. Van de moment dat hij onder je uitloopt, draai je weg. Wegdraaien heeft totaaaaal niks te maken met 'leren stoppen' trouwens... Zorg dat hij nog niet zover weg is dat je nietmeer kan wegdraaien, vanaf de moment dat je voelt dat ie versnelt: wegdraaien.
Als dat goed lukt kan je je in-uitjes wat korter bij elkaar zetten. Hoe korter bij elkaar, hoe meer je paard zichzelf moet 'inhouden' om erover te gaan. Op die manier maak je het je paard gewoon moeilijk als hij begint te lopen, want dat zal hij niet over zijn sprongen geraken, zelfs als staan de maar op 40cm. Daar ook weer terug beginnen in stap, met maar een paar passen voor de sprong in draf...

Zo kan je telkens uitbereiden. Je begint met heel lage sprongen (30cm is voor een paard in héél laag tempo zelfs goed te doen) en met héél veel in-uitjes (die later ook hoger kunnen)! Daarna begin kan je starten met twee sprongen achter elkaar (op een galopsprong of 4/5), weer twee mini-tjes (30/40cm). Je rijdt de eerste aan in héél traag tempo en zet hem meteen na die eerste sprong stil. Pas als hij terug bij jou is, ga je weer in heel rustig tempo naar die tweede. Als je voelt dat hij tussen die twee sprongen bij jou blijft, kan je ertussen gewoon blijven draven (op jou tempo! Van de moment dat hij ongecontroleerd wordt, draai je weg).

Hij moet leren dosseren, want ongecontroleerd, groot en lang springen wordt levensgevaarlijk op iets hogere hindernissen. Je wilt écht niet midden in een sprong landen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:52

Marigold schreef:

voor de hindernis weg draaien in galop (iig het tempo wat hij zelf aanneemt) werkt absoluut niet, hij moet leren naar jou te luisteren op dat moment.Je kunt het beste op het moment dat je paard uit zijn eigen snelheid maakt, halthouden belonen, wegdraaien aangalopperen en weer op nieuw komen, gaat ie weer uit zich zelf te snel, halthouden en weer overnieuw, zo leer je je paard naar jou luisteren!
Ook na de hindernis even halt zetten, galop en weer verder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:59

previr schreef:
Marigold schreef:

voor de hindernis weg draaien in galop (iig het tempo wat hij zelf aanneemt) werkt absoluut niet, hij moet leren naar jou te luisteren op dat moment.Je kunt het beste op het moment dat je paard uit zijn eigen snelheid maakt, halthouden belonen, wegdraaien aangalopperen en weer op nieuw komen, gaat ie weer uit zich zelf te snel, halthouden en weer overnieuw, zo leer je je paard naar jou luisteren!
Ook na de hindernis even halt zetten, galop en weer verder.

Idd, ik kreeg m'n eerste springles ook naar m'n kop geslingerd dat ik dat absoluut niet moest doen.
In plaats daarvan eens voor de sprong een overgang naar stap, weer in draf, en hé, hij luisterde!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:02

hmmm....om eerlijk te zijn ben ik nog jaloers ook!

ik raak de controle van die van mij ook ong. 10 meter voor de sprong kwijt,
ze heeft oren dik naar voren en gaat in volle galop richting de sprong en
als ze moet springen gaat ze volop in de remmen en gaat snel langs de hindernis...
ach ja........dan heb ik liever dat ze springt!!

tips, die heb ik zelf niet :D ben ook meer een dressuurtje :o

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:32

Citaat:
Als dat goed gaat kun je iets meer en iets hoger gaan, maar blijf focussen op dat dressuurmatige. Ik weet niet welke hoogtes je nu springt?

Losrijden doe ik eigenlijk het zelfde als bij de dressuur. Dus eerst lang laag over de rug. En als hij daar fijn in is, wat meer oppakken en schakelen. Ik spring nog niet zo hoog. Meestal eindigen we zo rond de 80/90 cm. Met uitzondering een meter.

Citaat:
Ik begrijp dat je paard dus té enthousiast wordt naar de sprong toe.. hoe rijdt je naar de sprong, in draf of meteen in galop?

Ik begin meestal vanuit draf lage kruisjes te springen. Dit doet hij goed. Hij trekt wel aan maar het is nog wel te houden. Vanuit galop wordt het een groter probleem. Zeker als het hoger wordt dan 70cm.

Zodra je hem voelt aantrekken is hij ook niet meer stoppen of te sturen, behalve misschien met een hoop getrek en gesleur. Als hij in zijn hoofd heeft dat hij er over heen wil dan gaat hij ook :D . En hij redt zich vaak ook prima. Alleen ik vind het wel fijn als ik ook wat te vertellen heb. ;)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:22

Citaat:
Ik begrijp dat je paard dus té enthousiast wordt naar de sprong toe.. hoe rijdt je naar de sprong, in draf of meteen in galop?

Ik begin meestal vanuit draf lage kruisjes te springen. Dit doet hij goed. Hij trekt wel aan maar het is nog wel te houden. Vanuit galop wordt het een groter probleem. Zeker als het hoger wordt dan 70cm.

Zodra je hem voelt aantrekken is hij ook niet meer stoppen of te sturen, behalve misschien met een hoop getrek en gesleur. Als hij in zijn hoofd heeft dat hij er over heen wil dan gaat hij ook :D . En hij redt zich vaak ook prima. Alleen ik vind het wel fijn als ik ook wat te vertellen heb. ;)[/quote]

daarom zoals ik al zei, steeds gaan halthouden een paar meter voor de sprong om controle te krijgen.
je kunt evt ook eens eerst proberen met balkjes, leg er 1 of meerdere in de bak, galop en dan stuk er voor halthouden en belonen, als je je paard Z1 hebt afgericht zal het mogelijk moeten zijn vanuit half of stap galop aan te springen, probeer dit, dus voor een balkje halt, belonen galop en over de balk, wil je ie dan toch rennerig worden, na de balk weer halt zetten. zo leer je hem te luisteren en geconcentreerd op jou te blijven bij het springen

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:05

Ik reed gewoon altijd eerst wat voltes zodat je nét langs de hindernis komt. En als ze dan rustig op de volte was en als ik het tempo goed onder controle had, dan liet ik haar gewoon een keer over de hindernis springen. Zo weet ze niet wanneer ze moet springen zegmaar en dan steeds die volte wat verder van de hindernis af en op een gegeven moment gewoon weer normaal op de hindernis af komen. Maar wat heel belangrijk is, is dat je niet té lange lijnen maakt voor de hindernis, maar gewoon korte wendingen maakt voor de hindernis. Natuurlijk wel zorgen dat ze recht voor de hindernis uitkomt ;)

Calypsofreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:57

Leonie_M schreef:
Naast de dressuur (Z1) zijn we sinds kort ook aan het springen. Hartstikke leuk.
Alleen mijn paard vind het af en toe te leuk ;). Hij trekt zo naar de sprong dat hij het heft in eigen hand neem.

Zo'n 10 meter voor de sprong ben ik de controle kwijt. Waardoor hij lang wordt en vaak te groot af gaat.
Na de sprong is hij eigenlijk weer vrij snel te controleren. Maar ik wil die controle ook voor de sprong.

Iemand tips?

Ps we hebben les. Maar ben benieuwd naar jullie oplossingen

Controleer je galop! Verkort, verruim, arbeidsgalop... Doe dit allemaal, zonder te springen. Dan kan je een heel laag sprongetje zetten, verkort de galop ( of trage arbeidgalop, maar laat haar/hem zeker niet voluit gaan!) voor de sprong tot drie-vier meter en laat haar dan voluit gaan. Ga lichtje snaar voren zitten, geef een klein tikje met je benen. Wil je paard toch nog crossen naar de sprong, doe dan net of je een cirkel rijdt en draai haar! ( Je merkt op voorhand al of ze te snel gaat , natuurlijk. Dus dan kan je op tijd ingrijpen en net doen of je een cirkel rijdt...) Blijven oefene! Veel succe snog! xxx

tillyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:11

als hij wil wegstormen maak dan gelijk een kleine volte rijd er dan weer op af als hij weer zohard gaat weer een volte ect ect .

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:51

Had dit ook voor met mijn jong paardje, een springpaard in hart en nieren, maar altijd crossen en nooit wachten,nou geloof mij,als je zo tussen de balken terecht komt omdat je geen controle hebt,fijn is anders.

Wat ik heb moeten doen,en soms nog steeds moet doen is: voor je gaat naar de sprong naartoe in draf,een paar meter ervoor (7 à 8m) zet je je paard stil. Je beloont hem/haar en draait gewoon weg. Je doet dit een paar keer,zodat je paard weet dat hij moet wachten. Als je genoeg controle hebt,ga je in draf naar de sprong en hij moet wachten op jou! Blijft hij maar doorgaan dan herhaal je dit, soms wel 20 keer,maar hij moet leren wachten.

Ik heb dit in het begin wel 20 keer gedaan,en uiteindelijk,loopt ze nu op haar gemak naar de sprong naartoe,veel fijner ook tijdens het parcour :D
Soms moet ik het tijdens het inrijden nog 1 of 2 keer doen,en dan is het terug gedaan.

Veel succes nog.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:49

Maak eens een volte voor de sprong. Blijf dit herhalen totdat hij weer rustig galoppeert en laat hem dan springen.