Moeite met zweep vasthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brookers

Moeite met zweep vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:21

Hallo!

(ten eerste, ik ben niet vaak op dit forum, ik heb even gezocht maar kon niet echt een topic vinden die paste bij mijn vraag)

Ik ben sinds kort weer gaan rijden, namelijk een haflinger (verzorg/bijrijdpony).
Soms is ze alleen niet echt voorwaarts, dus gaf de eigenaar me de tip om er eens een zweepje bij te pakken.
Ik heb alleen eigenlijk nooit met zweep gereden aangezien ik het nooit nodig had..
Nu wil ik dus meer met zweep gaan rijden, voornamelijk om mijn zweep erbij te houden, maar zo nu en dan heb ik 'm ook nodig om de pony wat meer voorwaarts te houden.

Het probleem: ik heb echt moeite om een zweep vast te houden tijdens t rijden, zeker om toch mijn handen netjes te houden, contact te houden met de mond van de pony, en dan ook een corrigerend tikje te kunnen geven.

Hebben jullie eventueel tips voor het aanwennen voor mij om met een zweep te rijden, of wordt het gewoon uiteindelijk een kwestie van wennen?

Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:55

Wat voor zweepje gebruik je? Ik vind het vervelend om met zweepjes korter dan 110 cm. te rijden, of met zweepjes zonder kwastje. Met dat kwastje kietel ik mijn paard op zijn billen, of tegen zijn achterbeen, en daardoor brengt hij zijn achterbenen onder. Daarbij houd ik mijn duim bovenop het handvat. Je moet eigenlijk leren om vanuit je pols het zweepje heel lichtjes te bewegen, je hoeft er ook helemaal niet mee te slaan, gewoon even kwastje tegen het paard als teken dat hij door moet lopen/moet verzamelen wanneer hij niet op been reageert. En verder je hand niet te ver naar voren of te laag, veel mensen hebben hun handen veel te laag. Ze horen ter hoogte van je navel.

Alicia2u

Re: Moeite met zweep vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:00

Meestal is het een kwestie van wennen en de beste manier om snel te wennen is om je zweep overal mee naartoe te sjouwen. Het ziet er stom uit, maar als je je zweep continue in de hand hebt, krijg je er vanzelf handigheid in en voelt het al snel niet meer zo raar.

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:50

ik ben een zweep juist gewend, niet dat ik hem ook gebruik maar ik heb hem altijd als ik op een paard zit. Alleen houdt ik hem alijd links vast zoals dat hoort bij wedstrijden. Maar met het jonge paard van mijn moeder moet je hem in je binnenhand houden en als ik hem dus rechts moet houden kan ik er ook niet mee overweg. Gewoon blijven doen, dan wen je er vanzelf aan.

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:52

Ik gebruik zelf een vrij lange zweep, gok ook wel zo rond de 110.
Alleen zit hier geen kwastje aan, wie weet is dat wel een goed idee om dat te gaan gebruiken!
Bedankt :)

Icecold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:02

je moet er in het algemeen gewoon aan wennen en anders je zweep in je laars doen :p is alleen voor in stap hoor anders is dat gevaarlijk

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:15

Je moet er gewoon aan wennen. Des te meer je hem meeneemt des te sneller je eraan went.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:13

Icecold schreef:
je moet er in het algemeen gewoon aan wennen en anders je zweep in je laars doen :p is alleen voor in stap hoor anders is dat gevaarlijk

8)7 Dan kan ze hem toch nooit op tijd pakken wanneer ze dat ding nodig heeft. En ook in stap lijkt zoiets me levensgevaarlijk. Alsof je paard alleen in stap of galop kan struikelen.

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:25

Het lijkt me geen slim plan om mn zweep in mn laars te doen ;) Het gaat er juist om dat ik m goed vast kan houden en goed kan gebruiken..
Ik ga de zweep nou gewoon elke keer als ik ga rijden meenemen, en hopelijk wen ik er aan..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:44

Bij mij helpt een zweep net om mijn handhouding te verbeteren. Als ik hem vasthoud en zo ongeveer achter mijn achterbeen leg, evenwijdig ermee, houd ik mijn handen ook automatisch goed.

Afbeelding

Je moet goed kijken, maar rechtsboven zie je wat ik bedoel.

Verder heeft mijn zweep wel een vrij dik handvat (WonderWhip), dus soms houd ik hem vast vlak onder het handvat zodat ik mijn handen minder "vol" heb. Anders ga ik om één of andere reden ook mijn teugel meer vasthouden.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:51

ik denk dat het echt een kwestie is van wennen
zelf merk ik dat ik het ook heel moeilijk vind om mijn hand met de zweep erin net zo netjes rechtop te houden als de andere hand maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat:D

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:07

Het is wennen. Maar ik vind het ook vrij lastig. Rij toch ook liever zonder zweep. Met zweep heb ik het gevoel dat ik me teugels veel strakker vastpak.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:09

Probeer eens met een langere dressuur zweep te rijden, het gewicht van je zweep is dan goed verdeeld en dus ook gemakkelijker om vast te houden.
Echter is een dressuus zweer ook dunner, en is het handvat meestal wat langer. :D

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:10

Veel rijden met zweep, leer je enkel daardoor..

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:31

je hebt natuurlijk een dik en dun gedeelte van een sweep.. en ik pak net onder het dikke gedeelte me sweep vast. dan heb je niet z'n dikke prop in je hand :D

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:46

oefenen, oefenen, oefenen... T went vanzelf! :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:44

inderdaad, OEFENEN! :) Ik had er in het begin ook moeite mee. Nu ben ik er aan gewend.

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:48

misschien is het verstandig om droog te oefenen bijvoorbeeld maak 2 gewichten aan touwtjes vast hang ze over een tafel doe net of het tuigels zijn
dat deden we vroeger ook met het leren van menen
wie weet help het en doe je je paard er geen kwaat mee