Heeft er iemand tips voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje_KPS

Heeft er iemand tips voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:25

Heej Lezers,

Tja wat voor tips wil ik eigenlijk hebben?
Laat ik eerst het verhaaltje even uitleggen, ik heb een super schat van een pony!
(Merrie, 1,56m dochter van Samber dus een KWPN)
Ze is een echte topper in springen!!! Maar ik moet voor mijn school straks M2 rijden...
Ik ben pas gestart (B +1) (2 wedstrijden), maar Pimper houd niet van Dressuur en ze moet straks M2 rijden.
Ze kan het wel (L2) maar ze wil ECHT NIET aan de teugel lopen... in de B hoeft dat ook niet maar heb bij alle 2 de wedstrijden er comentaar op gehad. Nu dacht ik, misschien moet ik voor mij pony een andere eigenaar gaan zoeken, die alleen met haar wil springen en tussendoor dressuur wil rijden en andere leuk dingen doen bosrit enz...
(Ook al wil ik haar liever NIET kwijt, het leek mij beter voor haar als ze bij mij geen dressuur verplicht moet doen endan ook nog is naar een bepaald niveau moet rijden)... maarja me vader wil geen nieuw paard dus ik moet het met mijn pony doen!

Heeft er iemand tips, om dressuur nou leuk te maken.
Ik heb al van alles geprobeerd zo veel mogelijk afwisselende dingen rijden (kwa figuren en tempo binnen en buiten stelling wijken enz). Dat werkt tijdens het rijden niet, ik heb het met en zonder bit geprobeerd, met een vriendeljik bitje en een wat strenger bitje, met en zonder sporen tijdens het rijden en met en zonder zadel.
Met sprongentjes tijdens de figuren er tussen.
Wie kan mij helpen, en heeft er tips? :o

Lynn_Nikita

Re: Heeft er iemand tips voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:30

voordat je gaat springen is een goede basis zowieso belangrijk, en hier hoort dus aan teugel lopen ook bij, ontspannen lopen, achterhand gebruiken, dit heb je bij spingen ook nodig

heb je les?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:32

Misschien kan je wat aan de hand oefenen met haar, aan de dubbele longe, zodat ze daarin haar spieren kan aansterken in haar rug en hals en billen, zodat het makkelijker voor haar wordt om "aan de teugel te lopen"
Aan de longe is het vaak makkelijker voor haar, omdat ze je dan ook niet hoeft te dragen.
Als ze daarin kan ontspannen, komt het wel goed :-)
Ik weet niet hoe je over hulpteugels denkt, maar een passoa teugel kan je misschien ook helpen.

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:12

Ja om het aan de longe te oefenen heb ik over na zitten denken, ik heb helaas alleen nog geen dubbele longe!
Bedankt voor de tips!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:21

Gewoon 2 longeerlijnen kan ook :D

Succes, hoop dat het lukt

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:30

Weet je miss toevallig ook stel ik koop een longeerhulpteugel (passoa), als ik die dingen op plaatjes zie. Zit het aan het bit vast en daarna door de longeersingel en dan achter de kont met een bontje. Moet ik dat ding verstellen, met steeds stapje straker om haar meer nagevelijk te laten lopen? Of gaat dat met dat ding van zelf en hoef je hem alleen (op maat?) te kopen?

Sorry voor mij domme vragen xD Ik longeer niet graag... Maar als het nu misschien in mijn pony en mijn voordeel kan gaan werken, moet ik het natuurlijk ook wel goed dan. :P

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:47

Als je er nog nooit mee gelongeerd hebt, zou ik hem heel los vast maken, zodat als ze gaat panieken, niet gelijk gaat steigeren en achteroverklapt.
Ik zou haar eerst even longeren en daarna een passoa erom doen. Ik zou hem vastmaken aan de singel, niet aan het bit, omdat je juist wil dat ze rond komt, zou hem de 1e keer ook nog niet tussen de voorbenen vast maken, maar gewoon links en rechts aan de singel. De gesp die kan bewegen maar je aan de singel vast, dan naar het bit en weer terug naar de singel.

Maar voordat je gelijk een dure passoa teugel koopt, kan je ook eerst een banage achter dr kont doen, aan weerskanten aan je longeersingel vast, dan weet je i.e.g. of ze het wel accepteerd. En dan gebruiken ze ook dr achterbeen.
En dan kan je haar voor een een elastiek doen, dat rekt mee, en schrikken ze niet zo van!
Als je maar oplet dat ze er niet in gaat hangen, maar dat is met alle hulpteugels zo.

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:02

Bedankt voor de tips!!

Moet nu vast gaan lukken ;)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:03

We horen het wel van je :D

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:07

Oow en Lynn, ik heb les ja maar niet echt super les.
Ik mag nu wel, les gaan nemen met een prijskaartje er aan laten we maar zeggen. Ik heb al 2 mensen op het oog waar van ik graag les wil nemen :)

En mijn pony loopt ''gewoon'' goed alleen niet aan de teugel, nette overgangen, wijken, mooie figuren stil staan achter uit schouder binnen/buiten enz... en aan de teugel is blijkbaar ook heel belangrijk maar dat zit er dus nu nog niet in.

Weet jij misschien in de buurt van Utrecht iemand die goed les kan geven en bij iemand thuis langs wil komen?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:13

Waar in utrecht?

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:14

Ik woon zelf in groenekan...

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:16

Langs de snelweg zit toch een grote dressuurstal?

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:18

Ja klopt als we het dnek ik over de zelfde hebben :P

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:20

Denk het wel

Ik weet ook dat er een paar springruiters goed dressuur les geven, Jeroen Heijmans od Sander gepkens

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:53

als je paardje dressuur saai vind kan je altijd nog een hindernis in de bak zetten. Als ze goed haar best doet en iets nageefelijker loopt dan ga je een keer over de sprong heen en daarna weer verder met dressuur. ik denk dat je paardje dressuur dan wel iets leuker gaat vinden.

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:23

Ja idd, dat dacht ik ook!
En is op die manier ook een hele poos goed gegaan...
Alleen nu is ze het zat, en wil ze niet meer dressuurrijden met of zonder belongen of leuke afwisselende dingen tijdens het dressuurrijden.

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:00

Misschien eerst even kwartiertje dressuren en dan iets doen dat ze leuk vind, dan blijft ze naar dat leuke uitkijken en dan sluit je de training positief af.
Als dit werkt kan je dat kwartiertje steeds veder uitbreiden.
Je kan ook gewoon een springtraining of bosritje doen en daar een paar dressuurmatige oefeningen in meepakken.
Over het aan de teugel kan je het beste les nemen. Er zijn ook heel veel topics over het aan de teugel rijden, misschien vind je daar iets dat je kan gebruiken!
Ik heb vandaag al zo veel dingen over het aan de teugel rijden getypt, heb er nu even geen zin in:P

Succes!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:02

Als een paardje niet naar de hand toe is is vaak de oorzaak dat ze van achteren niet dragen , bijna in alle gevallen zo.
Misschien kun je daar wat meer aandacht aan besteden , versterk de achterbenen en je paardje zal nageefelijker zijn.
Misschien dat de pony dan de dressuur ook uitdagender vind.

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:07

Liberty22, bedankt voor de tip!
Dat is precies wat ik net gedaan heb tijdens het rijden, en het werkte! Het ging vandaag weer voor het eerst aardig goed... alleen jammer dat de overgangen minder waren. Ze trok haar hoofd meteen op die momenten om hoog. Zal wel aan mij gelegen hebben maar snapte er op dat moment niks van :P

Rospobo: Wat je tips is: heb ik al vaker geprobeerd, even dressuur en dan iets leuks, of tijdens het springen of bosritje dresuuroefeningtjes. Maar ze is slim en weet precies wanneer ze iets niet wil doen :P En les nemen ga ik nu ook doen, ik heb verschillende mensen nu op het oog... en de gene die het beste kan les geven hou ik om elke keer bij les te kunnen krijgen en miss 2 als het klikt kwa de dingen die ik moet doen, dat niet de ene wat anders zegt dan de andere ;)

Dus bedankt voor de tips!:D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:10

Ws valt ze dan in de overgang even op de voorhand en dan raakt ze uit balans vandaar dat ze weer tegen je hand komt , leuke uitdaging om de overgang gedragen te maken op die manier zal ze haar rug dan ook goed gaan gebruiken in de overgang wat heel heel mooi meegenomen is natuurlijk

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:13

Ja zal proberen morgen de overgangen ook mooi gedragen te rijden! Heb morgen dressuurles, ergens in het dorp dus in en uit stappen doen we altijd een half uur zeker vanwege dat we er zo lang over doen om er te komen. Dit vind mijn pony ook erg fijn:)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:36

succes

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:02

longeren met bijzetteugels en dat langzaam opbouwen steeds een gaatje strakker zetten zo heeft mijn paard het ook geleerd

Daantje_KPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:32

Liberty22, Bedankt voor je tips!
Mijn pony liep gisteren SUPER, ik was echt trots op haar.
Zelfs het wijken deed ze aan de teugel :)
Overgangen ook!! Hoop dat we het zo als gisteren kunnen blijven vol houden!