Radeloos & verdrietig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

Radeloos & verdrietig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:07

Hoi allemaal,

Hier komt mijn zoveelste probleem, het is misschien een lang verhaal, maar ik weet het gewoon even niet meer en ik moet het kwijt want ik voel me zo ontzettend rot.

Via een kennis kon ik bij een boederijtje een paard verzorgen, een 7 jarige vurige pittige merrie.
Tegen mij is toen verteld dat ze al is ingereden en omdat ze alleen maar in de wei stond werd gevraagd of ik haar wou verzorgen, ik dacht Woww zo gaaf eindelijk een vz paardje !
mijn droom blijkt nu in duigen te vallen.

Toen ik met haar begon kon ik haar geen eens borstelen zo gestresst was ze, ik begon met longeren en dat heb ik nu zo'n 2 maanden gedaan. Sinds een maandje ben ik bezig om haar te berijden en echt het gaat voor geen meter |( ik begin eerst met longeren zodat ze goed moe is voordat ik erop ga, en echt longeren gaat hartstikke goed, maar zodra ik op haar ga zitten is het : Oren plat in de nek en lopen draaien net het gevoel dat ze door de hele bak wilt gaan bokken doordat is mijn angst naar boven gekomen en ik denk dat ze ook mijn angst voelt en daardoor misbruik gaat maken. Maar echt het lijkt net of ze helemaal niet is ingereden ze kent helemaal helemaal niks ! wat ik ook probeer ze snapt het niet.

Vandaag was ik het zo zat ik dacht bij mezelf ik moet nu echt streng voor haar zijn anders komt er niks van terecht, ik ging op der zitten ze begon weer oren plat in der nek en draaien ik dacht nu me angst opzij zetten en dat deed ik. dat voelde ze en ze begon te lopen in het begin ging het wat trekkerig en beetje met spanning en 1 bok erbij maar toen ik weer strenger werd gaf ze der eigen over en deed ze het veel beter. ik ging draven en ik wou een bocht maken wat doet ze, ze loopt recht op het hek af? en ik weet wel hoe ik moet sturen daar kon het echt niet aan liggen het leek net of ze het gewoon niet snapte!

ik wil zo graag met haar doorgaan totdat het helemaal goed gaat, maar ik heb helemaal geen evaring met jonge paarden of met niet goed ingereden paarden. en echt ik heb zo'n goeie band met der gekregen ze is zo lief en ze is ook gek op mij. even voor de duidelijkheid, ik kan met haar niet op les ze woont ergens op een boederijtje en ze is niet van mij en die man waarvan die is heeft het zelf erg druk als ik bezig ben.

wat moet ik nu doen? moet ik haar opgeven wat ik echt niet wil of moet ik hard door knokken om het goed te laten komen? ik voel me zo rot ! ik vraag me ook af hoelang dat duurt een paard inrijden.

misschien zal ik wel wat negatieve reacties krijgen dat ik maar op les maar dan kan ik haar nog niet verbeteren.

ik zeg er wel bij het is al heel wat verbetering gekomen ze is nu veel rustiger en kan haar zelfs nu gewoon buiten borstelen en aan het halster meelopen gaat allemaal goed eigenlijk alles nu behalve het rijden

alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal maar ik moest het even kwijt.

Groetjes

FriesWytske

Re: Radeloos & verdrietig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:09

Je kan haar juist verbeteren met les.
De lesgever kan je daarbij helpen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:11

Wat ik zo begrijp lijkt dit paard in ieder geval lang in een wei te hebben gestaan. Áls ze dus al ingereden is, is ze het niet meer gewend. Accepteert ze zadel etc wel prima?

Als jullie er beiden geen plezier aan hebben op deze manier, zou ik gewoon alleen poetsen, wandelen en longeren, dan is het wel je verzorgpaard en heb je ook plezier. ;)

Ik zou in ieder geval niet op deze manier doorgaan, dat is onverantwoord en stel dat het paard toch maar half is doorgereden o.i.d., dat kun je een paard niet aandoen dat al 7 is. Nu nog inrijden zal trouwens moeilijk zijn gezien de leeftijd, maar wss niet onmogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:11

dan zou ik toch even gaan praten met die boer
van hoe het allemaal nou zit

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:13

Je hoeft natuurlijk niet perse het erf af om les te krijgen; je kunt toch iemand bij jullie op de boerderij laten komen?
Zeker nu het nog goed weer is, dan kun je nu een paar lessen rijden (ik ga er vanuit dat je geen bak hebt?) en zo voor de winter wat verbetering krijgen en op die manier de winter doortrainen. Zet als je geen bak hebt, sowieso een stuk af in de wei van bakformaat, zodat ze niet teveel kan uithalen.

Longeren om moe te maken heeft niet zoveel nut, hier heb je echt gewoon hulp bij nodig.
Misschien ken je een vriendin die iets beter rijdt en je wel wil helpen met verzorgen en rijden?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:13

Het kan ook zijn dat ze wel is ingereden maar heel lang geleden is gereden ofzo. Of misschien was het rijden geen prettige ervaring voor haar... :o?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:16

Iemand er bij zoeken die er ECHT verstand van heeft kan wel helpen:).. het zijn meer Miscommunicaties denk ik en misbruik dan het niet kunnen begrijpen van hulpen:)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:18

Gewoon rustig bij het begin beginnen.
Neem bijv. een vriendin mee en laat die ernaast lopen.
Dan geef jij de hulpen voor een bocht en zorgt degene die ernaast loopt ervoor dat die de bocht om gaat.
Zo kan je hem wel wat dingen leren denk ik
En goed trouwens dat ie al rustig geborsteld kan worden en aan het halster loopt!
Gewoon doorzetten :D

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:19

Oja nog even vergeten te zeggen,
Je kan ook iemand meenemen die je paardje longeert terwijl jij erop zit
Misschien is ze dan wel rustig :D

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:29

ok. er even vanuitgaant dat je geen les kan nemen.

Doe alles rustig aan, geef niet op. Je mag best eens streng zijn maar als je gefrusteert raakt stap dan liever even af, stap een rondje naast haar en stap weer op. Bekijk alles vanuit het opzicht: Ze kan het niet i.p.v ze wil het niet. En ga stap voor stap. Begin lekker te stappen. Zoek de ondspanning. Al ben je een uur aan het stappen dag na dag.....lekker blijven stappen. Wil niet te veel. Als de stap nog niet soepel en fijn is, probeer de sraf dan ook niet.
Ben je aan de draf toe? Laat haar dan aandraven en neem haar na een aantal passen weer terug. Dit kun je naar mate de tijd vordert verlengen. Ook in die draf is de ondspanning belangrijk. Aan de galop moet je nieteens denken als de stap en draf niet in orde is.

Tegen Het bokken....Laat haar met haar hoofd bij jou zijn. Laat haar een pasje verruimen, verzamelen, figuren rijden, stelling, enz. Maak haar soepel in haar lijf. Voel je de spanning voor de uitbarsting? Houd haar bezig. Laat haar voor je werken. Zo heeft ze geen tijd om na te denken over gek doen.

Je kan me altijd pb-en

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:14

Klinkt alsof die paard op zijn minst niet zulke goede ervaringen heeft met rijden en dat dat in je eentje razend moeilijk wordt om op te lossen, dus jawel les nemen! Om van een ervarener iemand te horen wat je aanmoet met dit dier, of het überhaupt de moeite waard is (voor hetzelfde geld moet zij helemaal opnieuw worden beleerd en daarvoor moet je op zijn minst ervaring hebben met paarden..). les nemen is niet alleen voor het verbeteren van de ruiter maar vooral om de combinatie tussen paard en ruiter beter te maken, dus minstens zoveel voor het paard. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:53

Sander_ schreef:
Nu nog inrijden zal trouwens moeilijk zijn gezien de leeftijd, maar wss niet onmogelijk...

Wat een ontzettende flauwekul.

TS, zoek iemand die je hierbij kan helpen. Het klinkt veelbelovend dat je haar inmiddels kunt borstelen en longeren, dat heb je zelf al gefikst :) Nu hebben het paard en jij hulp nodig, dus zoek een instructeur.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:59

misschien kan je anders eens vragen of iemand je kan helpen door het paard aan de longe te houden als jij erop gaat? dan hoef jij niets te doen maar went ze wel aan jou gewicht en aanwezigheid en gaat ze die dan misschien wel accepteren..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:16

Schuif het rijden eerst maar op de lange baan. Paard wat je af moet matten om erop te kunnen is niet klaar om bereden te worden.

Ga eerst op de grond aan de slag met de basis, meelopen, vaststaan, voetjes geven, poetsen, wijken voor druk, schrikparcours incl. dingen op/aan/onder/geheel ingepakt paard. Stuur erop zetten doe je ook aan de hand.

Dit dier is of bar slecht of gewoonweg niet ingereden en allebei geeft met wat er nu gebeurt is ellende. Paard is nu of in paniekmodus, want overdonderd, of vol in verzet omdat je te snel gegaan bent. In allebei de gevallen leert een paard niet tot zeer slecht.

Ga rap opzoek naar hulp, al is het maar een goed stappenplan, met welke signalen je bij het paard moet hebben om verder te kunnen. Kans is heel groot dat als je zo doorgaat er ongelukken gebeuren.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 07:53

Hoi allemaal.

ik heb net me vriendin gebeld of ze mij wilt helpen. ik ga morgen aan die boer vragen of ik iemand mee mag nemen. hopelijk gaat het dan goed.
Kijk ik durf niet zo goed veel op te eisen daar met b.v les nemen van een evaren instructrische want dat kost natuurlijk ook geld en ik ben bang dat ie dan liever iemand anders wilt "als het toch niet gaat" beetje onzeker dus, want ik wil echt me plekkie behouden daar.

het is inderdaad heel erg moeilijk in me eentje, maar ik heb vanacht nagedacht en ik ga der niet opgeven en ik ga gewoon hard door trainen net zolang totdat het goed gaat.

Van dat stappen vindt ik een goed idee, ik kijk ook veel op youtube daar had ik ook paar tips vandaan gehaald en dat voerde ik gister uit en toen ging het ook veel beter.

iedereen bedankt voor de reacties.

Groetjes..

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:36

Rustig opbouwen, en longeer haar eens met dubbele lijnen, zodat je in elk geval kan sturen, op die manier kan je haar in het lichaam soepel krijgen door ook 's figuren te longeren (8-tjes, slangevoltes e.d.) maar ook rechtrichten. Ga rustig met de eigenaar om tafel om te overleggen, als jij les krijgt met zijn paard, wordt het paard er ook alleen maar beter van, en dat zal hij toch ook willen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:01

Nee, nee nee! Dit paard moet vanaf de basis (opnieuw?)ingereden worden. De leeftijd van dit paard is geen bezwaar, het nivo van de TS wél. De TS geeft duidelijk aan hier geen ervaring mee te hebben, en wat ze beschrijft geeft duidelijk aan dat als ze hiermee zelf gaat aaamodderen het een bloedlinke situatie gaat opleveren.
Dus jammer van de goede band die je hebt opgebouwd , wees verstandig en zoek een verzorgpaard dat je wel aankan, en laat deze merrie over aan iemand die over de kennis en ervaring beschikt een dergelijk geval aan te kunnen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:06

Ik denk dat ze idd niet of slecht is ingereden. Ik heb laatst op een paard gereden dat in Februari voor het laatst onder het zadel was geweest en ik kon er zo op stappen. Hij was zo mak als een lammetje.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:16

Zoek toch echt iemand die bij jou kan komen lesgeven!
Ik rijd ook een paard voor een ander maar de lessen betaal ik gewoon zelf, dit zou jij ook kunnen doen, dus waarom zou de boer dan boos worden? (ik lees trouwens wel net in je profiel dat je eerder bent gestopt met paardrijden omdat je er geen geld voor had). Je hebt alleen maar het beste met het paard voor, ik zou het niet terecht vinden als hij daar boos om zou worden en alleen al om die reden zou ik dan naar wat anders op zoek gaan. Maar vraag het gewoon eens aan hem, misschien reageert hij wel heel positief!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:21

PonyDakota schreef:
Ik denk dat ze idd niet of slecht is ingereden. Ik heb laatst op een paard gereden dat in Februari voor het laatst onder het zadel was geweest en ik kon er zo op stappen. Hij was zo mak als een lammetje.

Dat zegt niks, mijn eigen ruin is na een jaar niet rijden ivm peesblessure eigenlijk een paar maanden nog erger geweest met rijden dan een niet-zadelmak paard en moet bij het opstappen nog steeds gekalmeerd anders begint hij in paniek een rodeoshowtje. En die is toch echt door mezelf zadelmak gemaakt :+

Maar ik ben het er wel mee eens dat je zo'n paard wat ingereden of herschoold moet worden niet moet willen aanpakken als onervaren ruiter, tenzij je er ELKE KEER dat je ermee bezig gaat een ervaren hulp bij hebt.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je keuze TS.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:21

Hoe is het vandaag gegaan? of ga je niet dagelijks. Echt de tip die ik geef: Rustig aan, Elk goed stapje is er 1 en daar mioet ze de lucht voor in geheven worden! Mag ik vragen waar je staat?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:56

hestejente schreef:
Wat een ontzettende flauwekul.

Lekker genuanceerd ben je. ;) Volgens mij klopt mijn bericht, hoe ouder een paard is, hoe moeilijker het 't inrijden oppakt, dus als je daar geen ervaring mee hebt wordt het al helemaal moeilijk lijkt me.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:24

upperlady schreef:
Hoe is het vandaag gegaan? of ga je niet dagelijks. Echt de tip die ik geef: Rustig aan, Elk goed stapje is er 1 en daar mioet ze de lucht voor in geheven worden! Mag ik vragen waar je staat?

Heey ik ga morgen weer
het is in breukelen ( utrecht)

Ben nu al zenuachtig voor morgen hihi

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:48

Haha kan ik me voorstellen. Wat is je plan? Of heb je nog geen plan van aanpakken opgemaakt?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:07

Nog nooit een paard ingereden? Dan raad ik je aan om toch iemand onder de arm te nemen, voor je eigen veiligheid. Werk vooral veel met belonen, beloon haar met woorden en klopjes als ze braaf onder je loopt. Straffen zou ik dus niet doen, als ze dan door het lint gaat dan ben je gezien. Natuurlijk moet jij de baas blijven he, maar haar straffen als ze naar rechts gaat als jij links wil, dat zou ik niet doen.

Over die leeftijden: Heb laatse jaar een paard ingereden. Hij was 4,5jaar, kon echt niets en was net gecastreerd :)
Ben er nooit afgevallen, heeft nooit gebokt, nam alles heel fijn op en loopt binnekort L SGW in België. Het is een super paard dat voor je werken wilde vanaf dag 1 ondanks dat hij erg laat geruind is en pas 4,5jaar was.