angst voor wedstrijden door die ene val.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KBJG_

angst voor wedstrijden door die ene val.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:32

hallo, ik ben 1 jaar geleden met mijn pony achterover geklapt,
ze was aan het stijgeren en ik trok haar perongeluk mee, waardoor ik onder haar kwam,
het kwam het meeste door de zenuwen, want ik had een selectie wedstrijd.

ik heb daarna geen wedstrijden meer gereden want ik moest herstellen en alles weer opbouwen,
want ik had mijn rug heel zwaar gekneust en me schaambeen gebroken,
gelukkig had me pony niks alleenmaar spierpijn.

maar 6 september heb ik weer me eerste wedstrijd naar die val met mijn pony,
alleen ik ben best wel zenuwachtig, dat dat dalijk weer gebeurd,
wat kan ik daar tege doen, zouden jullie dat misschien weten.

alvast bedankt.

CM_

Re: angst voor wedstrijden door die ene val.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:34

Zorgen dat je begeleiding meeneemt, vraag je instructie mee, ik zou het heel normaal vinden als instructie zijnde om in zo'n geval de eerste keer even mee te gaan ter ondersteuning.

Voor jezelf kun je wat valeriaan innemen om wat rustiger te zijn .

KBJG_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:40

ja, mijn instructrice gaat zowie zo mee, maar dat wilde ze zelf ook heel graag , maar wat is valeriaan ?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:44

Misschien als eens gewoon gaan inrijden op wedstrijd?
Ken je niemand(vrienden ofzo) die ergens starten? Misschien kan je mee en kan je lekker gewoon de sfeer opsnuiven zonder de spanning te hebben van te moeten presteren.

Wij nemen geregeld een nieuwe mee, die we gewoon losrijden tussen de paarden. Om te kijken hoe ze reageren, maar denkt dat het jouw ook kan helpen.

KBJG_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:45

ja dat wel, maar dan is er meestal niet zo veel aan de hand want dan ben ik niet zenuwactig .. en 6 september heb ik clubkampioenschappen dus dan ben ik wel weer zenuwachtig als je snapt wat ik bedoel .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:52

Dan zou je misschien al eens HC kunnen starten. Het is echt je eigen mindset dat je moet veranderen. Maar ik dacht dat je bang was. Zenuwachtig ben je toch eerder omdat er prestatiedruk is?
Angst kan je enkel overwinnen door je angst te herkennen en wil tegen vechten. Dit kan zoals ik eerder gepost heb, want dan zit je in de situatie van je ongeluk, echter kan je nu rustig zonder druk lekker losrijden.
Zenuwen moet je leren controleren en van je afzetten. ikzelf ga altijd met plezier op wedstrijd, en zie het als een training. Als je zo rijdt lukt een proef ook wel. Als je echter op wedstrijd gaat met het gedacht hier en nu moet het gebeuren, dan kan je er bijna zeker van zijn dat alles gebeurt, behalve hetgeen waar je op hoopte en zat te wachten...

KBJG_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:54

ja daar heb je gelijk in .. maar doordat ik zenuwachtig ben gaat zei vervelen en dan word ik bang, maar ik moet me daar gewoon over hene zetten, want zeikan het allemaal makkelijk.. ze heeft alles al gezien en gedaan, maar het licht ook allemaal aan mij.. alleen het is moeilijk het van je af te zetten.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:55

Door stress gaat het vaak mis, misschien proberen te ontspannen. Desnoods met iets van valeriaan om je rust te bewaren. Vroeger had ik altijd veel stress op wedstrijd, maar doe er nu zo veel mogelijk aan om geen stress te hebben. Heb nu mijn routine, heb mensen bij me welke mij hier zoveel mogelijk in steunen. Ik heb zelf gerealiseerd dat ik niet moet presteren, maar gewoon het beste eruit moet halen. Ik verdien me geld niet met de paardensport en er wordt me niets aangedaan als ik niet eerste ben.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:57

Ik ga met bulck mee. Zou de eerste keer of alleen meenemen (wel gevlochten, zelf ook wedstrijdkleding aan) en gewoon lekker ontspannen op het voorterrein gaan rijden, zodat er bij jezelf weinig druk is.
Als je zelf aangeeft dan zeker weten geen extra spanning mee te brengen, dan zou je idd eens HC kunnen starten. Wel het proefje, maar voor jezelf misschien minder het gevoel van 'moeten'. Zoals het uit je eerste post een beetje klinkt heb je wedstrijdstress waardoor je verkrampter/anders gaat rijden? Dan kun je op die manier de druk er wat af houden.

Verder idd wat crossmonster zegt, instructie mee de eerste paar keer (tot je weer gewoon lekker ontspannen rondstuurt op concours). Die kan dan begeleiden en al "ingrijpen" voor je op het punt zit dat het echt fout gaat (en dus voorkomen dat je uberhaupt op dat punt aan komt)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:57

valeriaan is een homeopatisch middel wat je rustiger maakt, helpt bij spanning. Je zou ook bach rescue kunnen halen. Heb ik ook wel gebruikt bij wedstrijdspanning

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:47

trustHim, je bent me net voor, zat ook al aan de rescue-Bach te denken, helpt ook goed. Wel een paar dagen van tevoren mee beginnen.

Instructrice gaat dus mee, en het is een clubkampioenschap, dus lijkt het mij dat je daar dus regelmatig rijdt.. ze kennen je daar, weten waarschijnlijk ook wat er destijds gebeurd is, dus geen "vreemd volk" langs de kant. Probeer in elk geval zoveel mogelijk te ontspannen (ga zacht een liedje zingen tijdens het losrijden ofzo), zie het als een oefening/voorbereiding op de wedstrijden die je ongetwijfeld weer gaat rijden: het is leuk als je een goede proef rijdt, maar maak daar geen punt van, dus niet "ik moet en zal punten rijden". Het gaat er nu om dat je niet prestatiegericht gaat rijden, maar dat je weer genoeg zelfvertrouwen krijgt in het rijden van een wedstrijd en misschien is dan een poosje HC-rijden een goede optie!! Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:57

Helemaal akkoord met Famke29, ontspan gewoon.
Denk aan hoe hij is thuis en op training, ontspan en doe gewoon je ding.
Muziek luisteren of meezingen, of gewoon spreken met je paard het kan allemaal helpen.
Ikzelf heb er eentje die ik tijdens het inrijden moet toespreken, dus ben heel de tijd bezig met hem te belonen en bezig te houden. Door het meeneurien van een liedje (ja men zangtalent ga ik mijn mederuiters nu niet aandoen) doe je dit al.
Die van mij krijgt wel een schrik als er paarden voluit op hem afkomen en hij zich dan ingesloten voelt.
In het begin liet ik dat afkomen en krijg je dus problemen. Nu is hij gewoon met zijn aandacht bij mij en moeten ze echt al bijna op ons zitten vooralleer hij panikeert.
Maar bovenal moet je de associatie leren maken: wedstrijd, fun, ons, paarden, rijden.

Hoop voor je dat je iets hebt aan de tips gegeven op je topic

KBJG_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:37

ja ik heb er heel veel aan , allemaal bedankt & zal het zeker proberen !

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:57

Wel even laten weten hoe het gaat hoor!!!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:04

Waar komen de 1e zenuwen vandaan?

Je zegt dat als je op een wedstrijd gaat rijden zonder mee te doen, dat je er dan geen last van hebt.
Dus dan is het mischien ook wel een beetje faalangst/onzekerheid.

Eigenlijk moet je daarachter komen en van daaruit een oplossing zoeken.

En begrijpelijk dat je na zo'n val last hebt van extra stress. Hierboven werden al goede tips gegeven!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:17

Heel herkenbaar (helaas)...

Ik ben vorig jaar tijdens een buitenrit met mijn paard achterover gevallen omdat ze ergens van schrok en heb daarbij mijn voet zo gebroken dat ik bijna een half jaar niks heb kunnen/mogen doen...

Het rijden op zich gaat weer prima, maar als ik naar buiten ga en ze is wat kijkerig ergens op schrik ik er ook weer erg van en daardoor blokkeer ik haar weer...
Het is inderdaad iets waar ik doorheen moet, weer overheen moet groeien...
Ik denk zelf door rustig aan steeds een stapje te proberen, maar ook door de druk op jezelf niet te groot te maken.
Het is echt heel lastig en ik heb heb het er zelf ook heel moeilijk mee gehad, maar nu merk ik dat het stukje bij beetje weer beter gaat, door ook veel andere dingen met m'n paard te doen en daardoor het vertrouwen weer groter te maken...

Ik denk dat er inderdaad al hele goeie tips hierboven gegeven zijn.
ga gewoon eens rijden op een wedstrijd zonder te starten, of start inderdaad HC of een onderling wedstrijdje...

heel veel succes ermee!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:16

ik heb zo ongeveer hetzelfde meegemaakt alleen dan niet op wedstrijd. ik ben ook met mn pony achterovergeklapt omdat ik hem per ongeluk achterover trok toen ie steigerde. ik ben een tijd heel bang geweest als ie zn hoofd omhoog gooide ofzo omdat ik dan bang was dat ie omhoog kwam en dat we weer zouden vallen maar uiteindelijk heb ik me gelukkig over die angst heen kunnen zetten. als een paard of pony nu omhoog komt let ik erop dat ik rustig blijf en mn handen goed naar voren hou zodat ik hem niet achterover trek. hoop dat je er iets aan hebt.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:17

Poeh dat is een vervelende val geweest zeg.
Probeer gewoon rustig naar de wedstrijd heen te gaan, en maak je vooral niet druk zolang dat niet nodig is, daar door maak je je paard alleen maar gestresst en is de kans op vallen malen groter.
Succes, komt allemaal wel goed. :)

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:03

hey even heel hard he, maar denk je dat jou het zelfde ongeluk weer overkomt? nee gekkie :p als dat zo zou zijn zou ik maar van de paarden weg blijven.
Omdat het je op concours gebeurd wil niet zeggen dat het jou weer een keer op concours gaat gebeuren, wat jij hebt meegemaakt kan ook thuis gebeuren. Ik snap dat je zenuwachtig bent op concours, wie niet.
-Ik weet niet hoe het ongeluk is gebeurd of waardoor je paard omhoog ging... mss schrok ie ergens van en handelde jij te "grof"'dat kan altijd. maar als jou pony thuis braaf zat is dan is het voor jou op concours alleen nog werk aan jou zenuwen, die onder controle krijgen en voor de rest lekker rijden, ontspannen en hou je pony lekker aan t werk dan zakken de zenuwen vanzelf, denk niet aan het resultaat van je proef maar aan het resultaat dat jij lekker op concours gereden hebt! en de rest komt vanzelf, succes!

KBJG_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:07

ja de val kwam door dat ik heel zenuwachtig was, voor een aantal dingen, want het was voor de eerste keer een wedstrijd met anouk, en dan ook gelijk op een heel groot grasveld en dan ook nog is een grooteselectie wedstrijd waar je aan mee moest doen van de club, en ik was al super zenuwachitg druk en alles, en toen begon ze nog te steigeren, doordat ze heel strak vast gepakt werd en toen trok ik der perongeluk mee achter over.

en ja het gebeurd waarschijnlijk neit nog een keer, maar dat gevoel zal je toch de eerst keer hebben denk ik ..
ik weet dat het aan mij licht want Anouk heeft alle terein -en al gezien ze heeft al z2 & zz springen gelopen dus dat zal allemaal wel goed gaan.

alleen het gevoel is er gewoon nog.. en dat moet weg gaan maar als het 6setember super gaat dan zal dat wel vanzelf weggaan!

maar ik zal laten weten hoe het is geggaan!
allemaal bedankt voor de hulp!