Hoe verbeter ik de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samsa0000

Hoe verbeter ik de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:16

Mijn pony heeft een heel erg "gelopen" galop en hoe zorg ik er voor dat ze mooi gaat springen?
weet iemand wat oefeningen?

alvast bedankt!

xx

Urielle

Re: Hoe verbeter ik de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:33

Sterker maken in de achterhand zodat ze meer gaat dragen en meer veer krijgt in het achterbeen.
Dus overgangen, schijnovergangen, zijgangen, achterwaarts, aanspringen in galop, tempowisselingen in draf en galop, overgang stap-galop en galop-stap (en idem met halt), gebroken lijntjes galopperen en contragalop meenemen in je training, en vooral zelf ook denken aan opwaarts springen, dus een beetje meer opsluiten aan de voorkant en de impuls die je hebt meenemen in de sprong. Als je zelf meer sprong wilt maken, neem je ze ook mee in je zit naar boven.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:34

Over balkjes?
Dan moet ze haar voeten wel optillen anders valt ze eroverheen.
Alleen het is dan nog de vraag of ze dat ook netjes gaat doen als er géén balkjes liggen. :7

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:44

Ik weet niet zeker of het helpt, maar als ze wat conditie heeft, (weet niet hoe oud ze is) kan je haar ook een paar rondjes middengalop laten doen, en dan wel een middengalop waar ze ook echt sprong moet maken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:05

Probeer eens om travers te galopperen vooral op de volte

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:25

Probeer wat te wijken in galop.
Daarnaast kan je proberen wat kleiner te galopperen, dus meer bij je en daarbij goed been erbij houden zodat je geen sprongverlies krijgt.
Hoe oud is je pony overigens?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:08

Schakelen en overgangen zijn goede manieren om je paard sterker te maken.
Steeds een stukje langer galopperen. Wordt hij weer vlak, dan weer terug en opnieuw.

Van stap naar galop is ook een fijne oefening om de achterhand er mooi onder te zetten.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:47

Hoi Allemaal,
bedankt voor de reacties!
Even wat info over mijn pony:
-Merrie
-10jaar
-vos
-ijslander kruising
-houd van springen

Een aantal van deze dingen heb ik reeds geprobeerd, maar het probleem is met schakelen in galop ze ontzettend heet wordt
en als ik een verzamelde galop probeer gaat ze over in een rommelige telgang of gaat draven van achter(ik ben zelf niet zoon gangenrijder, waarom heb ik dan een ijslander.. gewoon verlieft op haar karakter geworden) idem wat betreft contragalop en figuren(behalve voltes die rijden het makkelijkst). eigenlijk vind ze over een rechte lijn galoperen al best moeilijk, maar dit gaat ok (ik weet dat deze "klachten" niet echt horen bij een tienjarige). maar goed ze heeft dan ook een beetje een verleden waar ik niet verder op in wil gaan.

even terug komen op het contragalop, ik begin in de goeie galop en verander over het diagonaal van hand zo dra ik de bocht door wil galoperen in contragalop springt ze over of gaat ze terug naar draf/telgang.

ik ga nog even aan de gang met alle tips en oefeningen(nieuwe zijn altijd welkom).

thnx!!