Problemen voor de sprong, welke hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kittylover_

Problemen voor de sprong, welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:30

Ik hoop dat het hier goed staat, anders sorry hiervoor.

Ik heb sinds twee maanden een eigen paard.
Maar ik wil graag een hulpteugel,borsttuig of voortuig voor haar.
Omdat ze haar hoofd altijd erg hoog met het springen en dat geeft me geen goed gevoel.
Soms kan ik haar dan voor de sprong niet houden, dus hoop ik dat hiermee verbeterd wordt.
Welke is het beste om te nemen en wat is de functie daarvan?

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 27-07-09 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

prii_boy

Re: hulpteugel,borsttuig of voortuig. wat zijn de functies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:32

Ik denk dat je dan beter een martingaal kan komen omdat die meestal goedkoper zijn en ervoor zorgt dat ze dr hoofd niet zo hoog kan doen ;)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:34

Heb je les? Zo niet, zou ik dat eerst gaan doen. Met een hulpteugel los je namelijk niet het probleem op. Het gaat goed zolang je dat ding om hebt, doe je die af, begint het weer van voren af aan :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:35

ik denk ook dat een martingal een goed idee is. Een gewone simpele is vaak tegen de 12/15 euro, dus valt mee.
Je kunt ook kiezen voor een martingal aan een borsttuig, staat vaak mooier (mijn mening), maar wordt het meteen duurder en heeft niet echt een extra werking. (alleen dat het zadel niet echt naar achtere schuift.)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:36

Kittylover_ schreef:

Omdat ze haar hoofd altijd erg hoog met het springen en dat geeft me geen goed gevoel.
Soms kan ik haar dan voor de sprong niet houden, dus hoop ik dat hiermee verbeterd wordt.

Alvast bedankt.

Allereerst:een borsttuig of voortuig is geen hulpteugel. Een borsttuig wordt soms gebruikt in combinatie met een losse martingaal. dat is een vriendelijke hulpteugel die een al te hoog hoofd voorkomt, maar die anderszijds jouw probleem niet oplost.

Een paard doet mede zijn hoofd omhoog om de afstand te kunnen inschatten. Je moet daar tot op zekere hoogte in meegaan.
Op de hindernis afstormen is een rijtechnisch probleem, dat je met een hulpteugeltje niet oplost.
Simpelweg kan je dit oefenen door op een hindernis af te rijden en dan een volte in te zetten en net zolang de volte te rijden, tot ze beheerst is. Dan rechtdoor, eroverheen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:36

Hoofd hoog bij het springen klinkt mij als geen tot weinig ruggebruik boven de sprong. Ik zou beginnen met een martingaal. Als het idd door het matige ruggebruik komt, zal het niet over gaan door gebruik van een martingaal.

Heb je springles? Een goede instructeur kan je goede tips geven om het ruggebruik van je paard te stimuleren (te denken valt aan in-uitjes, lang en laag dressuren, longeren etc.)

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:41

mo_van_dijk schreef:
Hoofd hoog bij het springen klinkt mij als geen tot weinig ruggebruik boven de sprong. Ik zou beginnen met een martingaal. Als het idd door het matige ruggebruik komt, zal het niet over gaan door gebruik van een martingaal.

Heb je springles? Een goede instructeur kan je goede tips geven om het ruggebruik van je paard te stimuleren (te denken valt aan in-uitjes, lang en laag dressuren, longeren etc.)

ik heb gewoon les, dat is 1 x in de 3 weken springen.
maar mijn paard heeft voordat ik haar gekocht een maand bij een springruiter gestaan.
daarvoor heeft ze meer dan een jaar niks gedaan..

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:43

beantsje schreef:
Kittylover_ schreef:

Alvast bedankt.

Allereerst:een borsttuig of voortuig is geen hulpteugel. Een borsttuig wordt soms gebruikt in combinatie met een losse martingaal. dat is een vriendelijke hulpteugel die een al te hoog hoofd voorkomt, maar die anderszijds jouw probleem niet oplost.

ik weet er weinig van daarom vraag ik jullie juist. ;)

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:46

mo_van_dijk schreef:
(te denken valt aan in-uitjes, lang en laag dressuren, longeren etc.)

het probleem is juist, wanneer ze lang en laag wil gaan ga ik enorm gespannen zitten,
zodat dat niet meer wil. denk dus dat daar ook het probleem zit. :o
longeren heb ik niet de benodigde spullen voor. denk aan longeersingel enzovoort.
die in uitjes, dat zal ik eens proberen . :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:53

Je begrijpt me verkeerd.... Het is niet zo dat dit op jouw paard werkt....!!! Ik heb dit neergezet om je te laten zien wat MISSCHIEN bij jouw paard werkt!

Zoals ik zei heb je een goede instructeur nodig voor deze begeleiding! Als jij deze vragen hebt, stel ze aan je instructeur.

Ga alsjeblieft niet zelf klooien, maar vraag goede begeleiding!

Edit: Longeren is een goede vorm van afwisseling. Ik zou, na overleg met je instructeur, toch denken aan aanschaf van benodigde spullen. Wat betreft 'lang en laag'. Dit is een probleem van jou dat je met behulp van je instructeur moet oplossen!

TeeGee

Re: Problemen voor de sprong, welke hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:42

PP > RT-P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:28

ik zou inplaats van geld investeren in een martingaal o.i.d mijn geld investeren in longeer spullen..
longeren is een super basis om je paard ontspannen te krijgen..

en ik zou niet beginnen aan hulpteugels.. het is denk ik een rijtechnisch probleem, zeker omdat je zelf ook aangeeft dat het paard niet kan ontspannen door jou zit.
dan ligt het eerder aan jou (sorry niet banketstaaf bedoelt) dus moet je er zelf aan werken, en niet allemaal poes pas om dat paard heen gooien..

hulp teugels lossen de aard van het probleem niet op..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:13

Een martingaal is één van de hulpteugels die weinig tot niets kan verpesten maar er voor zorgt dat je paard het bit niet tussen zijn kiezen kan pakken.
Echter denk ik dat dit het probleem niet op gaat lossen. Begin bij de basis, en dan de basis in het dressuurwerk. Lekker over de rug, nageeflijk, aan het been zien te krijgen. Pak dan eerst grondbalken mee en dan uiteindelijk pas de sprongen zelf.
Waarom heb je eens in de 3 weken les? Zelf vind ik dat, zeker bij een "onervaren" combinatie erg weing. Ik zou dan toch proberen elke week te pakken tot jullie beiden alles doorhebben en dan naar 1 keer per 2 of 3 weken lessen.
Het longeren is een zeer goede methode om je paard op eigen benen, in eigen balans te trainen. Ikzelf pak het gemiddeld 1 keer per week mee, ter afwisseling.

In ieder geval heb het er eens met je instructeur over en ga beginnen met het juist aanleren van de basis!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:53

Alles gelezen hebbende, denk ik dat je het springen eventjes moet laten rusten. In ieder geval totdat jij lekker ontspannen en zeker bent op je paard.
Het lijkt erop, dat jouw paard gespannen raakt doordat jezelf ook gespannen zit. Als je dat gaat inperken met een hulpteugel, ga je alleen maar ander probleemgedrag kweken (hoewel een martingaaltje weinig kwaad kan, maar helpen zal het ook niet).

het antwoord ligt dus vooral in (zit)lessen voor jezelf. Verder deel ik de mening van anderen hier dat longeren een goed middel is. Op zich kan je dat best zonder longeersingel; aan een zadel kan je ook hulpteugels voor het longeren bevestigen. het is dan aan te raden de stijgbeugels met een touwtje onder de buik door aan elkaar te bevestigen, zodat ze niet gaan klapperen.
het enige wat je dan moet kopen, is een longe, een longeerzweep en een stuk niet te dun touw (bouwmarkt) van 6 meter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:05

ik denk ook dat een hulpteugel geen oplossing is voor jullie probleem. Een martingaal, kan misschien een optie zijn die ook psychologisch helpt, maar verder weinig schade kan aanrichten.
Andere hulpteugels kan en mag je niet gebruiken tijdens het springen. (kunnen misschien wel, maar mag er niet aan denken welke schade je kan berokkenen in je paard z'n mond, rug,..)
Eerst dressuurmatig meer "controle", balans en vertrouwen ontwikkelen en pas daarna terug gaan springen, met begeleiding.
't kan aan mij liggen, maar waarom probeer je als "onervaren" combinatie op je eentje te spingen. Ikzelf zou nooit zonder begeleiding gaan springen zolang ik geen goed gevoel heb bij de manier waarop m'n paard springt. Aanvoelen is alles

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:35

chrisje_83 schreef:
Waarom heb je eens in de 3 weken les? Zelf vind ik dat, zeker bij een "onervaren" combinatie erg weing.

Heb 1 x in de week les, waarvan 1 x in de 3 weken springen.
ook heb ik af en toe priveles.

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:37

maar zal eens longeerspullen aanschaffen,
zodat ik kan oefenen.

ben zelf onervaren in de dingen daarom vraag ik jullie juist.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:42

Als je onervaren bent, moet je een goede instructeur zoeken die je hierbij kan helpen, adviseren en begeleiden....

Als je dit soort dingen op Bokt zet, vraag ik mij af of je dat wel hebt :o

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:29

Kittylover_ schreef:
chrisje_83 schreef:
Waarom heb je eens in de 3 weken les? Zelf vind ik dat, zeker bij een "onervaren" combinatie erg weing.

Heb 1 x in de week les, waarvan 1 x in de 3 weken springen.
ook heb ik af en toe priveles.

Wat is af en toe privé les? Welke termijn is dat?