Gek worden door het bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Gek worden door het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:55

Nu begin ik het me toch écht af te vragen, of mijn paard gewoon gek word van het bit.

Ik rijd nu dus ook bitloos, en dat gaat gewoon goed!
Maar toen ik hem pas vergeten was (crb), en al had opgezadeld etc, dacht ik nu kan ik net zo goed een keertje met bit. Ook gewoon uit nieuwschierigheid hoe hij er inmiddels op zou reageren.

En het ging écht niet. In stap ging het nog, en kwam hij zelfs uit zichzelf lekker naar beneden. Maar zodra ik in draf ging (en was geweest) ging het niet meer. Contineu harder willen, en hij reageerde niet meer op mijn zit. Waardoor ik een kleine(!) ophouding met de teugel gaf. Vervolgens kwam hij dan lichtelijk omhoog.

Het bit past gewoon en is nergenst scherp o.i.d. Zijn mond is ook al nagekeken door de da.

Ik ga nu ook niet meer opstappen met bit, maar wil ik toch weten waarom hij dit doet. Kan hij zijn dat hij hier gewoon een nare ervaring mee heeft o.i.d ? Want zoals ik al heb aangegeven is het niet zijn mond of het bit zelf waardoor het kan komen.

Hij ging trouwens uiteindelijk wel rustiger draven maar ontspannen liep hij niet (meer) echt.

Desondank ik dus niet met bit rij/ga rijden wil ik toch graag weten wat dit kan zijn.

Anoniem

Re: Gek worden door het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:44

Heb je het gebit al eens laten nakijken door een tandarts?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:45

Je paard had toch een korte mond? Een bit kan bij hem dus meer pijn veroorzaken dan bij andere paarden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:56

Ik denk dat je zelf al het goede initiatef genomen hebt door bitloos te gaan rijden. Als je het dan weer een x probeerd en hij geeft aan dat het niet fijn is lijkt het voor mij duidelijk.

Mijn verzorgpaard rijd ik ook bitloos en als de eigenaresse er dan weer opstapt met bit vind hij 't ook niet fijn. Puur omdat hij 't gewoon niet meer gewend is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 17:48

WiancaR schreef:
Heb je het gebit al eens laten nakijken door een tandarts?

Ja, pas nog zelfs!

GreenRider schreef:
Je paard had toch een korte mond? Een bit kan bij hem dus meer pijn veroorzaken dan bij andere paarden.

Dat was idd mijn paard ja!

Hannah_Menno schreef:
Ik denk dat je zelf al het goede initiatef genomen hebt door bitloos te gaan rijden. Als je het dan weer een x probeerd en hij geeft aan dat het niet fijn is lijkt het voor mij duidelijk.

Mijn verzorgpaard rijd ik ook bitloos en als de eigenaresse er dan weer opstapt met bit vind hij 't ook niet fijn. Puur omdat hij 't gewoon niet meer gewend is.

Ik ga hem idd ook niet meer met bit rijden, vandaag had ik toevallig weer gereden (bitloos) en zoals verwacht deed hij net als anders.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:07

OPG => RT-P

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:25

Mischien is hij vroeger erg in z'n mond gezeten (lees ; getrokken). Een ruiter die continue te hard trekt; wat dus pijn doet in z'n mond, kan een paard echt bang maken. Mischien kun je wel rijden met een wat vriendelijker bit ; dikker, wat stiller in de mond ligt : D trens waarvan de ringen vast zitten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:28

Ik had eerst een watertrens, ben toen over gegaan op een d trens. Hij heeft vroeger wel gekoerst (voor een sulky) misschien dat daar ooit iets gebeurd is o.i.d?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:54

waarom een wat vriendlijker bit als het zonder hartstikke goed gaat?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:55

Dat is van een tijd geleden, ik rijd al heel lang bitloos hoor, maar ik vraag me nog steeds af waarom hij zo gek word op een bit. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:57

Wat voor bit heb je
dubbel gebroken enkelgebroken ongebroken?
Dat is meer van belang dan of het een bustrens is of watertrens.

Hoe dik was dat bit?
Ook erg belangrijk.

Heeft hij er ook last van met een helemaal lange teugel?
Dan kan het zijn dat je handen net iets te onrustig zijn.

Maar als het goed gaat met bitloos doe je dat toch. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:57

Als het bitloos goed gaat, moet je niets anders hebben idd.
Maar het hangt ook van je wensen af, wat je allemaal wil bereiken met je paardje, en of het wel veilig genoeg is, en of je ook wedstrijden ermee zou willen gaan doen, en natuurlijk ook de mogelijkheden die je paard heeft.
Maar de allergrootste reden , van het verzet is volgens mij toch wel de ruiter, zijn handen en de gevoeligheid, de samenwerking, het aanvoelen van het bit.
hoe scherp het bit ook is, in de handen van een zachte ruiter is dat dan even zo goed een zacht bit.
Paarden kunnen idd een voorkeur hebben maar of je bitloos alles gedaan krijgt is maar steeds de vraag. ( das met een bit natuurlijk ook zo )

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 05:32

Mijn bit is enkel gebroken en hoe dik? Tsja niet echt super dik maar zeker ook niet dun. Verder heb ik de teugels losjes (net zoals met bitloos) en stel ik maak dus een verkeerde beweging met mijn hand, heeft hij er bijna geen last van. (misschien voelt hij druk maar zéker niet scherp maar dan voelt die het net/net.)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 06:49

wat ook kan zijn,
dat heb ik ervaren met mijn paard.

een bitje is zacht als hij lekker dik is zeggen ze toch?!
nou, dikke hoi...
als ik een normaal tot dik bit in zijn mond doet, past het amper,
en komt hij daardoor in verzet. nouja verzet.
hij wiebelt, neemt geen aanleuning, en gaat hangen bijv.

ik ben toen gestuiterd op een myler lvl 1 bitje, heel dun,
maar hij past, is niet te scherp. hij loopt er acceptabel op.
nouja, voor het oog van de jury is het goed hoor. had afgelopen weekend in de m2 190 en 192 punten, ondanks dat ik wat 3en en 4en op het protocol had, dus hij liep echt een hoop 7s en wat 8en bij elkaar.

máár ik weet hoe fijn, en licht en ontspannen hij bitloos loopt.

dus ik train nu gewoon altijd bitloos, en een dag voor de wedstrijd weer een keertje mét bit.
maar dan is die spaning meteen terug.

niet zoveel aan te doen. sommige paarden verdragen druk op de neus gewon beter dan druk op de lagen(in de mond)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:16

xChantal94 schreef:
Mijn bit is enkel gebroken en hoe dik? Tsja niet echt super dik maar zeker ook niet dun. Verder heb ik de teugels losjes (net zoals met bitloos) en stel ik maak dus een verkeerde beweging met mijn hand, heeft hij er bijna geen last van. (misschien voelt hij druk maar zéker niet scherp maar dan voelt die het net/net.)

Ik denk als je er al eens dubbel gebroken of zelf ongebroken in legt het paard het al veel fijner vind.
Enkel gebroken prikt erg snel in het gehemelte.
Zelfs bij weinig contact.
En bij een klein mondje is een bit heel erg snel te dik.
Zou jij bijvoorbeeld een myler level 1 of 2 in leggen krijg je ook al snel een andere reactie van je paard.

Niet dat je dir nu moet gaan doen als bitloos goed gaat, maar het zou wel eens leuk zijn als je het eens uit kon proberenn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:09

Misschien kan ik hem wel ooit ergenst lenen en kijken hoe hij er op reageerd :). Ik blijf sowieso bitloos maar misschien idd dat dit in zijn gehemelte prikt o.i.d. (Dan weet ik iig de rede, niet dat ik met bit ga rijden maar ik wil gewoon weten waarom hij zó gek word)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:23

En, Waarom wil je perse met Bit rijden
Vraag je dat maar eens af...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:27

Als je had gelezen dan wist je dat ze dat niet perse wilt.
Ze zoekt alleen een verklaring!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 08:57

Bedankt Irisje , dat is het idd ;) !

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:00

Ik had het ook met een verzorgpony. Die werd helemaal gek als ik een hoofdstel met bit alleen al in wou doen. Dus ook bitloos gereden. Maar wel raar. We denken dat het bij haar aan het gebit lag, omdat ze ook aan het wisselen was en dat ze daarom last van het bit kon hebben.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:22

Mijne is niet aan het wisselen :). Verder licht het (als het goed is) ook niet aan het gebit want dat heb ik ook al na laten kijken ! Ik ga morgen op ponykamp, en neem mijn hoofdstel met bit ook mee. Misschien kunnen zij me daar wel helpen (ga uiteraard gewoon bitloos maar neem hem voor de zekerheid mee, als ze denken me te kunnen helpen) :)