Benen op zijn plaats houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Benen op zijn plaats houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:43

Tijdens het rijden en dan vooral tijdens het lichtrijden heb ik problemen met mijn benen, dus iedere keer als ik sta steun ik teveel op mijn beugels en gaan mijn benen naar voren, tergelijkertijd gaan mijn tenen naar beneden... Tijdens het aandrijven ga ik juist te veel naar achteren met mijn benen :+ ondertussen gaat het al een stuk beter maar als ik me 2 minuten moet concentereren op iets anders dan gaat het weer compleet mis. Wie heeft de tip om mijn benen op zijn plek te houden zonder dat ik naar hulpmiddelen moet grijpen zoals een touwtje naar de singel? Ik heb al zonder zadel en zonder stijgbeugels gereden en dat helpt een korte tijd en ja ik heb les, maar helaas kan ik dankzij mijn uurrooster deze zomer geen lessen rijden, kan ik ook niets aan doen en de les is op een vast tijdstip omdat ik met nog 2 andere personen les rij (vanaf september kan ik normaal wel weer les rijden)

SkyMarian

Re: Benen op zijn plaats houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:46

Heb je van jezelf een foto als je op het paard zit? In bijv stap of draf? Of een stukje film kan ook :)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:50

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:59

vanaf de foto's te zien zit je niet helemaal in het midden van je zadel . Vanuit je bekken ligt je bovenbeen en knie te ver naar voren. Dat maakt dat je wat gaat klemmen met je knie en bovenbeen. Je rijdt op het puntje van je teen. Daardoor trek je automatisch je kuit op.
Je zou vanuit je bekken je bovenbeen meer terug naar achteren moeten leggen. Dan komen je bovenbeen en je knie wat losser van het zadel. Je kuit maakt dan automatisch al contact met je paard. Dan hoef je ook niet meer je been zo ver naar achteren te leggen.
In je lichtrijden overtrek je de knie. Door die op slot te zetten maak je de beweging van het lichtrijden. Deze behoorlijk je eigenlijk vanuit de vering van je gewrichten met je spieren te maken.

Dit is wat mij opvalt vanaf de foto. Je houding veranderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Spieren die je nodig hebt zullen nu ws te weinig doen. Met behulp van iemand die echt goed je houding kan corrigeren en ook snapt hoe een mens fysiek in elkaar zit zou je goed kunnen helpen :)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:00

Oke bedankt, ik ga het morgen eens proberen :)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:21

Natje_Spirit schreef:
Tijdens het rijden en dan vooral tijdens het lichtrijden heb ik problemen met mijn benen, dus iedere keer als ik sta steun ik teveel op mijn beugels en gaan mijn benen naar voren, tergelijkertijd gaan mijn tenen naar beneden... Tijdens het aandrijven ga ik juist te veel naar achteren met mijn benen :+ ondertussen gaat het al een stuk beter maar als ik me 2 minuten moet concentereren op iets anders dan gaat het weer compleet mis. Wie heeft de tip om mijn benen op zijn plek te houden zonder dat ik naar hulpmiddelen moet grijpen zoals een touwtje naar de singel? Ik heb al zonder zadel en zonder stijgbeugels gereden en dat helpt een korte tijd en ja ik heb les, maar helaas kan ik dankzij mijn uurrooster deze zomer geen lessen rijden, kan ik ook niets aan doen en de les is op een vast tijdstip omdat ik met nog 2 andere personen les rij (vanaf september kan ik normaal wel weer les rijden)

het is een oud middel maar je leert het wel na een paar keer
gewoon de beugels vast knopen aan de singel
de beugels korter wil ook wel eens helpen
ook zijn beweegbare beugels makkelijker om je hakken uit te drukken

verder iemand die het je elke keer zegt zodat je eraan herrinerd wordt

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:31

Touwtjes zou ik niet doen; is symptoombestrijding!

Ik wil je de tip geven om je been langer te maken door je knie naar beneden te duwen, in plaats van je hak! Probeer maar eens ;) Als je je hak overdreven probeert uit te drukken, duw je je onderbeen naar voren. Als je daarentegen je knie uitdrukt, gaat je onderbeen vanzelf wat naar achteren. Niet nadenken over je hakken, enkel bezig zijn met je knie. Laat dan maar eens foto's maken en zie het verschil.
Helpt mij erg goed!

Ook kan het zijn dat je een zadel hebt waarbij het zwaartepunt niet goed ligt. Wanneer je teveel achterin het zadel zit, steek je om in balans te blijven automatisch je benen naar voren.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 09:41

Oke bedankt voor de tips :D

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:36

klopt het is symptoombestrijden maar zo voel je wel wat je fout doet en hoe het eigenlijk moet want anders ben je elke keer je beugels kwijt, knie naar benedendrukken is in het begin h eel moeilijk. foto's en filmen is idd een goed idee succ6s ermee

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:52

Nou, ik heb al een paar keer geprobeerd om mijn knie naar beneden te drukken maar dat lukt blijkbaar niet zo goed :o . Als ik me echt concentreer kan ik kleine stukjes mijn benen stil houden maar dan profiteert mijn paard er nogal van dat ik geconcentreerd bezig ben met m'n houding ipv hem :+

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:29

Wanneer je je knie naar beneden drukt, zul je ws de spieren in je liezen voelen; deze worden namelijk wat opgerekt.... kost idd wat concentratie. Succes ermee!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:59

Bedankt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:48

kijk eens of je het boek van sally swift (centered riding) weet de nederlandse titel zo niet, te pakken kunt krijgen, er staan veel goede tips in.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:21

Oke, ik zal eens surfen en kijken of ik hem in het nederlands kan bestellen :)

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:24

- touwtjes aan je beugels
- zonder beugels
- beugels langer/korter
- hakken extra uitdrukken

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:44

Ik had hetzelfde probleem, alles geprobeerd maar niets hielp.
Tot de manegehouder mijn beugels vastbond aan de singel.
iid symptoom bestrijding, maar je hoeft niet heel geforceerd je benen op de plaats te houden. ( waar je paard dan weer van profiteerd en alles de mist in gaat)
Na een tijdje met de touwtjes klooien ga je je zit vanzelf aanpassen omdat je anders niet echt lekker zit en je beugels uitfloepen.

Mij heeft het enorm geholpen en ik kan nu mijn benen prima stilhouden zonder de touwtjes!