Voorhand-achterhandgebruik in Jip en Janneke taal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Voorhand-achterhandgebruik in Jip en Janneke taal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:47

Jaja.. Hoe leg ik aan een leek het wat, hoe en waarom van voor en achterhand gebruik uit? Wie kan me dit even voorkauwen, in gemakkelijke taal? Ik ben al niet zo'n beste uitlegger, dus ik kan het gewoon niet overbrengen.. Ik hoop dat iemand me dit begrijpelijk kan voorkauwen, dan geef ik het wel weer door :D

Anoniem

Re: Voorhand-achterhandgebruik in Jip en Janneke taal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:04

Een paard loopt van nature meer op zijn voorbenen dan op zijn achterbenen. Máár om je paard goed te kunnen laten lopen in de dressuur, moet ie meer op zijn achterbenen gaan lopen. :D

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:51

Een paard draagt van nature het meeste van zijn gewicht op de voorkant alleen de achterkant is de moter en die willen we in de dresuur verbeter vandaar dat we paarden van achter naar voren rijden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:13

Ja misschien eerst zelf leren waarom een paard op de achterhand moet lopen , want als je dat zelf al niet snapt dan is het idd moeilijk uit te leggen.

Achterhand heeft niets te maken met dressuur rijden, achterhand gebruik moet als je je paard zo lang mogelijk zonder blessures wil houden in de rug benen en waar dan nog meer.

Een paard is niet om op te zitten, maar wij willen dat en dat moet dus goed gebeuren, een paard heeft zijn eigen balans en als wij er op willen moet die balans verandert en hij moet ons leren dragen door middel van het achterbeen onder het zwaarte gewicht te zetten.
Je kan het hebben over van achter naar voren rijden , maar als je paard van voren niet ok is en hangt in je hand kun je je paard nooit in balans zetten, dus eerst zorgen dat het van voor ok is en dan pas door naar achter gaan werken, je rijd je paard op je zit en daarbij gebruik je een bepaalde techniek en oefeningenom de achterhand er onder te krijgen, als je het goed wil doen en ook goed wil uit leggen als je les geeft, dan behoor je te weten wat er in het lichaam van het paard gebeurd en waarom en welke spieren je traint .
Misschien zelf eerst eens leren wat die techniek is en dan pas uit leggen,
Ga lezen , neem les van iemand die weet hoe het werkt en hoe je je paard op de achterhand rijd , iemand die jou meer vertelt dan wat een volte is.
Het achterhand gebruik is bedoelt voor het paard en niet voor de punten , wat eigenlijk heel veel ruiters wel denken, heel veel mensen rijden paard zonder te weten wat ze doen en waarom ze iets doen, ook de fout van de gene die les staat te geven die behoort de theorie er ook bij te vertellen.
Ga eens google, misschien dat je daar wijzer word.
Mijn heeft de site van www.paardenbegrijpen.nl een heel duidelijk beeld gegeven over het hoe en waarom, les ook al 4 jaar op deze manier en het is een mooie manier om je paard goed te houden/krijgen , maar vooral een eerlijke manier.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:12

@ Midgie: Ik denk dat je mij een beetje verkeerd begrijpt, ik ben absoluut niet van plan om les te gaan geven of wat dan ook. Heb zelf goede instructie, die mij prima met mijn paard helpt en uitlegt hoe en wat. Het is geen onbegrip dat ik dit niet duidelijk aan een ander uit kan leggen. Ik snap zelf prima hoe en wat, maar kan het niet goed onderbouwt en duidelijk aan een leek (die ook nog eens behoorlijk eigenwijs is) uitleggen. Ik ben geen instructrice, wil dat ook niet worden, ik wil nu alleen even een ander voor fouten behoeden.

Ik probeer juist een leek ervan te weerhouden zelf met een groen paard aan de slag te gaan, heb uitgelegt dat er meer bij komt kijken dan een paard rondjes te laten lopen op de voorhand, nou ja, het hele verhaal. Ik kreeg het er totaal niet in ('als ze van nature op de voorkant lopen, zal dat ook wel het beste zijn'), dus daarom vraag ik hier om een simpele uitleg hoe en wat, zodat ik in begrijpelijke taal kan onderbouwen dat het zo niet goed gaat komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:18

Okee, heb ik het anders begrepen,

Mensen die niet open staan ook een leek , snappen niet hoe het werkt, dat komt je bij de beste ruiters tegen .
Soms is een paard juist beter af bij een leek, die wat op de voorhand sukkelt, is vaak eerlijker dan een hoge ruiter die het paard in de krul trekt en ook geen verstand heeft van de techniek, wat je helaas ook vaak tegen komt.

Het is ook hoe iemand een paard ziet , is het je maatje voor het leven , of is het iets wat je ziet om hoger te komen (dus een soort ding)en dan weer weg moet als hij zijn kunstjes heeft gedaan zodat een volgend paard het slachtoffer kan worden.

Dus ja het is maar hoe je het bekijkt , een leek met ene groen paard kan gelukkiger worden dan een Z ruiter en een groen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:22

midgie schreef:
Ja misschien eerst zelf leren waarom een paard op de achterhand moet lopen , want als je dat zelf al niet snapt dan is het idd moeilijk uit te leggen.

Achterhand heeft niets te maken met dressuur rijden, achterhand gebruik moet als je je paard zo lang mogelijk zonder blessures wil houden in de rug benen en waar dan nog meer.

Een paard is niet om op te zitten, maar wij willen dat en dat moet dus goed gebeuren, een paard heeft zijn eigen balans en als wij er op willen moet die balans verandert en hij moet ons leren dragen door middel van het achterbeen onder het zwaarte gewicht te zetten.
Je kan het hebben over van achter naar voren rijden , maar als je paard van voren niet ok is en hangt in je hand kun je je paard nooit in balans zetten, dus eerst zorgen dat het van voor ok is en dan pas door naar achter gaan werken, je rijd je paard op je zit en daarbij gebruik je een bepaalde techniek en oefeningenom de achterhand er onder te krijgen, als je het goed wil doen en ook goed wil uit leggen als je les geeft, dan behoor je te weten wat er in het lichaam van het paard gebeurd en waarom en welke spieren je traint .
Misschien zelf eerst eens leren wat die techniek is en dan pas uit leggen,
Ga lezen , neem les van iemand die weet hoe het werkt en hoe je je paard op de achterhand rijd , iemand die jou meer vertelt dan wat een volte is.
Het achterhand gebruik is bedoelt voor het paard en niet voor de punten , wat eigenlijk heel veel ruiters wel denken, heel veel mensen rijden paard zonder te weten wat ze doen en waarom ze iets doen, ook de fout van de gene die les staat te geven die behoort de theorie er ook bij te vertellen.
Ga eens google, misschien dat je daar wijzer word.
Mijn heeft de site van http://www.paardenbegrijpen.nl een heel duidelijk beeld gegeven over het hoe en waarom, les ook al 4 jaar op deze manier en het is een mooie manier om je paard goed te houden/krijgen , maar vooral een eerlijke manier.

Aha. Dus paarden die niet bereden worden of in 'het wild' leven hebben eerder blessures ;) Denk het niet :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:50

Moeilijk he lezen??
Lees even verder en lees begrijpend en niet wat je wil lezen!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:17

midgie schreef:
Soms is een paard juist beter af bij een leek, die wat op de voorhand sukkelt, is vaak eerlijker dan een hoge ruiter die het paard in de krul trekt en ook geen verstand heeft van de techniek, wat je helaas ook vaak tegen komt.

Ben ik met je eens, maar dit is nog weer een andere situatie. In deze situatie wil iemand die echt nog nooit iets met paarden te maken heeft gehad 'even' een groen paard beleren. 'Even voor de sleep, net als vroeger, flink moe maken' en dan kon ik er daarna wel op om hem de rest te leren. Absoluut niet dus :')

Ik ben ze nu aan het overtuigen het door iemand te laten doen die er verstand van heeft, want ik weiger hier aan mee te werken (al is het alleen al voor mijn eigen veiligheid) en ik wil ook echt niet dat ze iemand anders vragen die er misschien wel in trapt, met alle gevolgen van dien. Als ik goed kan onderbouwen waarom dit niet verstandig is, denk ik wel dat ze luisteren. Alleen om het dus goed en duidelijk uit te leggen, dat viel me even vies tegen.

Deze mensen hebben zoiets van, een zadel er op gooien en iemand er op laten zitten, dat lukt ons zelf wel, en dan is het klaar. Ik probeer ze verder te laten kijken, dat het paard ook correct moet lopen, hulpen moet leren. Dat ging er nog wel in, maar dat konden ze zelf ook wel. Dus ik begin over het gebruik van de achterhand, maar dat was onzin, en ik kon het niet goed onder woorden brengen. Probeer ik de volgende keer weer, ik kan het nu wat simpeler verwoorden denk ik. Geloof wel dat ik ze om krijg, dat is het belangrijkste!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:27

Ja soms is het moeilijk iemand het over tuigen dat het ook anders kan.
Vraag me af hoe oud die groene ruiter is, want het klinkt in elk geval niet van deze tijd.
In elk geval is het een heel dom persoon die een paard niet ziet als een levend iets maar meer als een ding.

Vraag of die gene zijn kinderen ook vanaf hun derde hebben moeten leren schrijven.
Of een baby van een half jaar op het potje heeft leren plassen, daar heb je ook een stappen plan voor geld ook voor paarden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:39

midgie schreef:
Moeilijk he lezen??
Lees even verder en lees begrijpend en niet wat je wil lezen!!

Je hoeft niet gelijk zo te reageren hoor ;)
En ik lees zeker begrijpend :)

Maar goed... :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:42

Heel simpele benaderingswijze:
Een paard loopt van nature met meer gewicht op zijn voorbenen dan op zijn achterbenen. Met een ruiter wordt dat nog erger en komt het gewicht voor 3/5 op de voorbenen en 2/5 op de achterbenen. Tel daarbij het extra gewicht van de ruiter en dan is het duidelijk dat de overbenen op een gegeven moment slijtage zullen krijgen.

midgie schreef:

Dressuur heeft juist alles daarmee te maken. Het doel van dressuur is niet meer dan zorgen dat je een gehoorzaam, fijn te rijden paard krijgt dat zo lang mogelijk gezond blijft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:46

Bizzbijtje: in de natuur zit er niemand op. Dat is het grootste verschil.

Wil je je paard zo lang mogelijk gezond en blessurevrij houden terwijl je er ook op wilt rijden zal hij een deel van zn gewicht naar de achterhand moeten verplaatsen om jou beter te kunnen dragen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:32

Een paard loopt van nature voorover. Dat is niet zo raar als je bekijkt waar het gras groeit :D
De krachtige motor zit echter achterin. Kijk zelf maar naar een paard dat ervandoor gaat. In slowmotion ziet het eruit alsof het eerst door de achterbenen zakt voor hij gas geeft. Als wij op een paard zitten verstoren we de natuurlijke balans en zal hij nog meer voorover gaan. Dat willen we niet, want dan slijten de voorbenen harder en voelt het bovendien niet prettig. We streven naar een horizontaal evenwicht, waarbij het gewicht gelijk over de vier benen verdeeld wordt.

Het is eigelijk simpel: je wilt dat een paard hoger komt, dan moet hij achter zakken. Toch gaat het hiermee vaak fout. Je bent namelijk niet door de voorkant op te tillen. Dan brengt het paard zijn hoofd en hals omhoog, maar de rug doet niet mee en verstrakt. Hoe dan wel? Door de achterbenen verder onder te laten treden. Als je meer beenhulpen geeft gaat een paard harder. Om dat te voorkomen moet je de extra energie die je er met je benen inrijdt aan de voorkant opvangen. niet door te trekken, maar door het paard voorzichtig op een elastische manier enigszins tegen te houden. Probeer de energie in je paard te houden en er niet aan de voorkant uit te laten vliegen. NIET MAKKELIJK! :D Het helpt niet om een paard aan de voorkant in een houding te dwingen. Als de rug niet meedoet, dring je met je hulpen niet door tot de achterbenen. Het paard wordt mischien wel licht in je handen maar dat is enkel omdat hij zijn bit loslaat om de akelige druk te ontlopen.

Hoe beter een paard zichzelf draagt op de achterbenen, hoe beter hij in staat is om voorwaarts te gaan. Hij kan immers zijn krachtige motor gebruiken. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:38

beantsje schreef:
Heel simpele benaderingswijze:
Een paard loopt van nature met meer gewicht op zijn voorbenen dan op zijn achterbenen. Met een ruiter wordt dat nog erger en komt het gewicht voor 3/5 op de voorbenen en 2/5 op de achterbenen. Tel daarbij het extra gewicht van de ruiter en dan is het duidelijk dat de overbenen op een gegeven moment slijtage zullen krijgen.

midgie schreef:

Dressuur heeft juist alles daarmee te maken. Het doel van dressuur is niet meer dan zorgen dat je een gehoorzaam, fijn te rijden paard krijgt dat zo lang mogelijk gezond blijft.

Dressuur zien de meeste idd als gehoorzaam en hun kunstje rijden, maar het gaat juist om de techniek die je daar weer voor gebruikt, maar die zie je vaak in de heden ten dagen niet terug.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:14

nee inderdaad...van een heel nuttig middel is het tot doel geworden, en in het streven naar een mooi en spectaculair plaatje wordt soms zo doorgeschoten dat het oorspronkelijke doel totaal gemist wordt. maar ja, da's weer een hele andere discussie..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:26

midgie schreef:
Ja soms is het moeilijk iemand het over tuigen dat het ook anders kan.
Vraag me af hoe oud die groene ruiter is, want het klinkt in elk geval niet van deze tijd.
In elk geval is het een heel dom persoon die een paard niet ziet als een levend iets maar meer als een ding.

Vraag of die gene zijn kinderen ook vanaf hun derde hebben moeten leren schrijven.
Of een baby van een half jaar op het potje heeft leren plassen, daar heb je ook een stappen plan voor geld ook voor paarden,

Het is gewoon een oudere eigenwijze man, die denkt dat het allemaal zo wel even kan, omdat het volgens hem vroeger ook zo ging. Paard is groen, man is geen eens ruiter, maar gewoon van de oude garde, met andere opvattingen als ik. :D Dat is ook prima, hij staat wel open voor andere werkwijzes, dus het zal vast wel goed komen. Ik geloof dat ik dit idiote plan wel redelijk uit zijn hoofd heb kunnen praten. Ik werk er ook gewoon niet aan mee :D

Hoe dan ook, bedankt voor alle uitleg, ik denk dat ik de volgende keer beter onder woorden kan brengen wat ik bedoel. :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:30

Misschien is dan een andere uitleg op zijn plaats...zeg gewoon dat zijn paard meer waard wordt als hij netjes wordt ingereden.