Teugelmank - Onregelmatigheid..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aziza_XX

Teugelmank - Onregelmatigheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:52

ik heb een 13-jarige Selle-Français ruin (Calato X Phoebe de Plainvil). Hij heeft in zijn leven veel meegemaakt waardoor hij heel veel ziektes opgelopen heeft (van winterharen in de zomer die 's winters uitvielen, ringen in de hoeven, maagzweren, leverproblemen tot lymphangitis op beide achterbenen.....)
na 4 jaar als dierenartspatiënt is hij volledig genezen, hij ziet er wel ouder uit dan hij werkelijk is :p

Het is een paard met enorm veel vermogen (heeft als jong paard nog 1,30 gelopen wat je zeker niet zou geloven als je hem ziet) en dit is hem niet ten goede gekomen.
Het is een sterk paard (of ziet er toch zo uit) maar is heel fijngevoelig voor stress en wedstrijddruk.

Nu is hij weer volledig gezond (geen kwaaltjes, zit niet vast volgens ostheopaat...) maar hij maakt het hem vooral niet moeilijk.
In dressuur is hij nogal aan de luie kant. Hij is wel goed vooruit maar loopt vaak onregelmatig (teugelmank).

Het probleem duikt op wanneer hij in de hand wordt gereden. Hij doet het niet op rechte lijnen, enkel op cirkels. Hoe kleiner de cirkels en bochten gereden worden, hoe harde hij het doet. Ook bij wijken & schouder binnenwaarts doet hij het
M'n volbloed doet dit soms ook maar dit is door de stress, wat hij thuis helemaal niet heeft dus denk ik dat ik het probleem daar niet bij hoef te zoeken.

Ik heb van alles geprobeerd zoals, meer en minder buiging vragen, meer en minder impuls, actiever met de benen (wakend buitenbeen omdat hij uitweikt)
schouder binnenwaarts op de cirkels, achterhand meer en minder meevragen, heel veel tempowisselingen, omgekeerde stelling
meer met zit vragen etc...

in dressuur ben ik geen krack, al vind ik zelf dat ik redelijk goed m'n plan trek met dit paard :P hij is heel zwaar te rijden, komt pas licht na een goeie tijd werken.
Het is een paard dat van nature wat meer op de voorhand loopt.

mijn volgend probleem is dat hij er heel erg gespannen ziet als hij id hand loopt, ook al is hij dat helemaal niet. Zoals ik al zei komt hij na een goeie tijd wat losser waardoor hij licht te rijden wordt, maar toch blijft hij er gespannen uitzien.
Ook merkte ik dat hoe lichter hij wordt, hoe beter hij werkt maar ook hoe harder hij onregelmatig loopt. Hij stuwt meer af op het ene been dan op het andere.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

m'n laatst onopgelost probleem is dat hij bij halthouden altijd scheef staat, weet iemand waaraan dat ligt?

Afbeelding
Afbeelding
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 5088_n.jpg
in middendraf is hij altijd zo gespannen, ligt wss aan mij al weet ik niet wat ik moet doen om het te verhelpen :p
http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 8719_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Apple op 25-07-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's als illustratie, rest omgezet naar link.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:49

Doet je paard dit ook aan de longeerlijn, en dan op een wat kleinere cirkel.
En/of op een kleinere cirkel op het harde (aan longeerlijn).
Want het is goed dat een osteopaat er naar gekeken heeft maar misschien is het iets richting hoefkatrol?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:54

Dat hij niet recht staat, maar scheef staat komt wrs omdat je paard scheef is. Dat is elk paard, dressuur is een middel om dat zoveel mogelijk op te lossen.
Ik vermoed dat dit ook de oorzaak is voor het teugelkreupelen. Sommige paarden doen dit al heel snel, als je als ruiter bijv. net te veel druk houdt in één hand.

Het verbaast mij echter dat hij het alleen op cirkels doet, is het dan altijd hetzelfde been of elke keer het binnenbeen? Als het het binnenbeen is, komt de onregelmatigheid waarschijnlijk omdat dáár het meeste gewicht op komt. Dat doet mij nl. toch vermoeden dat er iets niet goed zit. Een spier of misschien toch pijn in z'n voorbeen (artrose, hko?). Je zegt zelf dat hij door een osteo is gecontroleerd en dat de spieren het niet kan zijn.

Als ik je andere 'probleem' (het gespannen eruitzien) naast het teugelkreupele leg dan vermoed ik dat dit paard in z'n geheel meer op z'n eigen benen zou mogen lopen. Dus lekker voorwaarts rijden en op z'n eigen benen, niet in jouw handen handen, niet zelf vast houden. Voorwaarts is altijd de oplossing, voorwaarts is echter niet over het tempo jagen. Achterhand ten altijd er onder en op eigen benen lopen.

Maar als het paard aan het werk gezet wordt en daarbij onregelmatig wordt (voelt) is dat iets wat je éérst op moet lossen. Een dierenarts kan heel snel zien of iets een teugelkreupelheid is of niet. Ik zou eens een bezoek er aan wagen. Als het een vorm van artrose is of hko dan zijn er zat andere mogelijkheden om de pijn te verlichten en nog jaren met plezier door te rijden. Als dat het niet is weet je iig zeker dat teugelkreupelen komt door het rijden en moet je dat op gaan lossen met goed les nemen. Met nadruk op goed!

dodelo

Re: Teugelmank - Onregelmatigheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:04

Ken dit probleem! Heb ook twee jaar liggen dierenartsen met mijn paard. Slechte beharing, neusloop, hoesten in winter, te mager en dag erna opgeblazen, onregelmatig en heel erg druk doen en kon ook nooit vierkant halt houden. Uiteindelijke diagnose: hoefkatrol en al de andere kwalen kwamen door vergiftiging van spuiten en medicijnen die de vorige eigenaars hebben gegeven. Mijn advies: deftig ontgiften en wilg bijgeven (= natuurlijke pijnstiller). Mijn paardje staat nu op weide en is een pak aangenamer in de omgang.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:20

Paard loopt idd niet ontspannen zo op de foto`s te zien, jou zit kan ook meer ontspannen .
Krijg je geen les?
Je instructrice zou met het rechtrichten en de techniek aan de gang moeten , om jou dat te leren ,
Het paard heeft een te grote duwende beweging in het achter en voorbeen, ook dat zou je instructrice moeten zien.
Dus lekker gaan gymmen en het paard op eigen benen leren lopen, rij eens een aantal keren zonder zadel, hoe is jou balans??

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:49

Vanwaar het borsttuig? ligt je zadel wel helemaal goed? Is hij niet scheef in z'n bekken?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:19

bedankt voor jullie reacties!
ik had eerder moeten vermelden dat hij dat al jaren doet, dus wss niets te maken heeft met een of andere aandoening als reuma of hoefkatrol.

hij doet het idd telkens bij het binnenbeen dus vermoed ik zoals gezegd dat het te maken heeft met het gewicht.

De d.a had bij hem al vastgesteld dat het duidelijk om teugelmankheid ging. Goed voorwaarts rijden wordt daarvoor als 'remedie' gebruikt. Dat doe ik maar er is geen resultaat te zien ;)

jammer genoeg heb ik geen instructrice omdat ik een 'ervaren' zus heb die me zou moeten kunnen leren. Maar ik denk dat iedereen dat wel kent, les krijgen van je eigen zus loopt niet altijd op wieltjes :P
In ieder geval doet hij het bij m'n zus niet, wss omdat zij pakken beter dan ik rijd :)

waar ik nu ook hard aan werk is aan mijn zit (ontspanning, zeeeer noodzakelijk in mijn geval :p) en het rechtrichten.
Bij het halthouden probeer ik m'n benen wakend te houden, als ik waak met het ene been gaat hij met zijn achterhand langs de andere kant gaan staan.
Hij staat enkel recht als ik heel geleidelijk aan naar halt ga. vb. Draf naar stap (8-tal passen) en dan naar halt.

nog even melden .. hij is onlangs volledig gecheckt, buigproef, foto's & geefn hoefkatrol te zien ;)

@ Sammie, het ligt wss aan mijn rijstijl
bij 'betere' ruiters doet hij het niet, en ik kan er mij wel bij neerleggen dat ik te veel druk uitoefen op 1 hand..
Hij is heel zwaar te rijden, zal niet echt van zelf lopen. Ik zou idd beter les moeten volgen, maar aangezien ik dit (voorlopig) niet krijg dacht ik hier even een oplossing te zoeken..
ik heb een aantal filmpjes van een tijdje geleden van hem op youtube staan, het gaat al een pak beter doordat m'n zit al ietsje beter is en wat spieren krijg in m'n benen.
mss kun je daaruit wat meer informatie vinden (typ: harmani de baufour)

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:20

manonutjuh schreef:
Vanwaar het borsttuig? ligt je zadel wel helemaal goed? Is hij niet scheef in z'n bekken?

het borsttuig gebruik ik omdat het zadel neigt naar achter te schuiven, hij heeft een nogal hoge schoft :D