paard bang voor andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

paard bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:42

hallo,

mijn paard(ruin van 1.78m) is erg bang voor andere paarden. dit vooral als ze recht op hem af komen. dit is erg lastig met rijden, in de les houden ze er rekening mee, maar tijdens de wedstrijden losrijden is het knap vervelend en ook las de dressuurringen te dicht naast elkaar liggen wordt het rijden van een proefje als je elkaar tegen komt erg lastig. nu zijn we druk aan het oefenen om met andere paarden tegen elkaar in te rijden moet zeggen dat dit goed werkt hij wordt al minder bang. maar nu is mijn vraag aan jullie of jullie dit probleem herkennen en zo ja wat jullie er aan gedaan hebben? alle nuttige tips zijn welkom!

Diane65

Re: paard bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:45

Jawel, dat had mijn vorige paard ook toen ik haar net onder het zadel had. Gewoon blijven doorgaan (ook met ademhalen) en rustig blijven. En m de hemel inprijzen als hij het goed doet. Volgens mij zit je al behoorlijk op de goede weg.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:46

mijn paard had dat ook
ik heb het gewoon veel geoefend,gaat vanzelf over.
er is niet echt een goude tip voor denk ik ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:07

Mijn paard heeft het ook, het is eigenlijk iets heel natuurlijks. Als paarden elkaar rustig benaderen doen ze dat ook ietwat scheef. Recht op elkaar aflopen = aan de kant.
Aangezien ik deze regels met mijn paard heel strict hou, vind ik het niet zo erg als ze dat doet, maar ik rij dan ook geen wedstrijden en ook niet tijdens lessen. Mijn paard heeft het dan ook nog niet afgeleerd;)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:11

sassol, ik bedoel met recht op elkaar af rijden dat je elkaar passeert maar dan allebei op een andere hand rijdt. maar het is zeker iets natuurlijks

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:21

Misschien vind je het zelf ook wel een beetje spannend omdat hij eerder daar problemen mee had, op het moment dat je dan een paard tegemoet rijd, breng je die spanning, al is het maar een fractie, over op je paard en zal hij daar op reageren. Er zit denk ik toch echt niets anders op dan het blijven herhalen. Ga anders oefenen in de bak met een tegenligger en spreek af dat je een paar meter van tevoren al tegen elkaar gaat praten of zo. Misschien leidt dat hem ook af en denkt hij er dan niet meer aan dat hij wordt gepasseerd. Ik neem aan dat hij het erger heeft als hij tussen het beschot en het paard loopt? Of heeft hij het ook als hij aan de binnenkant (met aan de ene kant paard en aan de andere kant bak) loopt?

Foolish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:35

Mijn vorige paard had dit ook, echter is dit met geen enkele hulp over gegaan.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:11

diane:
hij heeft het ook als hij aan de binnenkant loopt al is het dan wel minder en dat ik mijn spanning overbreng op hem is absoluut waar! ben zelf ook de hele tijd aan het kijken waar de andere paarden zijn maar ben nu gelukkig wel zover dat ik anderen niet meer probeer te ontwijken maar hem er toch langs te laten lopen en dat praten ga ik zeker proberen is voor mijzelf denk ik vooral goed

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:31

Mijne had het ook heel erg, maar het wordt steeds beter.
Ze moeten gewoon het vertrouwen hebben dat ze elkaar kunnen passeren zonder dat er 1tje schopt.
Gewoon zo doorgaan!

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:24

hey karelien, je zult geduld moeten hebben.
Diane heeft volgen mij gelijk, en zorg ook vooral dat je rustig blijft doorademen. veel succes!

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:03

Herkenbaar.... Vorige jaar paard 4 jaar eerste concoursen ging goed. Was niet bang voor andere paarden en op dat gebied geen vuiltje aan de lucht. Laatste buiten concours... een instructrice denkt ponyruiter te helpen door even de pony een tik met de zweep te geven! Gevolg pony werpt kont naar buiten waar ik net met mijn paard stond. Kon verder wedstrijd vergeten want kon niet meer op mijn paard komen (toch gereden snel de ring in en het inrijden maar overgeslagen.. ging niet super!).
Winter seizoen ging redelijk goed.... Eerste wedstrijd weer buiten: onhandelbaar. Moeilijk met losrijden en ook in de ring als er een ander paard langskomt wegschieten. Durf er zelf niet meer op tussen andere paarden. Toch met behulp van bijrijder regelmatig tussen andere paarden begeven (ook wedstrijden) maar elke keer weer dat wegschieten. Het wordt wel beter (begin draaide hij zich om en wilde er vandoor gaan, inmiddels zie je hem alleen af en toe stil vallen van angst).
Baal als een stekker door een stomme actie van z'n instructrice zijn we nu al een jaar lang bezig om mijn paard met zijn angst te leren omgaan.
Ben het er mee eens.....kan alleen mijn paard helpen door tussen andere paarden te blijven rijden (helaas geen quick fix)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:32

carolien:
de eerste keer dat ik mijn paard mee nam naar les is er een steigerend paard tegen ons aan geknalt daarna is hij dus bang geworden alleen maar steigeren als er een paard aan welke kant langs hem heen liep. maar na een paar weken ging ik zelf al klaar zitten voor het steigeren als er een paard langs kwam dat werkt natuurlijk helemaal niet! toen ook iemand anders er een paar weken op tijdens de les die heeft hem er behoorlijk door kunnen rijden daarna ik er weer op ging ook goed alleen het tegemoet rijden blijft een drama. dit buitenseizoen begong super tot er een behoorlijk arrogante ruiter naast mijn ring kwam rijden paard zo van geschrokken (steigeren) kerel bleef toen gewoon naast mijn ring rijden wou niet weg tot mijn jury hem heeft weggestuurd. nu paard weer zo bang voor anderen dankzij hem. dus begrijp je helemaal door een ander kunnen wij weer helemaal opnieuw beginnen met ons paard vertrouwen te geven. gelukkig ben ik zelf nu niet meer bang op zijn rug en probeer hem wel door te rijden. maar uiteindelijk zal het wel een beetje slijten hoop ik

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:06

Oefenen! Vooral dus in de les. Eerst met enige afstand ertussen, en wanneer dat goed gaat, steeds wat dichterbij.
Vermijden lost niets op, want je komt het altijd weer ergens anders tegen. Maak gebruik van de les om je paard te leren dat het niet eng is, en als het goed gaat: belonen!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:42

Nou veel plezier, bij mijn vorige paard is dit nooit over gegaan,
Die raakte al in paniek als er een paard in de bak was dat ze niet kende.

heb 1 keer bij de paardenclub gereden en dat was 1 grote nachtmerrie.

Staat je paard met andere paarden in de wei?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:55

jockey,

ja mijn paard staat met een andere pony inde wei. maar die van mij raakt niet in paniek al komen er tien bij hem in de bak(eerst wel hoor) het is nu echt alleen het tegemoet komen . rijd ook elke week in de les met gemiddeld vier andere paarden en dat gaat nu heel goed.

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:59

oefenen oefenen oefenen, misschien kan je oefenen met een pony die je paard al kent? Dat je je paard langzaam leert dat het niet eng is, en tegen hem blijven praten?
succes!