bokken met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolovejebe

bokken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 08:55

Hey,

ik weet niet of het hier juist staan
Ik wist geen beter titel, dus ik zal de situatie even uitleggen.

De pony van een vriendin van mij, een 7 jarige c-pony merrie,
staan momenteel mager, en ruifde niet goed door (er bleven zo van die haartjes op haar poep staan)
hiervoor krijgt ze vitaminen bij.
de pony ging eigenlijk heel goed deze winter haar eigenaar ging ermee op springwedstrijden, ze was wel hevig maar braaf.
Sinds deze lente heeft ze een halve stal (deze heeft ze gelukkig niet meer), omdat haar baasje te weining tijd heeft voor 4 pony's .
Dit meisje is ermee op straat gaan galoperen en in de beek beland, dit allemaal zonder te vragen aan de eigenaar of ze buiten mocht gaan rijden.
sinds toen is de pony bij de verzorgster ontzettend gaan bokken en dit werd ook steeds erger bij het baasje en ook bij mij.
nu verzorgt de verzorgster ze niet meer maar het bokken is gebleven ze is echt onthandelbaar bij het rijden
de eigenaar en ik blijven er wel opzitten en rijden ze er wel door maar leuk is anders hé

wat zouden jullie in dit geval doen?

ps worden paarden hevig van melasse en wortelen?

gr caroline
alvast bedank om ons lange verhaal te lezen en eventueel te helpen

Lizzzzz

Re: bokken met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:59

Volgens mij kunnen ze van melasse wel hevig worden (Dan denk ik aan Luzerne) maar mijn pony's hebben daar geen last van.
Succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:00

heeft het paard nergens last van?
de rug of pezen?

als dat allemaal goed is, als die bokt gewoon het hoofd omhoog trekken, en elke keer als die bokt een flinke klap met de zweep verkopen.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:04

roybrit schreef:
heeft het paard nergens last van?
de rug of pezen?

als dat allemaal goed is, als die bokt gewoon het hoofd omhoog trekken, en elke keer als die bokt een flinke klap met de zweep verkopen.

de DA is al verschillende keren geweest, maar ze heeft nergens last van.
de eigenaar gaat de osteopaat ook eens laten komen, om te zien of haar rug niet vast zit.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:05

Hmm.. Normaal gesproken ben ik ook van bok = tik.. Maar dat werkt natuurlijk niet met alle paarden (Heb er nl zo 1 ;-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:08

waarschijnlijk heeft dit allang niks meer te maken met die beek
heel misschien dat die beek een gelegenheid heeft gecreaeerd om te bokken, en dat dit toen bevestigd is
kweet niet wat voor verzorgster erop heeft gereden en hoe zij hier mee om ging, maar het klinkt alsof het bokken een gewoonte aant worden is

kan het natuurlijk moeilijk zien vanachter een computer, maar het lijk gewoon gedrag
als je het toch niet zeker weet misschien idd een osteopaat laten komen

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:09

Asyaa schreef:
waarschijnlijk heeft dit allang niks meer te maken met die beek
heel misschien dat die beek een gelegenheid heeft gecreaeerd om te bokken, en dat dit toen bevestigd is
kweet niet wat voor verzorgster erop heeft gereden en hoe zij hier mee om ging, maar het klinkt alsof het bokken een gewoonte aant worden is

kan het natuurlijk moeilijk zien vanachter een computer, maar het lijk gewoon gedrag
als je het toch niet zeker weet misschien idd een osteopaat laten komen

het is idd een gelegenheid geweest om bij de verzorgster (onervaren ruiter) te bokken en nu is het een gewoonte geworden

maar als ze bokt dan springt ze ook echt wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:50

dan zou ik het toch afstraffen
voordat het echt een bevestigde gewoonte wordt, want dan krijg je het er niet meer uit, dan is het 'deel' geworden van het paard

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:45

Ik zou dan eerst de osteopaat laten komen voordat ik er weer op zou gaan, miss heeft het wel een reden dat hij zo doet.

Mocht er niks uitkomen, dan zou ik hem alleen maar voorwaarts rijden en bok=tik.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:32

Lizzzzz schreef:
Hmm.. Normaal gesproken ben ik ook van bok = tik.. Maar dat werkt natuurlijk niet met alle paarden (Heb er nl zo 1 ;-))

ik heb er ook zo een, als je maar 1x hard genoeg slaat hij heeft nu al zo een maand geen bok meer gegeven ;)

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:38

Laat hem eerst maar eens goed nakijken door een fysiotherapeut of door een osteopaat! Het kan zijn dat hij door de val toch een lichte blessure of een blokkade in zijn wervelkolom heeft opgelopen. Of misschien ligt het zadel niet goed. Bokken heeft meestal een oorzaak! Dat betekent zoeken naar de oorzaak! Tot die tijd niet rijden en al zeker niet slaan!!!! Dat is hetzelfde als wanneer jij je pijn doet, maar je mag geen auw zeggen, want dan krijg je straf....
Wat een paardenliefhebbers!: Hard genoeg slaan, dan stopt 'ie wel!! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:42

ze zegt zelf dat een DA er al meerdere keren naar heeft gekeken

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:47

Leeuwke schreef:
Laat hem eerst maar eens goed nakijken door een fysiotherapeut of door een osteopaat! Het kan zijn dat hij door de val toch een lichte blessure of een blokkade in zijn wervelkolom heeft opgelopen. Of misschien ligt het zadel niet goed. Bokken heeft meestal een oorzaak! Dat betekent zoeken naar de oorzaak! Tot die tijd niet rijden en al zeker niet slaan!!!! Dat is hetzelfde als wanneer jij je pijn doet, maar je mag geen auw zeggen, want dan krijg je straf....
Wat een paardenliefhebbers!: Hard genoeg slaan, dan stopt 'ie wel!! :(

zeg toch ook dat ze dat pas an doen als ze zeker weet dat die pony aan het ku*te is.
nee joh jezelf van die knol af laten bokken, en dan je poot breken :D dat is goed voor het paard ;)
en dta heeft totaal niks te maken met paardenliefhebbers, dat is gewoon een stukje gehoorzaamheid dat dat paard mist ;) straks durft er niemand meer op te rijden omdat die bokt als die mag bokken mag die steigeren als die steigert mag die rollen, hoppa weer een paard dat na een handelaar gaat en eerst 6x terug komt voor die een goede eigenaar heeft ;) daar zit een pony op te wachten joh.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:52

Een DA is meestal niet zo goed als het gaat om problemen in de rug of hals. Fysiotherapeuten (ben ik zelf ook) of osteopaten kunnen hier beter mee uit de voeten! Of een zadelpasser eens laten kijken hoe het zadel ligt! Het beste is een combinatie van beide!
Als het uitgesloten is dat de pony pijn heeft (en dus daarom bokt), ligt het misschien aan de ruiter. Bijv. knijpende knieen of harde hand of....???
In ieder geval is er iets aan de hand en dat maakt de pony je duidelijk door te bokken! De kunst is om te ontdekken waar het probleem ligt!
Door te slaan krijg je geen vertrouwen en respect van de pony, alleen angst! En dat willen we toch niet??
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:55

dit wordt weer een discussie van of bokken altijd aan de ruiter ligt...

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:58

zeg toch ook dat ze dat pas an doen als ze zeker weet dat die pony aan het ku*te is.
nee joh jezelf van die knol af laten bokken, en dan je poot breken :D dat is goed voor het paard ;)
en dta heeft totaal niks te maken met paardenliefhebbers, dat is gewoon een stukje gehoorzaamheid dat dat paard mist ;) straks durft er niemand meer op te rijden omdat die bokt als die mag bokken mag die steigeren als die steigert mag die rollen, hoppa weer een paard dat na een handelaar gaat en eerst 6x terug komt voor die een goede eigenaar heeft ;) daar zit een pony op te wachten joh.[/quote]

Je pony zit er ook niet op te wachten dat je hem pijn gaat doen als je er op gaat zitten. (bewust of onbewust)
Gehoorzaamheid heeft te maken met vertrouwen in de ruiter. Natuurlijk moet hij ook respect voor je hebben maar dat dwing je niet af! Dat krijgt hij door dat hij je vertrouwt en weet dat je hem leiding geeft, zonder dat er iets vreselijks (in zijn ogen dan) met hem gebeurd! Vertrouw jij iemand waar je bang voor bent of waarvan je weet dat hij of zij je pijn gaat doen?
Laatst bijgewerkt door Leeuwke op 23-07-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

Asyaa schreef:
dit wordt weer een discussie van of bokken altijd aan de ruiter ligt...

Nee, ik zeg alleen dat je moeten zoeken naar de oorzaak en er niet van uit moet gaan dat de pony denkt: Zo, die zal ik vandaag eens gaan kl*ten..

En er is duidelijk een trauma geweest (ongeluk)
Laatst bijgewerkt door Leeuwke op 23-07-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

Je pony zit er ook niet op te wachten dat je hem pijn gaat doen als je er op gaat zitten. (bewust of onbewust)
Gehoorzaamheid heeft te maken met vertrouwen in de ruiter. Natuurlijk moet hij ook respect voor je hebben maar dat dwing je niet af! Dat krijgt hij door dat hij je vertrouwd en weet dat je hem leiding geeft, zonder dat er iets vreselijks (in zijn ogen dan) met hem gebeurd! Vertrouw jij iemand waar je bang voor bent of waarvan je weet dat hij of zij je pijn gaat doen?[/quote]

ten eerste ik zeg dat ze dat mag kan doen ALS ZE ZEKER WEET DAT ER NIKS IS MET DIE PONY LEZEN! ten tweede ik vertrouw niemand ;) en als een keer een goede klap helpt? als het helpt dan helpt het. ik wist trouwens al dat dit soort reacties zouden komen
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 23-07-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:02

je moet idd kijken of er een oorzaak is
maar als een paard onder me bokt, dan kan ie een behoorlijke knal verwachten
ik ga dan niet eerst eens even 5 mensen erbij halen die hem controleren

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:05

Nou dan zal het vast goed komen!
Lekker doorgaan zo!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:06

Leeuwke schreef:
Lekker doorgaan zo!

dus jij zou je dr eerst 6x af laten donderen voor je een keer een tik geeft, met foei pony kom je niet ver

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:09

roybrit schreef:
Leeuwke schreef:
Lekker doorgaan zo!

dus jij zou je dr eerst 6x af laten donderen voor je een keer een tik geeft, met foei pony kom je niet ver

Nee, ik zou er niet meer op gaan rijden tot ik de oorzaak van het probleem heb gevonden!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:09

idd even de ostheopaat afwachten, waarschijnlijk heeft ie door die val iets vast zitten.
kan ook met de spieren te maken hebben.
een paard gaat vaak niet zomaar bokken.
blijf dit even volgen want ben benieuwd wat de ostheopaat zegt. wel ff erbij halen dus!

succes

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:32

Dus… even samengevat. Pony heeft nooit gebokt, totdat hij een ongeluk heeft gehad en in een beek is beland.

Daarna is hij gaan bokken.

Dan hoef je toch geen kernfysica gestudeerd te hebben om te bedenken dat het dan aan de val zal liggen? Dat een DA zegt dat er niets aan de hand is zegt niet zoveel. Een osteophaat zou in deze een VEEL beter idee zijn.

Een pony die altijd braaf is geweest bokt niet zomaar, voor de leuk.

Ben het daarin geheel met Leeuwke eens.

Er is iets mis, en het is aan de eigenaren om uit te zoeken wat er mis is. Doe je dat niet: dan verdien je niet dat er een dier van je afhankelijk is.

En Robybrit… jou zie ik wel vaker en altijd met dezelfde oplossing: sla er maar op los. Heb je ook nog andere oplossingen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:52

En Robybrit… jou zie ik wel vaker en altijd met dezelfde oplossing: sla er maar op los. Heb je ook nog andere oplossingen?[/quote]

dat is misschien in 1 topic geweest? en er op los slaan is anders ;)
een paard mag best een keer een corigerende tik hebben.tuurlijk probeer je het altijd eerst anders :j maar als t niet werkt mogen ze best een keer een tik hebben, gaan ze echt niet dood aan.
alsof jij een paard nog nooit ene tik heb geven?
ga hier geen discussie mee aan. ieder zijn eigen ding.

ik weet ook niet waar je vandaan heb dat de pony een ongeluk heeft gehad?
wat ik er uit op kan maken is dat die een beek ingerent is? of dat ze er daar mee heeft gezwommen.