pony pakt zijn bit telkens vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

pony pakt zijn bit telkens vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:54

hoi bokt.
ik ben Suzan en rij 4 jaar paard. ik rij op manege slichtenhorst in nijkerk. daar is mijn lievelings pony vosje. zij is een merrie van 14 jaar.ik rij heel vaak op haar. maar ik heb een probleem.

Als ik bijvoorbeeld ga galloperen, en ik moet een volte rijden, en zij heeft er op dat moment geen zin in pakt ze d'r bit vast, waardoor ik niks meer te vertellen heb.

En ik heb nog een probleem: Als ik zonder beugels gallopeer gaat Vosje de hele tijd van de hoefslag af, en als ik dan mijn beugels weer in doe dan luisterd Vosje wel weer meteen. Ze gaat dan gelijk weer naar de hoefslag als ik haar dan weer even stuur. maar op de anderen pony`s van de manege lukt het me wel zonder beugels te galloperen.

Kunnen jullie me hiermee helpen?? Ik rijd maar 2 keer in de week dus daar moeten jullie wel rekening mee houden, ik kan er dus niet zoveel mee als iemand met een verzorgpaard kan!
Liefs Suzan
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 22-07-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:08

Zijn haar tanden in orde? Er is natuurlijk een reden voor dat ze het bit vastpakt in galop. Misschien vindt ze het wel gewoon heel leuk om te galopperen. Komen de manegepaarden ook buiten in de wei of gaan ze op buitenrit?

Over het van de hoefslag gaan: ik denk dat jij zonder dat je het zelf wil met je zit aangeeft dat ze van de hoefslag af moet. Dus dat je niet stevig genoeg zit zonder beugels. Kun je bij jullie op de manege ook zitles krijgen?

SuzanH

Re: pony pakt zijn bit telkens vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:29

@ hestejente: ik denk dat haar tanden wel in orde zijn want anders reageert ze wel op een andere manier er wel op en dat doet ze niet. en de bazin van de manege die controleert dat wel. ze komen in de wei regelmatig.

zitlessen zijn er wel maar ik moet wachten tot ze weer worden gegeven.

bedankt voor het reageren

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

Heej Suzie
Kun je niet proberen om bij dat hoefslag probleem, je knoop een beetje naar de buitenkant te leggen. Bij mij helpt dat meestal wel!
Want dan staat er meer druk aan de buitenkant waardoor ze daar misschien wel blijft.
Xx, JWZ

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:22

@cami_cami1: bedankt voor het reageren !!!!

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:37

als die dat doet moet je een keer goed hard aan de teugel trekken... en klaar..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:40

@SanneSanne19: ok, dat ga ik proberen! bedankt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:04

Pak jij in galop zelf niet stiekem je ene teugel meer druk als de andere waardoor het lijkt alsof je pony het bit vastpakt. Probeer zelf ontspannen en los in je hand te blijven. Goed blijven drijven met je been. Het van de hoefslag afkomen kan komen doordat je te weinig druk op je buitenteugel hebt en te weinig met je binnenbeen druk uitoefent.
Wat zegt de instructrise op de manege ervan als dit gebeurt?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:17

@chrisje_83:ik zal het gaan proberen. en als vosje naar het midden toe gaat zegt de juf dat ik de binnen teugel straker moet doen ,maar dat helpt wel een beetje maar dan moet ik zoveel druk geven op die teugel dat daarna (als ik klaar ben met de galop ) mij hand erg brand dat doet dus wel een beetje pijn .maar super bedankt voor de tips!!!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:24

buiten teugell toch???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:40

vosje456 schreef:
@chrisje_83:ik zal het gaan proberen. en als vosje naar het midden toe gaat zegt de juf dat ik de binnen teugel straker moet doen ,maar dat helpt wel een beetje maar dan moet ik zoveel druk geven op die teugel dat daarna (als ik klaar ben met de galop ) mij hand erg brand dat doet dus wel een beetje pijn .maar super bedankt voor de tips!!!

Niet de binnenteugel strakker. Sowieso moet je nooit de teugels vasthouden en blijven vasthouden, en de binnenteugel al helemaal niet.

Je instructrice legt het niet goed uit. Je moet je binnenbeen eraan houden. Daarmee duw je de pony weer terug op de hoefslag. Eventueel je zweepje op de binnenschouder leggen.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:38

Heey :D
Mensen vergeten soms dat de teugels er eigenlijk alleen maar zijn om bepaalde hulpen te verfijnen.
Je kan een keer proberen om een knoop in je teugels te leggen en sonder teugels proberen een volte te maken. Als je ze dan toch even nodig hebt, probeer dat dan met 1 vinger te doen ;)
Veel succes ermee!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:05

dat van die hoefslag zonder beugels is waarschijnlijk je eigen fout.. je evenwicht.
:)
Mijn vriendin zei altijd voor het bit vast houden:
''zure appel geven voor het rijden''
En idd medisch misschien iets?

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:48

ik sluit mij daar bij aan misschien een evenwichts probleem,
als je teveel druk geeft met je zitbeenknobbels naar 1 kant , kan je paard als reactie ook die kant op gaan om jou gewicht op te vangen.

probeer gewoon altijd je buitenteugel vast te houden ( niet trekken) ;) om misverstanden te voorkomen :D
en hou je binnenteugel ontspannen om eventueel stelling te vragen en zsorg dat je kwa zit aan allebij de kant evenveel gewicht heb :)
tip daarvoor is weer rechtvooruit kijken en niet naar beneden :D

xClaudiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:55

als je zonder zadel aan het galoperen bent kan het zijn dat je wat minder stevig in het zadel zit, dus dat je wat naar binnen scheef zit. dan kan het zijn dat hij zichzelf of eronder wil duwen of dat hij denkt dat dat jou hulp is om naar binnen te gaan. verder het bit vast pakken dan moet je eigenlijk een ander bit hebben , bijv. een 2x gebroken bit zodat het moeilijk word om hem vast te pakken.

ik hoop dat je er wat aan hebt..

tezza15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:52

mischien kan je een rolletjes bit nemen ,
en goed druk houden dat hij mischien wat aan de teugel gaat enzo,

gemspluspier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:37

laat de da er even bij komen dat is altijd goed.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:37

Even voor de duidelijkheid (ik ben haar vriendin en weet over wie ze het heeft, was erbij) het is een manegepony dus ze kan geen ander bit nemen of een da er bij laten komen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:41

ik zou een paar keer is (stilletjes wel) is aan zijn bit trommelen is een keer links rechts kleine trekjes geven aan de teugel aan vooruit blijven rijden met de benen

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:42

SanneSanne19 schreef:
als die dat doet moet je een keer goed hard aan de teugel trekken... en klaar..

je trekt niet in een paard zijn mond doen ze bij jou toch ook niet

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:26

dodyg schreef:
ik zou een paar keer is (stilletjes wel) is aan zijn bit trommelen is een keer links rechts kleine trekjes geven aan de teugel aan vooruit blijven rijden met de benen

Dat juist niet doen. Ze houden 'm dan meer vast, en laten 'm echt niet los..
Uhm ik heb dit een tijdje gehad. Ik heb de teugels wat losser gelaten
en meer op been rijden.. beetje voorwaartser. Later ging ze
eigenlijks vanzelf al meer naar beneden, en is ze veel losser en zachter in de
mond geworden. Ze houd 'm nu soms nog vast, eigenlijks nooit meer.
Zou dus zeggen je niet met haar bit bezig houden, gewoon een beetje losser
houden.. niet aantrekken & voorwaarts rijden. Gewoon het even laten, het komt vanzelf goed. Dit hielp bij mij, ik weet niet hoe deze pony d'r op reageert. Gewoon proberen. Let ook op dat je
allebei de teugels gelijk vast pakt.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:08

nee zo bedoel ik het niet.
ik bedoel ermee je houd wel gewoon contact je laat de teugels niet los en je maakt een ophouding op de teugel heel snel achter mekaar links rechts links recht!

maar ook weer niet overdreven gewoon kleine ophalinkjes maar wel vooruit houden!
zou heeft mijn trainer het bij mij altijd gezegd

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:26

[quote="vosje456"]@chrisje_83:ik zal het gaan proberen. en als vosje naar het midden toe gaat zegt de juf dat ik de binnen teugel straker moet doen ,maar dat helpt wel een beetje maar dan moet ik zoveel druk geven op die teugel dat daarna (als ik klaar ben met de galop ) mij hand erg brand dat doet dus wel een beetje pijn .maar super bedankt voor de tips!!![/quote

oeps! bedoel buiten teugel tik fout !!!!!!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:29

Niet de binnenteugel strakker. Sowieso moet je nooit de teugels vasthouden en blijven vasthouden, en de binnenteugel al helemaal niet.

Je instructrice legt het niet goed uit. Je moet je binnenbeen eraan houden. Daarmee duw je de pony weer terug op de hoefslag. Eventueel je zweepje op de binnenschouder leggen.

bedankt hestejente voor het reageren !!!!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:46

jah daar ben ik het mee eens wat vosje zegt !!

buiten teugel binnen been !!