verruimen ipv versnellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

verruimen ipv versnellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:59

Mijn 9 jarige Fabricius merrie heeft nogal moeite met het verruimen tijdens de middendraf, ze versneld dan ipv verruimen..
Iemand tips??

RoodZonnetje

Re: verruimen ipv versnellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:08

Welke hulpen geef je?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:56

Wat leuk, wij hebben ook een Fabricius merrie.
Het probleem van versnellen ipv verruimen, loopt mijn dochter ook nog wel eens tegenaan. Volgens haar instructrice (GP nivo) komt het ook vanwege het wat stuwende lopen ipv het meer dragende. Denk dat ze wel gelijk heeft, want op de momenten dat de merrie meer draagt en dus ook meer de achterhand er onder zet (en houdt), gaat het verruimen veel beter omdat ze dan onder mijn dochter blijft lopen ipv onder haar uit. Ze mag nu dus ook alleen vanuit een dragende draf een paar passen verruimen, waarbij ze zoveel mogelijk alleen met haar handen iets mag toestaan en heel ietsje het been aanleggen. Als ze teveel been geeft, schiet de merrie onder haar uit en krijg je dus weer dat ze versnelt en wat op de voorhand valt. Tis nogal een fijngevoelige merrie, heel voorwaarts gericht, kan gauw heet worden en is snel in haar reacties. Vereist nogal wat handigheid van de ruiter ;)

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:33

Als het komt doordat de merrie te weinig op het achterbeendraagt, zou je het verrruimen kunnen proberen vanuit een schouderbinnenwaarts. Een paar pasjes zijn in het begin zat, dus niet gelijk over de hele diagonaal jagen!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:56

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:59

nic35, je bedoelt gewoon schouderbinnenwaarts rijden en dan vanuit daar naar de overkant??
Ik dacht zelf misschien ook veel overgangen rijden stap-draf ??? Zodat ze dan wat sterker wordt achter en dan juist de kracht heeft alles naar voren te gooien?
Ze heeft niet echt de knieactie van een tuiger, eigenlijk helemaal niet...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:01

Heino: ik laat haar in de bocht langzamer draven, op de diagonaal laat ik haar eerst 2 a 3 drafpassen arbeidsdraf, en geef dan been en doe mijn hand iets naar voren zodat ze kan verruimen... maar ze versneld alleen maar.. Heb zelf het idee als ik geen hand mee geef dat het rijden met de handrem erop is, snap je?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:19

Toline: en als je enkel je hand opent/iets naar voren doet, en haar met je zit naar voren probeert te rijden? Dus zonder been erbij?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:22

Hoe geef je de hulp voor het verruimen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:28

Tegen wie heb je het RCHLLKE?

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:54

toline, ja, ik bedoel NA de bocht van de korte zijde een paar passen schouder binnenwaards zodat ze iets meer op haar achterbeen komt (wel netjes voorbereiden in de bocht die SB!!)
en vandaaruit een paar pasjes verruimen dmv bv handveranderen.
Let er wel op: NIET wegjagen. Blijven proberen, heb geduld en bv een kleine stemhulp om aan te moedigen doet af en toe wonderen! En verwacht niet meteen een uitgestrekte draf zoals bv een Salinero! klein beginnen!
draf-stap-draf oefeningen zijn natuurlijk nooit verkeert, nog beter, draf - halt - draf, mits met impuls gereden (= voorwaardse drang) Heb geduld! het komt wel.
@ RCHLLKE : hulp voor verruimen= jezelf lang en groot maken, 2 benen tegelijk eraan, en je hand een ietsie openen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:57

Je kunt het ook oefenen met balkjes draven en de balkjes steeds wat verder uit elkaar leggen.

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:04

oja, tolines
je kunt natuurljk ook als schouderbinnenwaards- verruimen-van handveranderen- teveel van het goede is...
schouderbinnenwaards tot helft van lange zijde rijden vandaaruit een aanzet tot grote volte midden lange baan en een paar passen verruimen op de volte. dat is - zeker in het begin-waarschijnlijk wat makkelijker te regelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:06

Nic35: ik vind taktmatig drijven juist prettiger werken dan beide benen tegelijkertijd er aan :)

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:31

Heino: tuurlijk is in de meeste gevallen taktmatig aandrijven prettiger beter, maar om je paard eens een keer wat oplettender/ alerter te maken... ach nooit verkeert, met de hulp tactmatig ben je waarschijnlijk aan de overzijde van de lange zijde zonder echt veel resultaat, je zou 'm eerder al op de eerste tactmatige hulp - als ie daarop extreem reageert- flink scheef duwen waardoor je de volgende bocht slecht doorkomt.
Bij het paard wat het " kunstje" kent... oke dan drijf je in de tact van de gang. Maar allee, zo is het mij geleerd, d'r zijn zeker weten meerdere wegen naar Rome!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:38

Vaak moet dit op het diagonaal, probeer dan in de hoek je binnenhand al wat mee te geven, hij mag best wat langer worden in de middendraf, maar pas op dat het niet teveel wordt.Houd wel druk op de teugel. Zodra hij je hand volgt, kan je erachteraan drijven en kan je hem voor iets meer oppakken zodat hij niet uitelkaar valt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:35

Nic: maar als je beide benen er tegelijk aanlegt snap ik wel dat het dier denkt dat het moet versnellen ipv verruimen :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:38

Belangrijk is dat je je paard echt goed nageeflijk over de rug hebt voordat je gaat verruimen. Veel paarden blijven te strak en gaan dan versnellen ipv verruimen om het hogere tempo aan te kunnen en drukken dus wat hun rug weg. Dit en inderdaad op het achterbeen blijven, zijn volgens mij de twee belangrijkste zaken die voor elkaar moeten zijn. Sommige paarden zullen echter maar een klein beetje kunnen verbeteren gezien hun bouw zoals een steile schouder ed. ;)