Sinds mei rijd ik een merrie bij van 20 jaar die op M2 niveau wedstrijden gelopen heeft, helemaal leuk zzo'n leerpaard zul je denken.
Helaas, het is er niet meer uit te rijden. Haar lichaam wil/kan niet meer
Mevrouw is erg scheef in haar bekken en heeft daar meerdere malen fysiotherapie voor gehad (en krijgt dit zodra ze echt lastig gaat lopen). De eerste keren dat ik erop zat, leek het aan alsof d'r oren ergens 3 meter verderop zaten en hield ze erg vast op links (waar de eigenaresse zelf ook last van heeft). Rechtsom kon je haar redelijk bewerken, maar linksom was het alles behalve ontspannen.
Ondertussen heb ik haar een beetje door en merk ik dat je haar met slangenvoltes, volte openen en weer sluiten en haar laag in te stellen in de galop wat soepeler krijgt. In de galop kun je haar na het losrijden wat meer bij elkaar rijden/terugzetten op de achterhand en schakelen zondat dat ze het neusje eruit duwt. Ga je terug naar draf, komt mevrouw er tegen in en gaat ze heel duidelijk in verzet: rug vast, links vastpakken, op de voorhand en je bent weer terug bij af. Het lijkt net alsof haar lichaam niet meer kan/wil etc.
Nu vertelde mijn instructrice dat het handig is haar los te rijden (stap-draf-galop) en in de galop rustig iets op te richten, terug op het achterbeen, volte openen/sluiten, schijnovergangen en weer naar voren. Als ze hier fijn in is, terug naar stap en haar dan linksom en rechtsom in te buigen en veel voltes openen en sluiten, puur elastieken als haar spieren warm zijn en ze los wil laten in de galop (haar gemakkelijkste gang). Dit een maandje aankijken en kijken of het beter met haar gaat.
Zelf heb ik het gevoel dat ze links kortere spieren heeft in haar nek dan rechtsom of goed last heeft aan de linkerkant van haar lichaam. Linksom is stelling vragen namelijk erg lastig voor haar en doet ze eigenlijk alleen in de galop zonder moeite of gedoe. Rechtsom heeft ze uit haar zelf eigenlijk teveel buiging in haar lichaam en neemt ze automatisch veel stelling aan.
Iemand tips om ons weer een stapje verder te krijgen los van de tips van mijn instructrice?
Paardrijden: wie durft nog te beweren dat het geen (denk)sport is