Paard op leeftijd toch elastisch houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Paard op leeftijd toch elastisch houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:26

Hai bokkers,

Sinds mei rijd ik een merrie bij van 20 jaar die op M2 niveau wedstrijden gelopen heeft, helemaal leuk zzo'n leerpaard zul je denken.
Helaas, het is er niet meer uit te rijden. Haar lichaam wil/kan niet meer :(:)
Mevrouw is erg scheef in haar bekken en heeft daar meerdere malen fysiotherapie voor gehad (en krijgt dit zodra ze echt lastig gaat lopen). De eerste keren dat ik erop zat, leek het aan alsof d'r oren ergens 3 meter verderop zaten en hield ze erg vast op links (waar de eigenaresse zelf ook last van heeft). Rechtsom kon je haar redelijk bewerken, maar linksom was het alles behalve ontspannen.

Ondertussen heb ik haar een beetje door en merk ik dat je haar met slangenvoltes, volte openen en weer sluiten en haar laag in te stellen in de galop wat soepeler krijgt. In de galop kun je haar na het losrijden wat meer bij elkaar rijden/terugzetten op de achterhand en schakelen zondat dat ze het neusje eruit duwt. Ga je terug naar draf, komt mevrouw er tegen in en gaat ze heel duidelijk in verzet: rug vast, links vastpakken, op de voorhand en je bent weer terug bij af. Het lijkt net alsof haar lichaam niet meer kan/wil etc.

Nu vertelde mijn instructrice dat het handig is haar los te rijden (stap-draf-galop) en in de galop rustig iets op te richten, terug op het achterbeen, volte openen/sluiten, schijnovergangen en weer naar voren. Als ze hier fijn in is, terug naar stap en haar dan linksom en rechtsom in te buigen en veel voltes openen en sluiten, puur elastieken als haar spieren warm zijn en ze los wil laten in de galop (haar gemakkelijkste gang). Dit een maandje aankijken en kijken of het beter met haar gaat.

Zelf heb ik het gevoel dat ze links kortere spieren heeft in haar nek dan rechtsom of goed last heeft aan de linkerkant van haar lichaam. Linksom is stelling vragen namelijk erg lastig voor haar en doet ze eigenlijk alleen in de galop zonder moeite of gedoe. Rechtsom heeft ze uit haar zelf eigenlijk teveel buiging in haar lichaam en neemt ze automatisch veel stelling aan.

Iemand tips om ons weer een stapje verder te krijgen los van de tips van mijn instructrice?
Paardrijden: wie durft nog te beweren dat het geen (denk)sport is :D :+

chrisje_83

Re: Paard op leeftijd toch elastisch houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:11

Longeren is ook een goede manier om je paard losser te krijgen. Zelf longeer ik met dubbele lijnen die ik zo bevestig dat ik mooi stelling en buiging kan vragen en ze daarbij netjes over de rug blijven lopen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:15

Vergeten te melden: ze wordt gelongeerd met passoa, waar ze best goed op reageert!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:23

Oké, hoe vaak doe je dit? En wat versta je onder best goed reageren?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:51

Dat ik de volgende dag merk dat ze wat losser is in haar lichaam en wat minder tegen teugeldruk in gaat.
Ik denk dat we haar 1x per week longeren op die manier.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:16

Als linksom stelling moeilijk en rechtsom erg makkelijk, dan zijn de spieren rechts korter als links (volgens mij). Ik heb een merrie van 19 en die bij tijd en wijle ook heerlijk stijf is. Als ik dan priveles krijg, rijd ik eerst zelf los en na het galopperen komt mijn instructeur. Wat ik heel veel moet doen is kleine voltes: bij E (of B) een S met 2 voltes. ( dus eerst een volte halve baan, dan een S en dan een volte halve baan andere kant op). Of bij E (of B) eerst een grote volte gevolgd door een volte halve baan. Wat ook favoriet is, is een gebroken lijn met 3 voltes. Dan eerst een volte halve baan, dan recht uit naar de X (de helft van de gebr. lijn) , bij X een volte halve baan naar de hoefslag en dan de tweede helft van de gebr. lijn en dan weer een volte halve baan. Het is afzien hoor, soms echt hard werken. Wat ik echt een drama vind is op de lange zijde 3 voltes halve baan in galop. Dat vind mijn paard zo moeilijk! De eerste paar keren stopte ze halverwege en viel terug in draf. Nu kan ze het tegenwoordig wel. Ik heb een redelijk strenge instructeur die echt zegt als mijn paard er met de pet naar gooit. Dus dat is dan hard werken voor mij. Schouder buitenwaarts doen we ook regelmatig, dat is ook goede gymnastiek. Maar als ik dan een half uur priveles heb gehad, ben ik kapot, paard is moe , maar aan het eind van het liedje loopt ze wel heel soepel en als een zonnetje. Netjes aan de teugel en gewoon SUPER!
o ja, wat ook nog een 'leuke' oefening is, is op de grote volte bij E (of B) en dan in galop. op de volte blijven galopperen en dan afwisslend bij E of B een volte halve baan in galop en vervolgens de volte vervolgen. Dat doen je dan een aantal keer, terug naar de draf, van hand veranderen op de volte, weer aangalopperen en weer die akelige kleine voltes in galop bij E of B. ja ik zeg wel eens ik heb SM-les in plaats van priveles.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 08:41

Ik pak meestal een paar slangenvoltes mee met 4 of 5 bogen en in elke boog een volte 10 meter (beginnende met een volte 15 meter want ze is in het begin echt te stijf om die kleine wendingen te draaien). Dan 'moet' ze haast wel los laten om het zelf makkelijker te krijgen. Of tussen E en B een 8 te rijden. Ook dan zijn de wendingen korter dan een 8 te rijden bij A of C.

Eraan blijven rijden, het is zo gemakkelijk gezegd, maar na een half uur ben je inderdaad op en madame ook.
Ooit, ooit gaan we als een soepel elastiekje door de baan :Y)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:00

Kan je het longeren niet vaker doen, een keer of 2/3 per week. Dus om de dag rijden en om de dag longeren.

Tijdens het rijden kan ik eigenlijk alleen maar beamen wat je instructrise heeft gezegd.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:08

Krijgt ze ook voedingssupplementen? Bijv. Vitamine E of MSM of glucosamine?
Deze zorgen ervoor dat je paardje op leeftijd makkelijker kan bewegen!
Dan kan ze de oefeningen makkelijker uitvoeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:35

Ik reed ook een tijd geleden een 20-jarig M2 paard. En die werd om de zoveel tijd gemasseerd door de fysio.
Dat scheelt echt heel veel. En bouwde het rijden wel iets af zodat hij wel zijn rust kreeg maar dat hij toch niet stijf word.
En longeren met pessoa/dubbele lijnen is ook een hele goede manier.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:08

Je kan ook eens als je aan het rijden bent op het midden stil gaan staan,
en dan ervoor zorgen dat ze met haar neus je teen aanraakt.
weer verderrijden en weer herhalen en ik denk dat het gewoon wat tijd kost ;)
Succes ermee :D

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:58

Leeuwke schreef:
Krijgt ze ook voedingssupplementen? Bijv. Vitamine E of MSM of glucosamine?
Deze zorgen ervoor dat je paardje op leeftijd makkelijker kan bewegen!
Dan kan ze de oefeningen makkelijker uitvoeren!

Ze krijgt na het rijden inderdaad voedingssupplementen voor haar spieren.

Zo te lezen zijn we goed op weg dus, ook fijn om te weten :D