Jong paard "aan het been" laten lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnejumper

Jong paard "aan het been" laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:59

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met een jonge paard. Het is een 3-jarige merrie. Dit al zeer volwassen overkomt, ze is al behoorlijk aan de maat 174 maar ook breed gebouwd. Als je haar zou zien, dan zou je niet zo snel denken dat ze 3 jaar is.

Ik rijd haar nu 3 keer per weer lichtjes, gewoon lange lijnen en rond en diep.
Wat ik alleen heel erg tegenkom is dat ik het gevoel heb contineu te moeten drijven. Ze is dus niet goed aan mijn been.
Soms merk ik gewoon op dat ik elke stap mijn hak in haar buik moet zetten, en dat vooral aan mijn binnenbeen, omdat ze anders zo van de hoefslag af gaat.
Daarnaast heb ik al geprobeerd niets te doen, dus alleen maar lichtrijden, even geen been geven. Dan valt ze binnen 5 meter in stap.
Ook halthouden en dan weer wegstappen/draven is een ramp. Zelfs met mijn zweep erbij gebeurt er niet veel. Ze heeft er gewoon geen ontzag voor.

Ik vind het heel moelijk om een jong paard te leren naar mijn hulpen te luisteren en ook vanuit haar eigen door kan lopen.
Hebben jullie tips om mij te helpen dit beter te maken?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:03

Ik heb ook onder begeleiding een pony zadelmak gemaakt. Eigenlijk weten die pony's dondersgoed dat als je been geeft, dat ze daarop moeten reageren. Ik moest 1 x heel duidelijk been geven, en zo gauw hij weer niet reageerde, hetzelfde. Pony is nu heel fijn aan het been;) Je moet duidelijk zijn met paardrijden, anders snapt je paard het niet. Succes.

Maximrocky

Re: Jong paard "aan het been" laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:05

Heel veel overgangen bijna van letter tot letter, en ook in de
figuren overgangen.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:06

en wat bedoel je precies met heel duidelijk been geven?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:08

Oké, hoe leg ik dat zo vriendelijk mogelijk uit.
Meer kuitdruk dan normaal, dus een duidelijkere hulp. Hij/zij weet dondersgoed dat hij/zij dan moet reageren, zo niet, dan laat je duidelijker merken wat je wilt ;).

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:11

Eventueel iemand met een longeerzweep in de bak laten staan. Die kan je dan helpen op het moment dat het paard in stap valt of niet goed reageert op je been.
En op een stemhulp reageert ze wel? Dan kan je stem en been combineren en dat uitbouwen naar alleen beenhulp.
Succes ermee!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:13

nimbletje schreef:
Eventueel iemand met een longeerzweep in de bak laten staan. Die kan je dan helpen op het moment dat het paard in stap valt of niet goed reageert op je been.

Het paard moet wel weten dat die naar de ruiter moet luisteren, als ze het doorkrijgen kan het zijn dat paardlief alleen reageert als iemand met een longeerzweep in de bak staat, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:14

Ja op stemhulpen reageerd ze met longeren wel goed.
Dat is inderdaad een goede tip om mijn stem te gebruiken en veel overgangen te gaan rijden.
Een longerzweep weet ik eigenlijk niet, omdat je eigenlijk wil dat ze aan je been komt en niet goed gaat reageren op een longeerzweep.
Of zie ik dat verkeerd???

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:15

Nee dat zie je goed, paardlief moet naar jou luisteren als jij met m aan het rijden bent, jij bent de baas ;).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:16

Op 3 jarige leeftijd al zo groot, dus een behoorlijke groeispurt en ook nog eens drachtig?
Geef dit paard even wat meer tijd en doe een paar stappen terug in de africhting. Wat denk je dat het doet in het lijf van deze merrie? Ik denk dat het allemaal een beetje teveel is.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:17

Ik zou het inderdaad met een stemhulp aanleren.
Ze weten van nature namelijk niet dat ze voor je been naar voren of opzij moeten, omdat ze van nature juist tegen druk ingaan. Juist opzij voor je been is dan lastig, ik heb het aangeleerd met een zweepje achter mijn been en het stemcommando "om".
Hoe ik het bij mijn 'oude' paard heb gedaan weet ik niet eens meer, maar die is van zichzelf veel voorwaartser!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:56

Ja zou ook zeker een paard stappen terug doen, 3 jaar is nog heel erg jong en er gebeurd idd nog heel veel in haar lijf en koppie.

Misschien wat meer het wijken voor druk aan het paard uitleggen vanaf de grond zou wel eens kunnen helpen.
Dat het paard geen ontzag heeft voor jou hulpen is niet de fout van het paard maar van een verkeerde training, dus de fout van de trainer.
Neem de tijd, het dier is pas met 6,7 volgroeit, ook geestelijk is ze nog een puppie.
Het kan wel groot en slim zijn maar dan hoor je als ruiter het dier daar tegen te beschermen.
Durf bij de basis te beginnen , want als die niet in orde is kun je nooit een stapje terug doen.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:21

@aerdenhout1, ik lees nergens dat de merrie drachtig is, of ik heb er overheen gelezen??

De merrie is jong, moet veel leren en krijgt veel te verwerken, zou bij een beenhulp je stem gebruiken, daarna "stemhulp" afbouwen en alleen op beenhulp, anders beenhulp -> geen reactie -> tik met zweep. Train je merrie niet te lang achter elkaar, 10 minuten is al heel wat als ze in het leerproces zit, dit kan je langzamerhand uitbouwen. Gaat iets goed, stoppen en belonen, altijd positief afsluiten, dus ook als er iets niet helemaal lekker gaat, daarmee stoppen en even een kleine oefening die ze snapt en stoppen. Zo blijft het leuk voor jouw merrie en jezelf! Succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:38

in het profiel staat dat de merrie drachtig is :)

ik volg het topic even, heb hetzelfde probleem met een ouder paard

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:34

Tja, daar had ik niet in gekeken :D

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:33

Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag les gehad en daar eens goed nagevraagd wat het goede tempo voor haar is. Wat ik elke keer merk is wanneer ze netjes nageeft en los is, dat het ontzettend sloom aanvoelt. Ik probeer haar dan actiever te maken, maar daar reageerd ze dan slecht op. Als ik haar duidelijker been geef, dan komt ze omhoog.
Vandaag werd in de les duidelijk dat het moment dat zij netjes nageeft ook het goede tempo is. Ik moet nu alleen gaan leren, dat dit goed is, dit aanvoelen.
Ik heb hiervoor op een paard gereden wat korter was in de gangen en dat voelt dan veel sneller. Zij voelt door haar grote snel te sloom.
Dat is voor mij al een heel ander uitgangspunt, nu kijken dat ze in dit tempo door kan blijven lopen. hiervoor liet ik haar dus boven haar tempo lopen, waardoor ze haar balans niet kon vinden