Ik heb echt een oppepper nodig..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Ik heb echt een oppepper nodig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:28

Wij zijn net verhuisd van stal, nu staan we op een stal met nogal waaierige dingen om de bak heen. Denk aan zeil, planten.
Nu is het dus zo dat als ik op de lange zijde rijd, ze helemaal met geen mogelijkheid op de hoefslag te krijgen is. Soms vraag ik me af of ze het echt eng vind of dat ze zich aanstelt.
Gisteren was ik al niet al te blij, maar nu zit ik helemaal in een zwart gat.
Voordat ik ga rijden loop ik altijd 1of2 rondjes op beide kanten. Zodra ik rechts de hoefslag wil volgen, begint ze te dribbelen en steeds meer naar het midden te lopen. Nu is het wel een "schijterd" wat dattegaat, maar hallo als je dat zeil al 20keer heb gezien, waarom vind je het dan de 21e keer nog eng? :roll: >;) Ik word er een beetje hopeloos van. Ik had dr stil gezet, ik was er echt klaar mee, en heb geloof ik wel 10minuten voor me uit zitten staren, ik werd er helemaal crazy en letterlijk "moe" van. Na weer een aantal moeilijke rondjes, kreeg ik haar dan eindelijk wel de hoefslag op. Maar ik irriteer me er gewoon aan, omdat het zeker een half uur duurt, voordat ze dat doet. Ik heb geen zin om zo elke dag doortegaan, met het idee dat het eerst toch nog een half uur duurt, voordat ik een beetje "aan het rijden" kan denken...

Wie heeft tips, suggesties? Of heeft dit ook meegemaakt?

petitparis

Re: Ik heb echt een oppepper nodig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:37

Je zou moeten kunnen uitmaken of je paard echt nog bang is en te weinig vertrouwen heeft in jou als ruiter of gewoon van de situatie profiteert om niet te moeten werken.

in het laatste geval, doorbijten en "hard" aanpakken.
in het eerste geval het rijden even opzij zetten en wat grondwerk, aangevuld met schriktraining doen met je paard.
Ik heb zo met een hengst gewerkt die niet door de modder wou, na enkele malen aan de hand gewerkt (van alleen leidoefeningen tot zeilen, tonnen, kegels en ballen) te hebben ging hij er wel door, onder het zadel probeerde hij eerst nog enkele keren erover of ernaast te springen. maar dat lag denk ik aan mijn ruiterkunsten

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:40

hoe kan ik dat het beste zien dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:44

aanvoelen
kijken of ze aan de hand of aan de longe even "bang" is
Want als het altijd op dezelfde hand is dat ze het hardst wegspringt is het denk ik eerder profiteren van de situatie. Maar ik ken je paard niet en ken de situatie niet echt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:48

Dat met de bak heb ik niet echt, alleen dat onze bak omgeven is door boompjes op één stukje na en de meeste paarden vinden dat de eerste paar keer eng. Mocht je paard het echt eng vinden dan heeft het meestal weinig nut om streng op te treden. Zo merk ik vaak aan m'n eigen paard en hij gaat zitten 'blazen' en ik heb zoiets van: stel je niet aan dat hij dan vaak gewoon doorloopt. Maw: gewoon idd aanstellen. Als hij iets echt eng vindt heeft dat dus geen nut en gaat hij er in een boogje om heen, tenzij ik hem er naar laat kijken.
Bij de bak was het de eerste keer wel best eng, maar na een paar keer gewoon even flink been eraan ging hij er gewoon langs.
Wat ik zou doen in jouw situatie? ... Geen idee. In de bak van de vorige stal waar ik stond was het volledig open en had hij de kans om overal naar te kijken en van te schrikken. En als je dan niet goed oplette maakte hij daar ook dankbaar gebruik van. Nou is de mijne nog maar heel kort onder het zadel en was het extra doorpakken genoeg om hem normaal aan het werk te zetten.

Die van de longe vind ik ook een goede.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:49

Wat ik altijd doe als mijn jonge paard ergens bang voor is. Zorgen dat de aandacht bij jou is. Dus voordat ze uberhaupt naar dat enge ding kan gaan kijken rijd je een kleine volte, net zo lang totdat je doormiddel van die kleine voltes langs dat enge ding bent gelopen. De volgende keer dat je er langs komt doe je dat weer, denk eraan dat je een kleine volte draait voordat ze kan bedenken dat ze kan gaan kijken.
Uiteindelijk heeft ze haar aandacht bij jou en zal ze dat enge ding al weer vergeten zijn. Wees er wel op bedacht dat het na 5 rondjes goed gegaan te zijn, weer mis is. Zorg dan dat de aandacht weer naar jou gaat.
Bij mij heeft dit wel geholpen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:55

daphnejumper schreef:
Wat ik altijd doe als mijn jonge paard ergens bang voor is. Zorgen dat de aandacht bij jou is. Dus voordat ze uberhaupt naar dat enge ding kan gaan kijken rijd je een kleine volte, net zo lang totdat je doormiddel van die kleine voltes langs dat enge ding bent gelopen. De volgende keer dat je er langs komt doe je dat weer, denk eraan dat je een kleine volte draait voordat ze kan bedenken dat ze kan gaan kijken.
Uiteindelijk heeft ze haar aandacht bij jou en zal ze dat enge ding al weer vergeten zijn. Wees er wel op bedacht dat het na 5 rondjes goed gegaan te zijn, weer mis is. Zorg dan dat de aandacht weer naar jou gaat.
Bij mij heeft dit wel geholpen.

Ja, het helpt wel, maar het lost het eigenlijke probleem niet op. Je paard kan zich een ongeluk schrikken als het weer wat meer ruimte krijgt en rustig aan een lang teugeltje uitstappen is er ook niet echt bij...

Ga veel grondwerken, op een plek in de bak waar je paard relaxed is. Als ze goed ontspannen is, ga je richting het enge item, zonder erop te focussen, en neem je weer afstand, net zolang tot ze er relaxed langs kan.
Het paard gewoon laten kijken totdat het niet meer eng of interessant is kan ook soms goed helpen, maar voor beide gevallen geldt: het kan langer dan een week duren!
Neem de tijd die er voor nodig is om haar zich goed te laten voelen in die bak, en het kost uiteindelijk minder tijd dan steeds weer half uurtjes kwijt zijn aan strijden voor je iets kunt.
Maar zolang jij (waarschijnlijk) (on)bewust aandacht besteedt aan enge objecten door haar er bewust langs te rijden, er zelf een gespannen lichaamshouding bij hebt, breng je de boodschap over dat er misschien toch ECHT wel een tijger onder dat zeil ligt.
Zorg ervoor dat ze vertrouwen krijgt in jou door haar de tijd en vertrouwen te geven die ze nodig heeft!

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:28

gewoon blijven oefenen denk ik!mijn paard doet het nu soms nog steeds dat ze ineens alles eng vind en vol gas door de bak gaat rennen, maar als ik der gewoon zachtjes bij me hou en voltes rijd, gaat ze vanzelf weer op mij letten!

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:02

Kan je je paard niet eens gaan poetsen op de plek waar zij bang is? Of misschien kan je aan de buitenkant van de bak met haar lopen, kijken of ze nog steeds zo reageert? En probeer zelf geduldig te blijven, anders is ze straks bij voorbaat al bang omdat ze voelt hoe jij reageert.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:07

Hoe is ze als ze achter een ander paard aan mag stappen?

Leetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:11

het kan zijn dat je paard schrikkerig reageert, om op die manier het werk dat je van hem vraagt te ontduiken. Misschien kan je een tijdje die hoek ontwijken, zodat het paard niet het gevoel krijgt dat je hem forceert continu langs die kant te rijden. Het is ten slotte ook een vluchtdier. Als hij dan weer rustiger wordt, steeds meer richting die 'enge plek' rijden. Als hij dan weer zenuwachtig wordt, opvangen en weer opnieuw beginnen. Niet teveel forceren dus :)

Laat je zelf ook niet afleiden door de omgeving, want misschien span je jezelf ook wel onbewust aan op het moment dat je weer op de lange hand afgaat. Dat voelt je paard dan misschien ook wel, waardoor jij en je paard mekaar versterken in die bepaalde reactie..

Geduld, is volgens mij het magische woord ;)

Nanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:31

Mijn eigen paard heeft dit ook gehad..(Ook een bak met bewegende dingen erbij) Daarbij zag ze dingen die er niet waren. Ik heb weken naar een oplossing gezocht, maar nadat we een goede instructrice kregen, is duidelijk geworden dat ik wat angst had nadat ze ervandoor was gegaan met mij erop.
We zijn toen het rijden weer langzaamaan gaan opbouwen en de eerste tijd van de lange zijde wegblijven.
Daarna steeds de bak wat 'groter' maken en zo weer vertrouwen krijgen.
Zo is mijn angst volledig verdwenen, me paard rijdt ontspannen en heeft geen angst.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:49

Ik herken het wel, Het is bijzonder hinderlijk voor ons als ruiter en ook onbegrijpelijk dat je paard na de 20ste keer er nog niet langs wil. Ik denk dat je het moet zoeken in de rust en vetrouwen. Schrik gaat gepaard met adrenaline en daar is denk ik niet tegen op te boksen zonder pure dwang. Laat iemand voor je paard uitlopen, doe een schrik en obstakel training oid. Het komt er meestal op neer dat rust en kalmte het beste werkt ook al is het nog zo irritant!

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:09

ik heb een jong paardje wat ook nogal schrikkerig is, nou stelt 'ie zich meestal niet aan, moet ik zeggen.
probeer een volte te rijden in het midden en dan steeds iets dichter naar de bakrand toe te gaan?
als je er zo steeds iets vanaf snoept, gaat het vast beter!
en tsjaa, geduld..
maar ik ben vast niet de eerste die dat zegt. ;)
Succes!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:17

Ik weet niet of het kan, maar je paard een tijdje los in de bak laten staan kan ook een optie zijn.

Eerst heel kort. Steeds iets langer. En je kan ook op de enge plek een plukje hooi leggen. (of daar de voerbak zetten).

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:23

mijn paard schrikt ook van idiote dingen als ze zich verveelt.
Er staan al tijden tonnen naast onze piste, en dan ineens heeft ze er schrik van en rent ze langs die hoek...
gewoon aanstellerij en verveling (in het geval van mijn paard) of als de oefening moeilijk voor haar is.
als ik ze dan behoorlijk aan het werk zet door veel verschillende figuren te rijden elke keer op verschillende plaatsen dan let ze meer op mij en zijn de tonnen niet interessant meer...

zelf niet op het zeil of andere "enge" dingen letten en lekker geconcentreerd met je paard bezig zijn en dan kom je er wel door denk ik

succes hoor