mijn pony wil graag naar paardenToe hoe moet dat opWedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noemiee

mijn pony wil graag naar paardenToe hoe moet dat opWedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:52

ik heb een 4 jarige haflinger ruin :* ik wil volgend jaar met hem wedstrijden doen!
maar als hij een paard/pony ziet wil hij er graag naar toe!
als we naar buiten gaan valt het wel mee! maar wat zou er op
een wedstrijd gebeuren..???
wat zou ik daar tegen kunnen doen?

Paardenmeis1

Re: mijn pony wil graag naar paardenToe hoe moet dat opWedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:10

Niet op wedstrijd gaan voordat je hem goed onder controle hebt. Zorgen dat hij thuis al niet (snel) af te leiden is, voordat je ermee weggaat.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:27

Elaine schreef:
Niet op wedstrijd gaan voordat je hem goed onder controle hebt. Zorgen dat hij thuis al niet (snel) af te leiden is, voordat je ermee weggaat.

Mee eens, als het thuis namelijn al niet lukt zul je er daar ook moeite mee gaan krijgen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:29

Elaine schreef:

Helemaal mee eens.

Sim

Re: mijn pony wil graag naar paardenToe hoe moet dat opWedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:02

WD V -> RT P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:56

Veel oefenen dus. Heb je ook les met hem? Rijden in de bak met een groep met andere paarden is een goede oefening, en als je er ook les bij krijgt kun je meteen tips krijgen hoe met dit gedrag om te gaan.

Noemiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:35

SusanH schreef:
Veel oefenen dus. Heb je ook les met hem? Rijden in de bak met een groep met andere paarden is een goede oefening, en als je er ook les bij krijgt kun je meteen tips krijgen hoe met dit gedrag om te gaan.

ik heb er soms les mee maar niet heel vaaak, gewoon maar zo af en toe :)
ik rijd soms ookwel met wat paarden, en kijken hoe het gaat

bedankt voor jullie reactie's

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:14

Inderdaad veel oefenen; samen met anderen rijden, dan even de bak uit en een klein blokje om, om vervolgens terug te gaan naar de bak (en daar gewoon verder rijden, niet tutten, aan 't werk). Zo leert ie dat weggaan van de paardjes niet definitief is, en hij er terug komt. Brullen en hinniken niet goedvinden, dan nog meer bezighouden en met je stem een boze brul geven als ie dat doet.
Pas als ie normaal kan doen, kun je er fatsoenlijk mee op concours!

Dramt ie echt door en kleeft ie aan een ander paard door er bijvoorbeeld naartoe te trekken? Dan flinke por met je been (aan de kant waar ie naartoe trekt), en doorrijden (bijvoorbeeld door een oefening die aandacht vereist te doen, in de tegenovergestelde richting waar hij naartoe wil trekken. Bijvoorbeeld afwenden, volte inzetten, wijken enz.)

Hij is een kuddedier, maar is nu met jou aan het werk, dus dient ie zijn aandacht op jou te vestigen ipv zijn omgeving! In de wei of paddock is ie vrij om te doen wat ie wil, maar neit onder het zadel.

Succes!